Klein en hol stukje bot.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Jeroen
Klein en hol stukje bot.

Bericht door Jeroen » 30 okt 2005, 16:08

Afbeelding

Beste mensen,
Is het mogelijk om aan een dergelijk klein stukje bot te zien bij welke soort het hoort?? (vissen-vogels etc etc)

Het botje in het plaatje kwam uit de 10kg-haaientanden-deal-doos.

Alvast dank,
Jeroen

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Bram
Antw: Klein en hol stukje bot.

Bericht door Bram » 13 nov 2005, 15:40

Hoi Jeroen,

Vogels hebben wel holle botten omdat ze dan ligt genoeg zijn om te vliegen. Dus misschien is het van een vogel? Ik heb zelf ook een paar fossiele vogelbotjes gevonden en die waren allemaal hol. Ik hou het op vogel, maar ik weet niet wat voor vogel.
Ik ben geen superkenner maar ik denk vogel.

Groetjes Bram.

[Bewerkt door Bram op 13-11-2005 om 17:40 NL]

Erik

Bericht door Erik » 13 nov 2005, 20:02

Jeroen,
Dit lijkt mij geen vogel. Ik durf zelf het volgende te stellen: Het is geen vogel.

Ik kan geen vogelbotje bedenken dat zo taps toe loopt. Het feit dat er blijkbaar een laagje om het fossieltje heen zit (buitenkant anders gekleurd dan de binnenkant) doet vermoeden dat de structuur aan de buitenkant anders is dan die aan de binnenkant. Dat hoort bij bot niet zo te zijn. Dan is de structuur binnen en buiten hetzelfde.

groeten, Erik

Peter F.

Bericht door Peter F. » 14 nov 2005, 11:58

Hallo,

Is inderdaad geen vogelbotje... Het is een fragmentje van een vissentand. Sommige tandjes (van Sparus sp. bijvoorbeeld) zijn verder naar beneden hol. Het is zeg maar een email kroontje op een soort van pijpje. Als de kroon afbreekt blijft een dergelijk hol pijpje over.

Groeten,
Peter

Jeroen

Bericht door Jeroen » 14 nov 2005, 20:46

Heel erg bedankt voor jullie reacties, en om nu eindelijk te weten wat dat is..
(of mogelijk is;-)

Ik heb er ook een die mooi wit is gebleven dus die had ik wel als zodanig snel bestempeld.

Hartelijke groet,
Jeroen

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Gesloten