Dumpen Nederlanders werkelijk duizenden fossiele Noordzeebotten op de vuilnisbelt??

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
donckey
Dumpen Nederlanders werkelijk duizenden fossiele Noordzeebotten op de vuilnisbelt??

Bericht door donckey » 28 jan 2013, 16:02

Ice-Age Discovery of the Americas Solultrean-Clovis (You Tube)

Het lukte mij niet een directe "link" te maken.

(Het is een prachtige video, maar duurt wel 45 minuten. Daar waar het gaat om hoe Nederland met zijn botten omgaat zie na ongeveer bij 27 minuten)

HI,

Op het amerikaanse fossielforum zag ik een topic, waarin een beeld werd neergezet dat Nederland onverantwoord omgaat met uit de Noordzee opgevist botmateriaal.

Zijn sommige van jullie bekend met deze praktijken? Waar zouden de beelden van afkomstig kunnen zijn? Als het waar is, wat vinden jullie daarvan?

In dezelfde video wordt 'terloops' aangegeven dat je eigenlijk nooit paleolitische vuursteenartefacten van botlocaties in de Noordzee tegenkomt. En inderdaad eigenlijk hoor je nooit iets over dit soort vondsten en dat is toch wel vreemd. Kan iemand daar misschien iets meer over vertellen? Ik heb overigens wel bewerkt mammoetmateriaal uit de Noordzee met eigen ogen gezien.

Peter

donckey

Bram
Antw: Dumpen Nederlanders werkelijk duizenden fossiele Noordzeebotten op de vuilnisbelt??

Bericht door Bram » 28 jan 2013, 16:09

Voor zover ik weet is juist het tegenovergestelde het geval: fossielen van de Noordzeebodem krijgen hier juist ontzettend veel aandacht. Ze vinden (vonden) altijd gretig aftrek bij verzamelaars en worden zelfs systematisch opgekocht, geconserveerd, zeldzame stukken op de juiste plek gedeponeerd en gewone stukken weer verkocht om de boel aan de gang te houden.

Uiteraard wordt er ook gewoon veel slecht materiaal opgevist, beschadigd, of zelfs niet meer te determineren. Kan mij prima voorstellen dat dit op de vuilnisbelt beland. Ik verzamel zelf op opgespoten stranden en dus in zekere zin ook van de bodem van de Noordzee en heb ondertussen al een kuub materiaal niet in de collectie opgenomen, maar weggegeven. Wordt het echt te veel, ja, dan zal ik het ook wel weggooien... Dat zijn dan echter geen stukken met enige wetenschappelijke waarde.

Groeten,
Bram

Mega_Lo
Antw: Dumpen Nederlanders werkelijk duizenden fossiele Noordzeebotten op de vuilnisbelt??

Bericht door Mega_Lo » 28 jan 2013, 16:16

Ik ga op de vuilnis belt kijken!
Lijkt me leuk als dat zo is...... :D

Bram

Bericht door Bram » 28 jan 2013, 16:31

Net het relevante stukje uit het filmpje gezien. Sorry hoor, maar dat is echt (insert scheldwoord) belachelijk...

Met alle respect, de beste man zou eens langs moeten komen en eens moeten kijken in de verschillende collecties in NL (vooral 'particuliere' collecties) wat er allemaal bewaard wordt aan artefacten, zowel opgevist als opgeraapt van gesuppleerde stranden!

Groeten,
Bram

donckey

Bericht door donckey » 28 jan 2013, 16:34

Bram,

Wat ik in die container zie liggen noem ik niet allemaal zwaar beschadigd en niet-determineerbaar materiaal. Als het inderdaad op de vuilnisbelt wordt gedumd, want dat is een van mijn vragen, Dan kunnen ze het beter op een speciaal plekje bij Naturalis of ergens op het strand dumpen, zodat iedereen die geïnteresseerd is er zijn voordeel mee kan doen.

Ik kan het ook niet geloven maar stel dat het zo is?

[Bewerkt door donckey op 28-01-2013 om 16:36 NL]

donckey

donckey

Bericht door donckey » 28 jan 2013, 16:38

Bram

En dan nog de vraag over de vuurstenen artefacten.
Heb jij ze weleens gezien?

donckey

Bram

Bericht door Bram » 28 jan 2013, 17:32

De kwaliteit van het filmpje is voor mij veel te laag om er echt dingen in te herkennen, maar ik zie wel dat er iig geen complete elementen in liggen. Bewerkt bot is zelden compleet, dus vanaf het filmpje kan je idd niet zien of er toevallig een bewerkt stukje tussenzit. Ik acht de kans daarop echter erg klein (heb ik al genoemd).

Het bewaren van allerhande niet bewerkte halve mammoetbeenderen is lang niet altijd zinvol, simpelweg omdat er al zoveel complete verzameld zijn en die dingen nou eenmaal erg veel ruimte innemen.

Wat betreft dumpen, misschien moet men eens bij Oertijdmuseum in Boxtel in de tuin kijken...

Wat vuursteen betreft, ik weet daar erg weinig van, maar heb zeer zeker wel enkele bewerkte stukken uit de Noordzee/ van het strand voorbij zien komen. Of dat van de Clovis is, geen idee.

Groeten,
Bram

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 28 jan 2013, 17:44

'k Was ooit een bij Klaas(Post) en Albert, afval kwam toen ter sprake, is toen verteld dat stukken mammoetkies opgespaard werd tot een volle container en opgesduurd werd, dat er ondermeer mesheften en dergelijke van gemaakt werden.
Wat er met de botfragmenten gebeurd weet ik niet

[Bewerkt door Theo op 28-01-2013 om 17:45 NL]

Theo

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 28 jan 2013, 19:15

Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar wie worden precies bedoeld met "de Nederlanders" die dat doen?

Vanuit de visserij en verzamelaars is juist erg veel bekend over bewerkt en onbewerkt Noordzee materiaal en ook vuurstenen werktuigen. Zie de Kleine Enyclopedie voor een bloemlezing.

Als echter de gemeente Westland met zijn beachcleaners wordt bedoeld dan onderschrijf ik dat van harte ;)

edit: dit is hem: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... krbIc-OMtE

zie rond 27 min voor de afvalcontainer; ik heb zelf nog even geen tijd om er goed naar te kijken

[Bewerkt door sjaak op 28-01-2013 om 19:29 NL]

Groet,

Niels

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 28 jan 2013, 20:56

Waar staat die container? Ik wil er wel in neuzen...

Lijkt mij een broodje aap...

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Plaats reactie