Cadzand : Neusbot ,Mola sp,(Maanvis)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Cadzand : Neusbot ,Mola sp,(Maanvis)

Bericht door strandjutters » 08 feb 2013, 17:44

Hallo iedereen,ik heb gisteren de foto's doorgestuurd naar Freddy van Nieulande,met de vraag heb je weet van vondsten uit Zeeland.

Zijn antwoord was dat hij ooit een huidplaat geeft gevonden van een Mola in de Kaloot,het stuk bevind zich momenteel in de collectie van het KZWG.

Ze kunnen hier dus wel voorkomen ,of beter gezegd ,ze hebben hier ooit voorgekomen.GR

strandjutters

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 08 feb 2013, 17:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter aanvulling een paar afbeeldingen van Mola, de maanvis. De eerste afb. is een schedeltekening uit het boek 'Fish Skulls' van William Gregory 1959. De neusplaat zou zich boven de snavelvormige kaken moeten bevinden, lijkt mij. Ik zie echter dat bot niet op de tekening aangegeven. De schedelbeenderen, m.u.v. de kaken, zijn zeer sponsachtig volgens Gregory en anderen. Een uiterst taaie en dikke huid heeft namelijk de stevigheidsfunctie van de beenderen overgenomen. Die huid is hier en daar verbeend (dermale platen). Op afbeelding 2 is de dikke huid aangegeven. Boven de kaken is een klein neusachtig object te zien.
Heeft daar niet de neusplaat gezeten? Het zou dan om een huid(dermale)plaat gaan. Afb. 3 is een foto van een fossiele neusplaat uit Leriche 1926 (Mioceen van Antwerpen).Het gaat om een zijaanzicht. De volgende afbeelding toont, dorsaal en ventraal, een neusplaat van een jong dier. De binnenzijde is net als de vorig getoonde neusplaat concaaf.
Ik heb, helaas, van deze interessante beenvis maar één sterk versleten kaak gevonden. Daar een stukje van afgezaagd en er een slijpplaatje van gemaakt. Een compacte botstructuur werd daardoor zichtbaar=laatste afbeelding.

Wilson

strandjutters

Bericht door strandjutters » 08 feb 2013, 18:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Wilson,bedankt voor de bijdrage,ik denk dus ook op afbeelding twee het neusbot te herkennen net boven de kaak.

De foto die ik nu toon zijn van de voor en achterkant van het stuk,de twee laatste foto's zijn van het botstructuur binnenin het neusbot.GR Pascal

strandjutters

Mcgyver

Bericht door Mcgyver » 08 feb 2013, 20:10

Zoals steeds weer een prachtige vondst Pascal, pet af echt waar!

Mvg,

Dirk

Op reis in een van de mooiste avonturen zelf...het leven!

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 10 feb 2013, 01:31

Afbeelding

Afbeelding

Ola,

De gedane vondsten wat betreft het genus Ranzania tenneyorum (afgebeeld 2 kaakfragmenten)

Een neusbeen...vertel vertel?

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 10 feb 2013, 14:24

Hoi Pascal,

Weer een mooie en aparte vondst.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 feb 2013, 22:50

Hallo René,ik kijk er naar uit om ooit een kaakfragment te vinden.Maar ik weet nog steeds niet waar de vondsten van jullie vandaan komen,zijn ze Antwerps?ik denk het wel,Mark Walvis is vertrouwd met Antwerp spullen,vandaar hij het bot ook herkende denk ik.GR

strandjutters

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 12 feb 2013, 23:48

Ola Pascal,

Nope deze gedane vondsten zijn niet van de "Antwerp area" afkomstig.
Deze zijn destijds aangetroffen te Mill/Langenboom.

Net zoals de inmiddels beschreven rostral nodes/"haaien neuzen"
Dit haal ik niet aan zonder enige reden!!
M.i. (o.a) dienen de omstandigheden per locatie "ideaal" te zijn om dergelijke soortgelijke vondsten te laten fossiliseren(lees bewaard blijven)

Enkele voorbeelden hiervan zijn respectievelijk: Mill/Langenboom..Lee-Creek/Aurora en Bone valley.

Wat betreft Mola mola/Oceaanmaanvis hiervan zijn velen andere "onderdelen/fragmenten" aangetroffen,welke ik thans onder de aandacht probeer te brengen bij evt geintereseerde..

De naamgeving Ranzania tenneyorum voor wat betreft de gedane vondsten te Mill/Langenboom komt ook niet uit de lucht vallen.
Ik heb hiervoor destijds de auteur benaderd die de laatse uitgebrachte paper omtrent Mola mola heeft uitgebracht.

Deze gedane vondst,mocht het al daadwerkelijk een "neusbot" betreffen (waar ikzelf de nodige vraagtekens bij zet)
kan niet zondermeer aan de species Ranzania tenneyorum toebeschreven worden.
Daarvoor zal degelijk onderzoek verricht dienen te worden!

Groetjes Rene

Het is vanzelfsprekend aannemelijk dat we deze

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 feb 2013, 18:15

Hallo René,dat je er vraagtekens bij hebt kan ik begrijpen,maar ik denk dat Mark Bosselaers wel weet waarover hij praat,ik heb het niet getoond aan hem,zijn oog viel er op toen het bij mij op tafel lag.Wat ik wel weet is dat er ook vondsten uit Antwerpen bekend zijn,en als ze in Mill en in Antwerpen voorkomen dan kan dit gerust ook in Cadzand volgens mij,ook van de kaloot is een vondst bekend.Nu ik laat dit stuk niet in een bakje wegroesten,maar neem het mee naar Brussel in Maart.GR

strandjutters

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Cadzand : Neusbot ,Mola sp,(Maanvis)

Bericht door stiek » 13 feb 2013, 20:39

strandjutters schreef:
Hallo René,dat je er vraagtekens bij hebt kan ik begrijpen,maar ik denk dat Mark Bosselaers wel weet waarover hij praat,ik heb het niet getoond aan hem,zijn oog viel er op toen het bij mij op tafel lag.Wat ik wel weet is dat er ook vondsten uit Antwerpen bekend zijn,en als ze in Mill en in Antwerpen voorkomen dan kan dit gerust ook in Cadzand volgens mij,ook van de kaloot is een vondst bekend.Nu ik laat dit stuk niet in een bakje wegroesten,maar neem het mee naar Brussel in Maart.GR
Hallo Pascal,

De vondsten die in Mill gedaan worden komen inderdaad ook in Cadzand voor.
In de tijd van het laat mioceen, transgressielaag vorming in het begin van het plioceen en het vroeg plioceen van Mill,
was in Cadzand hetzelfde proces gaande.

het verschil tussen deze plaatsen is dat het sediment en de transgressielaag in Mill tot op heden niet meer verandert is.
In Cadzand is er tijdens het plioceen nog een transgressie overheen gegaan en mogelijk ook nog een in het pleistoceen.
Dit heeft tot gevolg gehad dat de bovenmiocene laag en de onderpliocene laag die in Mill nog aanwezig is, in Cadzand opgenomen is in het postmiocene basisgrind.

Jou vondst kan dus goed ongeveer dezelfde ouderdom hebben als de stukken uit Mill.
Maar hij kan ook jonger of ouder zijn.

Groeten Hans

Hans

Plaats reactie