Barnsteen
Barnsteen
Afgelopen Zondag op het strand van Hoek van Holland een mooi klompje barnsteen tussen het vele aangespoelde hout gevonden. Dennengeur na het prikken met een hete naald bevestigde de vondst van barnsteen.
We don't know what we don't know
Antw: Barnsteen
ik had gister ook een stuk barnsteen gevonden, maar ik dacht dat het eerst een stukje plastic was, dus had ik het weg gegooid..... Zielig he !
Blijf maar denken dat het plastic was, dan doet het niet zo'n pijn 

We don't know what we don't know
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Dat is nog niets. Gister vond ik een leeuwenkaak, maar due heb ik weg gegooid omdat ik dacht dat het slacht afval was .. . ;(
Groet,
Niels
Niels
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Basil,je moet er eens met een hard voorwerp op duwen ,Barnsteen zal niet barsten,maar niet verschieten dat deze het wel doet
.GR
Ik ken dit soort stukjes,en herken het aan de gezuikerde uitzicht,witte kristalletjes op de zijkant.
[Bewerkt door strandjutters op 14-02-2013 om 22:01 NL]

Ik ken dit soort stukjes,en herken het aan de gezuikerde uitzicht,witte kristalletjes op de zijkant.
[Bewerkt door strandjutters op 14-02-2013 om 22:01 NL]
strandjutters
Toch vraag ik me nu af hoe je nu zeker weet dat het barnsteen is.
Volgens mij bewijst het uiterlijk en geur alleen dat het uit een dennenboom komt.
Ik moest meteen denken aan een topic en tijdje terug dat iemand een reusachtig blok barnsteen had gevonden.
Hars die afgelopen jaar getapt is en gezuiverd ziet er net zo uit. Kan donker verweren, kan kristalliseren zodat je van die witte puntjes op komen.
Ben eigenlijk wel Eens benieuwd naar 'echte' barnsteen van onze kust. Eens checken of dat te analyseren is.
Volgens mij bewijst het uiterlijk en geur alleen dat het uit een dennenboom komt.
Ik moest meteen denken aan een topic en tijdje terug dat iemand een reusachtig blok barnsteen had gevonden.
Hars die afgelopen jaar getapt is en gezuiverd ziet er net zo uit. Kan donker verweren, kan kristalliseren zodat je van die witte puntjes op komen.
Ben eigenlijk wel Eens benieuwd naar 'echte' barnsteen van onze kust. Eens checken of dat te analyseren is.
oeps...
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Ik durfde hier geen reactie te geven, omdat ik niet op de hoogte ben hoe barnsteen er aan het Noordzee-strand uitziet. Mijn beeld van stukjes barnsteen is in elk geval wel iets anders; zowel van zandgroeven als het Oostzeegebied.ivok schreef:
Toch vraag ik me nu af hoe je nu zeker weet dat het barnsteen is.
Time fades away (Neil Young)
hallo iedereen,
mooi stukje!
Ik heb vandaag ook zoiets gevonden in het residu van Knokke (richting het Zwin). Het is 6 mm groot. Volgens mij iets te groot voor zand. Ongeveer zelfde vorm. Als ik hem in het licht hou is hij geel doorschijnend en zie ik kleine kleurverschillen (oranje barstjes) . Zou dit eentje kunnen zijn?
groetjes Aaron
[Bewerkt door Adron op 15-02-2013 om 16:52 NL]
mooi stukje!
Ik heb vandaag ook zoiets gevonden in het residu van Knokke (richting het Zwin). Het is 6 mm groot. Volgens mij iets te groot voor zand. Ongeveer zelfde vorm. Als ik hem in het licht hou is hij geel doorschijnend en zie ik kleine kleurverschillen (oranje barstjes) . Zou dit eentje kunnen zijn?
groetjes Aaron
[Bewerkt door Adron op 15-02-2013 om 16:52 NL]
Nullus finis longius si quod facis delectaris