Brachiopode en hout Domelaar

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
jkeijzer
Has thanked: 60 times
Been thanked: 118 times
Brachiopode en hout Domelaar

Bericht door jkeijzer » 15 feb 2013, 14:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door het item van Bert dacht ik er weer aan om deze brachiopode te plaatsen. Afgelopen zomer gevonden in de Domelaar, Markelo. Getracht uit te werken met de graveerpen. Aan de achterzijde van de steen (zie foto 3) is nog een stukje van de brachiopode zichtbaar. Tijdens het uitwerken bleek de binnenzijde van de brachiopode niet volledig te zijn versteend, maar een soort gips te zijn. Ik heb 'm nog niet op naam gebracht.

Verder nog een stukje (zand)steen met daarin kleine stukjes versteend hout. Ook uit de Domelaar.

Groeten, Jeroen

scherven
Been thanked: 42 times
Antw: Brachiopode en hout Domelaar

Bericht door scherven » 15 feb 2013, 15:49

jkeijzer schreef:
Door het item van Bert dacht ik er weer aan om deze brachiopode te plaatsen. Afgelopen zomer gevonden in de Domelaar, Markelo. Getracht uit te werken met de graveerpen. Aan de achterzijde van de steen (zie foto 3) is nog een stukje van de brachiopode zichtbaar. Tijdens het uitwerken bleek de binnenzijde van de brachiopode niet volledig te zijn versteend, maar een soort gips te zijn. Ik heb 'm nog niet op naam gebracht.

Verder nog een stukje (zand)steen met daarin kleine stukjes versteend hout. Ook uit de Domelaar.

Groeten, Jeroen
Hallo Jeroen, je fotos komen niet allemaal over de 1e half een 2 niet. de onderste foto betreft een Zoetwater kwartsiet Herkomst Duitsland. Rijn-Maas. Gr.Ben

0000000000

Spongebob
Has thanked: 510 times
Been thanked: 703 times

Bericht door Spongebob » 15 feb 2013, 15:55

jkeijzer schreef:
Door het item van Bert dacht ik er weer aan om deze brachiopode te plaatsen. Ik heb 'm nog niet op naam gebracht.
Hoi Jeroen,

Bij jouw brachiopode (in ordovicische "baksteenkalk") denk ik juist aan Leptaena; bij het exemplaar van Bert heb ik enige twijfel, omdat die toch erg bol lijkt.

Time fades away (Neil Young)

scherven
Been thanked: 42 times
Antw: Antw: Brachiopode en hout Domelaar

Bericht door scherven » 15 feb 2013, 15:58

Spongebob schreef:
jkeijzer schreef:
Door het item van Bert dacht ik er weer aan om deze brachiopode te plaatsen. Ik heb 'm nog niet op naam gebracht.
Hoi Jeroen,

Bij jouw brachiopode (in ordovicische "baksteenkalk") denk ik juist aan Leptaena; bij het exemplaar van Bert heb ik enige twijfel, omdat die toch erg bol lijkt.
Hoi dat zelfde denk ik ook mooi recht slot .
Gr.Ben

0000000000

jkeijzer

Bericht door jkeijzer » 15 feb 2013, 19:43

Ik dacht dat je een geintje maakte Tom met "ordovicische baksteenkalk". Ik klop het net in op Google en kom deze benaming tegen in wetenschappelijke publicaties,....:o....dusch.

Komende week weer naar de Domelaar. Veel vondsten zitten daar in dit soort steen. Ondertussen weet ik ze aardig uit de berg te rapen. Deze keer neem ik een beitel en hamert mee. Zo kan ik op locatie stenen splijten en verwacht ik een goede oogst. Ik denk/weet dat veel stenen dusdanig "gerold" zijn, dat er aan de buitenzijde geen duidelijke sporen meer zichtbaar zijn.

Later, Jeroen

bertcazemier

Bericht door bertcazemier » 15 feb 2013, 19:50

Spongebob schreef:
jkeijzer schreef:
Hoi Jeroen,

Hallo tom, ik ben net even op zoek geweest in het determinatiesysteem en ben daar een foto tegen gekomen van een brachiopode, deze is net als die van mij van boven iets plat en loopt rond weg naar beneden, daar staat ook de naam Leptaena sp bij.
Dit fossiel komt uit de collectie van Herman Zevenberg nr. 47-0572 Gotland Zweden.

mvg Bert

Dit alles wordt ons door moeder aarde geschonken.

Spongebob

Bericht door Spongebob » 16 feb 2013, 12:48

jkeijzer schreef:
Ik dacht dat je een geintje maakte Tom met "ordovicische baksteenkalk". Ik klop het net in op Google en kom deze benaming tegen in wetenschappelijke publicaties,....:o....dusch.
Ik geef toe dat ik niet altijd even serieus ben, maar meestal is dat wel het geval ;)
jkeijzer schreef:
Komende week weer naar de Domelaar. Veel vondsten zitten daar in dit soort steen. Ondertussen weet ik ze aardig uit de berg te rapen. Deze keer neem ik een beitel en hamert mee. Zo kan ik op locatie stenen splijten en verwacht ik een goede oogst. Ik denk/weet dat veel stenen dusdanig "gerold" zijn, dat er aan de buitenzijde geen duidelijke sporen meer zichtbaar zijn.
In de groeve doorslaan deed ik vroeger ook, maar dat is niet slim. Soms zitten er zulke kleine fossieltjes in dat je door het wegspringen het tegenstuk niet meer terugvindt. In het geval van bijvoorbeeld een trilobietje of een Bothriocidaris (waar er nog maar een stuk of 10 van bekend zijn in NL!) is dat erg jammer. Ik neem al die knollige stukken mee naar huis en als ik een keertje tijd heb gaan ze onder de hamer. Zo kun je in je eigen tuin op fossielenjacht :D

Als je dit fossielenspectrum interessant vindt, moet je eigenlijk wel Staringia 1, 2 en 5 in je bezit hebben. Alleen daarmee kom je verder met determineren (en dan is het nóg niet eenvoudig).

[Bewerkt door Spongebob op 16-02-2013 om 12:50 NL]

jkeijzer

Bericht door jkeijzer » 17 feb 2013, 09:26

Als ik nog meer mee ga slepen naar huis dan dat ik nu al doe dan krijg ik bonje met meissie :D

Het gaat er om wat ik vind en niet wat ik mis. Zeker bij de Domelaar (en soortgelijke vindplaatsen). Daar wordt de hele berg zeefrestant teruggegooid in water en is daarmee voorgoed "verloren". Zoveel mogelijk "inspecteren" derhalve. Als ik denk aan alles wat daar weer het water in is verdwenen....:(

Staringia 1 en 2 gaan mogelijk op korte termijn in m'n boekenkast. 5 kon ik nog niet vinden.

Later, Jeroen

Spongebob

Bericht door Spongebob » 17 feb 2013, 20:24

jkeijzer schreef:
Staringia 1 en 2 gaan mogelijk op korte termijn in m'n boekenkast. 5 kon ik nog niet vinden.
2 en 5 heb ik nog in de aanbieding ;)
(€12,50 incl. verzendkosten))

jkeijzer

Bericht door jkeijzer » 17 feb 2013, 20:55

Tom,

1 en 2 heb ik net betaald en die worden verstuurd. 5 wil ik wel graag hebben. Stuur me aub een mailtje met alle gegevens dan maak ik het over.

Alvast bedankt, Jeroen

Plaats reactie