Fossiele magnolia?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Fossiele magnolia?

Bericht door Frederik » 13 feb 2013, 15:27

Dat was de suggestie die ik nodig had Theo. Zoek eens verder op Terminalia catappa en kijk of dit eventueel een match kan zijn. Is er volgens jou een kans dat het stuk recent is, maar sterk uitgehard?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Boei

Bericht door Boei » 13 feb 2013, 15:50

Gezocht op Terminalia catappa Daar heeft het wel wat van weg inderdaad. Misschien omdat de bovenkant open staat dat het zoveel op een bloem lijkt. Ik ben benieuwd wat Naturalis er van zegt. Ik denk overigens niet dat het stuk recent en uitgehard is. Het is wel steen zo te zien en te voelen. Tevens is het stuk kleiner dan een citroen.

[Bewerkt door Boei op 13-02-2013 om 16:05 NL]

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 feb 2013, 16:02

Het stuk kan inderdaad al wat verweerd zijn, en dat kan bedrieglijk zijn. Inwerking van de elementen kan bestaande scheurtjes uitvergroten. Ik ben in ieder geval benieuwd.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Spongebob
Has thanked: 433 times
Been thanked: 654 times

Bericht door Spongebob » 13 feb 2013, 16:09

:D

Time fades away (Neil Young)

Boei

Bericht door Boei » 13 feb 2013, 17:23

Boei

Bericht door Boei » 19 feb 2013, 12:51

Dit mailtje kreeg ik van Naturalis.

Bedankt voor uw bericht. Zo te zien heeft u een hele bijzondere vondst gedaan, geen fossiele bloem maar een tropisch zaad van Attalea funifera, een palmboom die in Oost-Brazilië voorkomt. Waarschijnlijk komt het palmzaad uit een oude scheepslading. Attalea-zaden zijn eerder gevonden bij scheepswrakken die uit de tweede helft van de zeventiende eeuw dateren, om precies te zijn bij een scheepswrak in de Waddenzee en twee scheepswrakken in Oostelijk Flevoland. De noten werden in die tijd verhandeld en gebruikt voor houtsnijwerk, en er werd olie uit geperst. Dankzij zijn keiharde en ondoordringbare buitenwand is het palmzaad nauwelijks aangetast door het zeewater.

Twee jaar geleden heb ik een artikeltje geschreven over een vergelijkbare vondst. Daarin vindt u nog wat meer informatie:

http://www.natuurinformatie.nl/get?site ... id=i006345

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Antw: Fossiele magnolia?

Bericht door scherven » 19 feb 2013, 12:59

Boei schreef:
Dit mailtje kreeg ik van Naturalis.

Bedankt voor uw bericht. Zo te zien heeft u een hele bijzondere vondst gedaan, geen fossiele bloem maar een tropisch zaad van Attalea funifera, een palmboom die in Oost-Brazilië voorkomt. Waarschijnlijk komt het palmzaad uit een oude scheepslading. Attalea-zaden zijn eerder gevonden bij scheepswrakken die uit de tweede helft van de zeventiende eeuw dateren, om precies te zijn bij een scheepswrak in de Waddenzee en twee scheepswrakken in Oostelijk Flevoland. De noten werden in die tijd verhandeld en gebruikt voor houtsnijwerk, en er werd olie uit geperst. Dankzij zijn keiharde en ondoordringbare buitenwand is het palmzaad nauwelijks aangetast door het zeewater.

Twee jaar geleden heb ik een artikeltje geschreven over een vergelijkbare vondst. Daarin vindt u nog wat meer informatie:

http://www.natuurinformatie.nl/get?site ... id=i006345
Hallo Boei, gefeliciteerd met je mooie zeldzame vondst, goed bewaren hoor.
Gr.Ben

0000000000

Plaats reactie