Krijtfossielen (2)
Krijtfossielen (2)

Allopleuron hofmanni (Gray,1931)
Deze reuzenschildpad was de meest voorkomende schildpaddensoort van de Europese Krijtzee….
Een volwassen exemplaar kon een lengte van meer dan twee meter bereiken. Het hartvormige rugschild bestond uit kleine, losse beenplaten die niet vergroeiden.
Met zijn poten, die de vorm van peddels hadden, kon hij zich soepel door het water bewegen. De snavelachtige bek was goed uitgerust om het taaie zeegras af te scheuren. Hij leefde in de ondiepe subtropische krijtzee van Europa en hield zich vooral op langs de kustlijnen .
Na enkele zoek jaren waren mijn zeeschildpad vondsten nog steeds beperkt tot enkele bot en randplaat fragmenten .Het vinden van een groter stuk stond dan ook al heel lang op mijn verlanglijstje.
Geduld en de velen zoekuren werden uiteindelijk beloond met de vondst van een stukje Nuchal gedeelte dat uitstak in de mergelwand.
De graafmachine had de dag ervoor, de laatste lading mergel verwijderd uit de wand en was net op tijd gestopt.
Een dag maar had ik de tijd om het onmogelijke mogelijk te maken. Op maandag zou de machinist het afgegraven hervatten.
Een groot stuk mergelblok op 3 meter hoogte moest worden uitgekapt en verwijderd worden .
Het fossiel moest uiteindelijk doormidden worden gezaagd. Het gewicht,de hoogte en het niet voorhanden hebben van het juiste materiaal was mijn grootste struikelblok.
Mede dankzij onze inspanningenen David en ik , werd hierdoor toch nog een uniek stukje fossiel behoed voor verdere vernietiging .
Dat tijdens het prepareren, ook nog de Pelvic en enkele thorac wervels te voorschijn kwamen was een enorme verrassing.
Dit maakt voor mij dat dit fossiel zo bijzonder is.
fossiel-hunter Arno
Antw: Krijtfossielen (2)
Prachtig zeg! Hoe vindt je toch zoveel mooie fossielen?
Grtz mendel
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Antw: Krijtfossielen (2)
Arno.........
Volgens mij heb jij de mooiste collectie van het krijttijdperk van europa.
Echt super!
plaats nog meer foto's! ik sta te kwijlen! echt waar
@arno, check mail!
[Bewerkt door Mega_Lo op 19-02-2013 om 20:38 NL]
Volgens mij heb jij de mooiste collectie van het krijttijdperk van europa.
Echt super!
plaats nog meer foto's! ik sta te kwijlen! echt waar
@arno, check mail!
[Bewerkt door Mega_Lo op 19-02-2013 om 20:38 NL]
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer: