Maasvlakte 2, stuk slagtand?
Maasvlakte 2, stuk slagtand?
Dag allemaal,
Gisteren een rondje gelopen op een erg frisse Maasvlakte. Weinig gevonden, maar een stukje slagtand zou zeker wat goedmaken. Ik zag een eerdere discussie over bosolifant of mammoet. Is daar al iets meer over te zeggen? Aan dit stuk zit in ieder geval aangekoekt zand (zie laatste foto).
Groet,
Lars
Lars2
Antw: Maasvlakte 2, stuk slagtand?
een hele slagtand ja, daarom heet er er eentje in het engels ook (straight-tusked elephant ( Palaeoloxodon antiquus ) een splinter op naam te brengen is gewoon een slag in het water.
Theo
Dag Theo,
Met een stukje slagtand ben ik hoe dan ook heel blij, want dat zou mijn eerste zijn. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat er subtiele structuurverschillen zijn tussen olifantslagtanden, de vraag is of iemand er ooit goed naar gekeken heeft.
Groet,
Lars
Met een stukje slagtand ben ik hoe dan ook heel blij, want dat zou mijn eerste zijn. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat er subtiele structuurverschillen zijn tussen olifantslagtanden, de vraag is of iemand er ooit goed naar gekeken heeft.
Groet,
Lars
Lars2
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Ik zou het houden op een stuk ivoor. Er zal vast wel eens naar gekeken zijn. Misschien kan je er eens op googlen.
Groet,
Niels
Niels
Als ik het niet weer vergeet, zal ik Dick eens vragen en zijn antwoord hier posten. Is namelijk voor elke MV2verzamelaar nuttige kennis.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Wel uit archeologische hoek, maar wellicht nuttig vanwege determinatie van kleine stukken dierlijk materiaal:
Marloes Rijkelijkhuizen;
Handleiding voor de determinatie van harde dierlijke materialen :
Marloes Rijkelijkhuizen - Handleiding voor de determinatie van harde dierlijke materialen. Bot, gewei, ivoor, hoorn, schildpad, balein en hoef". Amsterdam 2008.
ISBN 978-90-896402-3-9
http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... kId=626381
AUP verkoopt ze geloof ik nog wel, probeer anders de welbekende tweedehands boekhandel.
De auteur promoveert op ivoor. Ik heb even niet paraat of ze in dit boek ook ingaat op vdeterminatie van mammoetivoor en die van de kleinere verwanten, maar het zou me niet verbazen. Er wordt via macroscopisch tot op microscopisch niveau ingegaan op verschillen tussen materiaalsoorten en het leren herkennen ervan.
Groet,
Suzanne
Marloes Rijkelijkhuizen;
Handleiding voor de determinatie van harde dierlijke materialen :
Marloes Rijkelijkhuizen - Handleiding voor de determinatie van harde dierlijke materialen. Bot, gewei, ivoor, hoorn, schildpad, balein en hoef". Amsterdam 2008.
ISBN 978-90-896402-3-9
http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... kId=626381
AUP verkoopt ze geloof ik nog wel, probeer anders de welbekende tweedehands boekhandel.
De auteur promoveert op ivoor. Ik heb even niet paraat of ze in dit boek ook ingaat op vdeterminatie van mammoetivoor en die van de kleinere verwanten, maar het zou me niet verbazen. Er wordt via macroscopisch tot op microscopisch niveau ingegaan op verschillen tussen materiaalsoorten en het leren herkennen ervan.
Groet,
Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk