Vreemde steen
-
Antw: Vreemde steen
Hallo, steenebeen, dit is een vuursteen achaat. De oorsprong in verml. Rijn gebieden Duitsland. Leuke vondst meestal zijn de tekeningen rond of ovaal maar deze zijn mooi hoekig.steenenbeen schreef:
Ik heb deze vreemde steen gevonden. Weet iemand wat dit is?
Gr.Ben
0000000000
-
Antw: Antw: Vreemde steen
Oke bedankt! Wat ik vooral vreemd vond aan de steen is dat de hoekige vorm uitsteekt en perfect uitgesneden is. De vuurstenen die ik google zijn allemaal doorsnedes met de typerende vorm. Bedankt voor je antwoord!scherven schreef:Hallo, steenebeen, dit is een vuursteen achaat. De oorsprong in verml. Rijn gebieden Duitsland. Leuke vondst meestal zijn de tekeningen rond of ovaal maar deze zijn mooi hoekig.steenenbeen schreef:
Ik heb deze vreemde steen gevonden. Weet iemand wat dit is?
Gr.Ben
Hoi steenebeen het is echt een pracht exemplaar cool hoor zou hem zker niet weggooien.
Gr markje
Gr markje

Kleine correctie: het is een (prachtige!) Agaat, maar heeft verder met vuursteen niets te maken. Dit gevonden exemplaar durf ik gerust van edelsteen-kwaliteit te noemen. Het is vermoedelijk afkomstig uit de omgeving van Idar-Oberstein en van daaruit via de rivier Nahe naar de Rijn gevoerd, die het op zijn beurt weer meegespoeld heeft naar ons land. De omgeving van Idar-Oberstein is rijk aan slijpbare Agaten. Zelf heb ik daar ook regelmatig gezocht en het nodige gevonden (zie foto). In ons zuidelijke grind worden wel vaker Agaten aangetroffen, maar vaak vertonen die breuken en barsten. Dit getoonde exemplaar lijkt dat niet te hebben, is van mooie kwaliteit, fraai afgesleten en zeker slijpbaar tot een draagbaar juweel.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
-
Antw: Antw: Vreemde steen
Bedankt voor jullie leuke reacties allemaal! Leuk om te weten wat het is. Vind het zelf ook een prachtsteen.adekker schreef:
Kleine correctie: het is een (prachtige!) Agaat, maar heeft verder met vuursteen niets te maken. Dit gevonden exemplaar durf ik gerust van edelsteen-kwaliteit te noemen. Het is vermoedelijk afkomstig uit de omgeving van Idar-Oberstein en van daaruit via de rivier Nahe naar de Rijn gevoerd, die het op zijn beurt weer meegespoeld heeft naar ons land. De omgeving van Idar-Oberstein is rijk aan slijpbare Agaten. Zelf heb ik daar ook regelmatig gezocht en het nodige gevonden (zie foto). In ons zuidelijke grind worden wel vaker Agaten aangetroffen, maar vaak vertonen die breuken en barsten. Dit getoonde exemplaar lijkt dat niet te hebben, is van mooie kwaliteit, fraai afgesleten en zeker slijpbaar tot een draagbaar juweel.
Mooi dingetje hoor scherven .
Steenbeen mooie verzameling .
GR. Dominiek
Steenbeen mooie verzameling .
GR. Dominiek
Keep looking evry time