Herontdekkingen Normandi
Herontdekkingen Normandië
Deze morgenvroeg vond ik in de krochten van mijn bureaulades nog een klein doosje met vergeten fossielen uit Normandië. Ik dacht dat ik ze allemaal al gehad had (ze domineerden voor deze morgen mijn collectie al); maar dus zijn het er nog enkelen meer. Grotendeels brachiopoden en koraaltjes, naar wat mij lijkt.
Ik heb geprobeerd met zowel de fotozoekpagina als met de kleine encyclopedie: fossielen ze te determineren.
Voor de eerste twee koralen lijken ze mij pachypora of thamnopora.
Voor de anderen blijft ieder spoor mij bijster.
foto 6-7: sponsje?
dank bij voorbaat
groetjes,
Jente.
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
Antw: Herontdekkingen Normandië
niemand een idee?
groetjes,
Jente
groetjes,
Jente
Inderdaad de erte foto's zijn koralen die daarna zijn sponzen en brachipoden verder kom ik ook niet.
Wacht op de andere antwoorden en blijf verder zoeken.
Sterkte.
GR. Dominiek
Wacht op de andere antwoorden en blijf verder zoeken.
Sterkte.
GR. Dominiek
Keep looking evry time
- Pleydellia
- Contacteer:
Jente,
Ik denk dat wat jij als koralen ziet toch bryozoa zijn. Een mooi hulpmiddel voor determineren van deze strandvondsten is:
http://www.maisondufossile.fr/wp-conten ... _.HAM_.pdf
Groeten
Mark
Ik denk dat wat jij als koralen ziet toch bryozoa zijn. Een mooi hulpmiddel voor determineren van deze strandvondsten is:
Groeten
Mark
Mark
Antw: Antw: Herontdekkingen Normandië
wel ja, ik had er al vanalles in gezien eigenlijk. Crinoïden (waar de takjes afgebroken zijn is er soms een zonachtige structuur zichtbaar, wat ik ook zie bij een crinoide van dezelfde vindplaats), Bryozoa... Maar koraal leek dan op den duur wel het meest logische. Vooral omdat er dan op de fotozoekpagina er wel tussen zaten die er op leken. Ook de grootte van enkelen er van deden de bryozoa theorie in mijn hoofd 'wegwaaien', omdat ik dacht dat bryozoa namelijk altijd klein zijn.pleydellia schreef:
Jente,
Groeten
Mark
Het pdf'je lijkt mij inderdaad iets nuttigs hiervoor, alvast bedankt, zal het de komende dagen eens uitpluizen.
groetjes,
Jente.
Dag Jente,
tussen de fotos boven en onder de brachopoden kan je id een aantal koralen, bryozoa herkennen.
Er zijn echter heel wat verweerde stukken tussen. Hierdoor heb je enkel de algemene vorm van de kolonie om de fossielen als bryozoa te determineren en dat is wat mager, een beetje riskant. Als ik deze in een doosje zou opbergen zou ik bij de naamgeving van Bryozoa zelfs een vraagteken zetten. (afgaande op de foto's!)
groetjes
Jeremy
tussen de fotos boven en onder de brachopoden kan je id een aantal koralen, bryozoa herkennen.
Er zijn echter heel wat verweerde stukken tussen. Hierdoor heb je enkel de algemene vorm van de kolonie om de fossielen als bryozoa te determineren en dat is wat mager, een beetje riskant. Als ik deze in een doosje zou opbergen zou ik bij de naamgeving van Bryozoa zelfs een vraagteken zetten. (afgaande op de foto's!)
groetjes
Jeremy
Antw: Antw: Herontdekkingen Normandië
Dag Jeremy,jeremy schreef:
Dag Jente,
groetjes
Jeremy
over de 'hele grote' heeft u jammerlijk genoeg gelijk, deze is helemaal verweerd en duidelijke structuur is er moeilijk op de vinden. De kleinere zijn echter wel nog in orde, en staan in het hierboven aangereikte pdf'je (denk ik toch). Natuurlijk ga ik het niet enkel met "bryozoa" aanduiden, liefst heb ik natuurlijk een volledig mogelijke naam. Indien niet anders kan (zoals mogelijk met de grote, al zijn de vormelijke gelijkenissen te frappant met de kleintjes om hem zomaar als 'indetermineerbaar' van de hand te doen) blijft het kaartje leeg of vaag. Maar ik probeer toch wel voor alles een (correcte) naam te hebben.
groetjes,
Jente.
Van het pdf'je heb ik het volgende kunnen opmaken, niets is hierin zeker, het zijn vooral onderbouwde gokken, verbeter mij als het fout is:
de eerste foto's: Terebellaria ramosissima
foto 6/7 :Elasmostoma helvelloides
foto's 16/17: Lopha costata of Lopha gregaria
foto 19: Ripisoecia conifera
groetjes,
Jente.
de eerste foto's: Terebellaria ramosissima
foto 6/7 :Elasmostoma helvelloides
foto's 16/17: Lopha costata of Lopha gregaria
foto 19: Ripisoecia conifera
groetjes,
Jente.