benedeni of hastalis?
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: benedeni of hastalis?
Top!Adron schreef:heb je gemailtabri schreef:
@ Adron:
Dag Adron,
Jij hebt die tand van mij gekocht. stuur mij even een mailtje, praten we verder.
@ Dominiek:
Dag Dominiek,
Ik zie dat je nog maar 11 bent en nog veel moet leren. Wil je alsjeblieft eerst goed nadenken voordat je iets post. Zulke opmerkingen kunnen iemand beschadigen.
- Spongebob
- Has thanked: 510 times
- Been thanked: 703 times
Antw: Antw: benedeni of hastalis?
Okee Peter, ik ben inmiddels 56 en wil ook nog graag iets leren.abri schreef:
Ik zie dat je nog maar 11 bent en nog veel moet leren. Wil je alsjeblieft eerst goed nadenken voordat je iets post.
Hoe zeker ben jij van P. benedeni?
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
-
arienvanoord
Antw: benedeni of hastalis?
Volgens mij is dit ook gewoon een Parotodus benedeni Hastalis is het zeker niet
Grtn Arien
Grtn Arien
Antw: Antw: Antw: benedeni of hastalis?
Tom,Spongebob schreef:Okee Peter, ik ben inmiddels 56 en wil ook nog graag iets leren.abri schreef:
Ik zie dat je nog maar 11 bent en nog veel moet leren. Wil je alsjeblieft eerst goed nadenken voordat je iets post.
Hoe zeker ben jij van P. benedeni?
Mvg, Tom
Het "nog veel moeten leren" slaat niet op de determinatie maar op de geplaatste berichten van Dominiek.
Reeds contact gehad met Adron over de tand.
Always progressive!
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Arien,van mij kwam de vraag aan Aaron,ben je wel zeker dat dit een benedeni is,ik heb niet gezegd dat het er geen is.
maar nu we het er toch over hebben,kun jij ons ff de verschillen laten zien tussen LA1 Hastalis en LA 1 benedeni.GR We kunnen er allemaal misschien iets van leren.VR GR Pascal
PS:ik had vadaag weer zo één geval in Cadzand,ik zou echt niet weten wat het nu is van de twee soorten.GR
maar nu we het er toch over hebben,kun jij ons ff de verschillen laten zien tussen LA1 Hastalis en LA 1 benedeni.GR We kunnen er allemaal misschien iets van leren.VR GR Pascal
PS:ik had vadaag weer zo één geval in Cadzand,ik zou echt niet weten wat het nu is van de twee soorten.GR
strandjutters
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo,dit is de tand die ik vanmorgen heb gevonden in Cadzand,wel een toeval,maar dit gebeurd vaker bij mij.Bij deze tand zou ik denken aan benedeni,maar bij vorige vondsten van dit soort tanden die ik heb laten zien op het forum kwam ik steeds uit op hastalis LA1.
Nu heeft deze wel een bult op de wortel,maar mist de bourlette,het randje net onder de kroon die dan weer typisch zou zijn voor benedeni.GR
PS:Normaal toon ik dat soort vondsten niet,hij is afschuwelijk ,gerold en kappote tip,maar kwam per toeval ter sprake vandaar.
[Bewerkt door strandjutters op 02-03-2013 om 21:51 NL]
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 510 times
- Been thanked: 703 times
Ja dat snap ik ook wel,abri schreef:
Het "nog veel moeten leren" slaat niet op de determinatie maar op de geplaatste berichten van Dominiek.
maar ik bedoel wel dat ik graag iets wil leren m.b.t. de determinatie. Ik heb ook escheri's en hastalissen met een dikke wortel. Wat zegt jou dat het een P. benedeni is?
(misschien kan Aaron iets betere foto's maken?)
Time fades away (Neil Young)
Dag Tom,
Bij een Benedeni kijk ik altijd naar de kroonbasis (labiale zijde), hier te zien op de uitsnede van de foto.
Hier zijn een soort "vouwtjes" te zien.
Deze vorm van benedeni determineren is niet waterdicht maar in combinatie met de dikte van de wortel ben ik bij deze tand uitgegaan van een benedeni.
Gr. Peter
Always progressive!
Hallo Allemaal,
De tand waar het over gaat is inderdaad een benedeni.
Soms zijn de verschillen niet altijd goed onder woorden te brengen.
Ik zou het in ieder geval niet beter kunnen dan Peter.
hierboven afgebeeld 6 UA1 tanden van C.hastalis en de onderste rechtse 3 P. benedeni.
Hiervan is de uiterste rechtse ook een UA1.
Foto 2 en 3, links C.hastalis en rechts P. benedeni.
Juist bij UA1 is het genoemde kenmerk van P.benedeni niet zo duidelijk.
Groeten Hans
Hans