Trilobiet maar welke?
Trilobiet maar welke?

Hallo allemaal Ik heb een trilobiet waarschijnlijk afkomstig uit Tsjechië. Kan iemand mij vertellen wat voor soort het is en of ie ook in Tsjechië voorkomt.
Groet Dayan
stonecollector
Antw: Trilobiet maar welke?
Lijkt mij een Odontichele maar ik ken die vooral van Marroko.
GR. Dominiek
GR. Dominiek
Keep looking evry time
Dayan,
het gaat hier voor zover ik kan zien over een gedeeltelijke afdruk van een trilobiet.
De staart ( pygidium), thorax ( middenstuk) en een deel van het cranidium( onderdeel van de kop of cephalon) zijn als afdruk zichtbaar.
Omdat er blijkbaar 8 segmenten zijn in het thoraxgedeelte en het pygidium groot is, denk ik dat je moet zoeken in de orde van de Corynexochida.
Om meer te weten hierover kun je een googlen naar " A guide to the orders of trilobites".
Lugo
het gaat hier voor zover ik kan zien over een gedeeltelijke afdruk van een trilobiet.
De staart ( pygidium), thorax ( middenstuk) en een deel van het cranidium( onderdeel van de kop of cephalon) zijn als afdruk zichtbaar.
Omdat er blijkbaar 8 segmenten zijn in het thoraxgedeelte en het pygidium groot is, denk ik dat je moet zoeken in de orde van de Corynexochida.
Om meer te weten hierover kun je een googlen naar " A guide to the orders of trilobites".
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Spongebob
- Has thanked: 510 times
- Been thanked: 703 times
Mooie trilobiet hoor!
Vergelijk hem hier http://www.biolib.cz/en/taxonimage/id72441/ eens mee.
Vergelijk hem hier http://www.biolib.cz/en/taxonimage/id72441/ eens mee.
Time fades away (Neil Young)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Odontochile kan je uitsluiten, onder meer aan de hand van het aantal thoraxsegemnten en het ontbreken van een taps toelopend uiteinde van het pygidium.
Merk op dat de vrije wangen ontbreken in jouw stuk.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo, ik denk eerder aan Ogygiocarella; weet je zeker dat het een Tjechisch stuk is?
Niet engels?...
groeten, Bert
Niet engels?...
groeten, Bert
Elbert
Ik neig ook naar Ogygiocarella. Wellicht afkomstig uit Shropshire.
De senioribus nil nisi bene
Heel hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb een verzameling van iemand overgenomen en die heeft niet alles goed vastgellegd. Deze trilobiet had hij zelf ooit van iemand gehad en hij twijfelde zelf ook al over de herkomst ervan. Hem was destijds verteld dat deze uit Tjsechie kwam.
Groet Dayan
Groet Dayan
stonecollector
Antw: Antw: Trilobiet maar welke?
Sorry over het hoofd gezien zal hopelijk niet meer gebeuren.Frederik schreef:
Odontochile kan je uitsluiten, onder meer aan de hand van het aantal thoraxsegemnten en het ontbreken van een taps toelopend uiteinde van het pygidium.
Elke dag leer je hier wel iets.
GR. Dominiek
Keep looking evry time