Onnatuurlijke vorm voor een steen
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Onnatuurlijke vorm voor een steen

Hallo Duys,door het fossilisatie proces veranderd de samenstelling van een bot.
Dit soort bot is zwaar gemineraliseerd en daardoor verdwijnt de normale botstructuur ,ze zijn als het ware versteend.
Op de foto zie je een versteend bot in doorsnede uit Cadzand,alle Miocene en Pliocene botten vertonen deze versteening,een teken dat ze vrij oud zijn,dit duurt honderduizende jaren voor het bot er zo uitziet.GR
strandjutters
Strandjutters, ja, weet ik, doet me vanhier denken aan een soort klei.
Maar kan nu niet moeilijk zijn om zelf te zien of het bot is.
Duys
Maar kan nu niet moeilijk zijn om zelf te zien of het bot is.
Duys
- strandjutters
Inderdaad Duys,het lijkt op klei ,maar das door de belichting van het stuk denk ik.
Het gaat bij dit stukje van Mark waarschijnlijk over een zeer oude breuk die wat verweerd is.GR
Het gaat bij dit stukje van Mark waarschijnlijk over een zeer oude breuk die wat verweerd is.GR
strandjutters
-
jkeijzer
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 118 times
Kijkduin ligt direct stroomafwaarts van de zandmotor, waar veel fossiel botmateriaal wordt gevonden. Plaats is derhalve niet onlogisch.
Zwaar gemineraliseerd bot dat zijn structuur verloren heeft heb ik er nog niet gevonden. Anderen wel?
goed kijken is hééééééél belangrijk
Nee. Ben niet echt overtuigd van bot, vanwege de dwarsdoorsnede op de vers gebroken plaatsen en de textuur van het oppervlak. Ik ga toch voor steen, maar dit is typisch zo'n stuk dat vanaf foto's eigenlijk niet goed te determineren is. Lijkt mij iets om mee te nemen naar een bijeenkomst van WTKG/WPZ, de themadag hyena's of een museum.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- strandjutters

Hallo,dit zijn ook botjes die lijken op steen of klei.GR
strandjutters

Hallo allemaal ik heb nog een paar foto,s gemaakt van dichterbij misschien wordt het iets duidelijker hoop dat jullie hier mee verder kunnen groetjes Mark
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Voor mij is dit een sedimentaire steen en geen bot. Voor een sluitende determinatie moet je echter het in de hand hebben. Ik meen overigens in de laatste foto enkele zandkorrels te herkennen.
Robert Mensink
Ben nu vrijwel zeker van steen. Heb al menig botsplinter vandaar in de hand gehad, maar dit lijkt op de foto echt totaal anders.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram