(fossiele) skeletresten uit spleet opvulling Krijt, Limburg
(fossiele) skeletresten uit spleet opvulling Krijt, Limburg

De botjes ed komen van een lokatie in een oude hoge, voormalig afgegraven krijtwand met daarin enkele diepe scheuren (soort geologische orgelpijpen). Deze spleten zijn opgevuld met fijn mergel/kalk en afgedekt door pleistocene rivierafzettingen met daarboven een flinke lösslaag. Onder in deze scheuren vonden we in het fijne gruis vele honderden overblijfselen van gewervelden. Onder andere muis/mol/shrew achtigen, vogelbotjes, vleermuisachtige en een vossenkaakje.
Gezien de vulling van de spleten in de krijtwand en het feit dat de skeletresten gevonden zijn onderin de vulling in deze spleten, lijkt het mij aannemelijk dat de resten pre-holoceen zijn, waarschijnlijk Pleistoceen. Ik hoop dat het gehele vondstcomplex daar meer duidelijkheid over geeft.
In ieder geval hoop ik dat sommige van jullie mij naar aanleiding van mijn topics meer duidelijkheid en ID's kunnen verschaffen over de individuen die ik daar heb aan getroffen.
Hierbij een overzicht van een aantal onderkaakjes. Waarvan een soort in ieder geval twee Sorex sp. en 2 anderen tot de knaagdieren behoren.
donckey
Antw: (fossiele) skeletresten uit spleet opvulling Krijt, Limburg

Hier enkele Sorex sp.?
Peter
Weet iemand trouwens het Nederlandse woord voor "shrew" .
[Bewerkt door donckey op 05-03-2013 om 00:04 NL]
donckey
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: (fossiele) skeletresten uit spleet opvulling Krijt, Limburg
Spitsmuis.donckey schreef:
Weet iemand trouwens het Nederlandse woord voor "shrew" .
Mooie stukken.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Mooie vondsten .
GR. Dominiek
GR. Dominiek
Keep looking evry time
Hoi Doncky, moet je met zulke belangrijke vondsten niet naar een Natuur Hist. Museum, volgens mijn hebben ze in Maastricht wel zo iets. Hier moet je zuinig op zijn hoor.donckey schreef:
De botjes ed komen van een lokatie in een oude hoge, voormalig afgegraven krijtwand met daarin enkele diepe scheuren (soort geologische orgelpijpen). Deze spleten zijn opgevuld met fijn mergel/kalk en afgedekt door pleistocene rivierafzettingen met daarboven een flinke lösslaag. Onder in deze scheuren vonden we in het fijne gruis vele honderden overblijfselen van gewervelden. Onder andere muis/mol/shrew achtigen, vogelbotjes, vleermuisachtige en een vossenkaakje.
Gezien de vulling van de spleten in de krijtwand en het feit dat de skeletresten gevonden zijn onderin de vulling in deze spleten, lijkt het mij aannemelijk dat de resten pre-holoceen zijn, waarschijnlijk Pleistoceen. Ik hoop dat het gehele vondstcomplex daar meer duidelijkheid over geeft.
In ieder geval hoop ik dat sommige van jullie mij naar aanleiding van mijn topics meer duidelijkheid en ID's kunnen verschaffen over de individuen die ik daar heb aan getroffen.
Hierbij een overzicht van een aantal onderkaakjes. Waarvan een soort in ieder geval twee Sorex sp. en 2 anderen tot de knaagdieren behoren.
Gr.Ben
Er fraai en bijzonder.
0000000000
Volgens mij zie ik vooral Microtus en op de laatste foto een haasachtige.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Mooie fossielen!
Grtz mendel
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Antw: Antw: (fossiele) skeletresten uit spleet opvulling Krijt, Limburg
bram schreef:
Volgens mij zie ik vooral Microtus en op de laatste foto een haasachtige.
Groeten,
Bram
Bram,
Ik denk dat enkelen inderdaad Microtus sp.? zijn maar welke?
De tweede serie zijn vlgs mij Sorex sp. 2 verschillende soorten maar welke? In ieder geval zijn er minstens 5 verschillende soorten. Hoop de "muis(je)" hier ook eens naar wil kijken. En of deze vondzten (Laat-) Pleistoceen of Holoceen kunnen zijn.
Hierbij nog een paar kaakjes en een schedelfragmentje.
Peter
[Bewerkt door donckey op 07-03-2013 om 19:25 NL]
donckey