Zaden uit het Plio?Mioceen
Zaden uit het Plio?Mioceen

Hallo, bij het uitzoeken van de fijne fractie Plio/Mioceen vind ik deze zaden. het is maar greep uit de tientallen die er zijn. De zaden man van naturalis heeft geen tijd om er aan te beginnen die is druk met Pleistocene zaden. Nu denk ik aan de Univ. te Utrecht . Zijn onder de Forum leden mensen die dit ook verzamelen.
Ps. Ik plaats dit omdat er lieden zijn die diversie tijd willen.
Gr.Ben
0000000000
Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Foto 2 is een foraminifeer die heb ik perongeluk voor zaad aangezien.scherven schreef:
Hallo, bij het uitzoeken van de fijne fractie Plio/Mioceen vind ik deze zaden. het is maar greep uit de tientallen die er zijn. De zaden man van naturalis heeft geen tijd om er aan te beginnen die is druk met Pleistocene zaden. Nu denk ik aan de Univ. te Utrecht . Zijn onder de Forum leden mensen die dit ook verzamelen.
Ps. Ik plaats dit omdat er lieden zijn die diversie tijd willen.
Gr.Ben
0000000000
Ik denk dat er een paar uit het spoelwater komen
Ik was ook mijn residu met water uit een natuurlijke vijver en heb last van hedendaagse zaden die op de bodem van de vijver liggen.
Ik denk dat je eerste zaadje een braambes is
ik kan helemaal fout zitten
Ik was ook mijn residu met water uit een natuurlijke vijver en heb last van hedendaagse zaden die op de bodem van de vijver liggen.
Theo
Hoi Ben,
als ik deze foto's zo bekijk valt me op dat de zaden wel erg goed geconserveerd zijn. Dat doet me ook vermoeden dat er tenminste wat bijmenging met recent materiaal kan zijn opgetreden.
Archeo-botanici spoelen macromonsters juist om dit te voorkomen alleen met schoon kraanwater. Moet je naturlijk wel een kraan in de buurt hebben
De eerste lijkt me een Rubus idaeus/ fruticosus; framboos of braam
de tweede kan ik niet plaatsen,
De zaden op de derde foto herken ik wel, maar ben even de naam kwijt.
De digitale zadenatlas zou je verder op weg kunnen helpen: http://seeds.eldoc.ub.rug.nl/
Succes met determineren,
groet, Suzanne
als ik deze foto's zo bekijk valt me op dat de zaden wel erg goed geconserveerd zijn. Dat doet me ook vermoeden dat er tenminste wat bijmenging met recent materiaal kan zijn opgetreden.
Archeo-botanici spoelen macromonsters juist om dit te voorkomen alleen met schoon kraanwater. Moet je naturlijk wel een kraan in de buurt hebben
De digitale zadenatlas zou je verder op weg kunnen helpen: http://seeds.eldoc.ub.rug.nl/
Succes met determineren,
groet, Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk
Antw: Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Hallo, Sussane. Blij dat je snel antwoord, leuk de link die je stuurt. Wist het bestaan er niet van. Mooi puzzelwerk word dat. Het zou wel kunnen dat er enige bijmenging is geweest. Er zijn alleen geen drijvende zaden in de monsterbakken gezien. Alles is goed gespoeld met schoonleiding water. Maar niets is uitgesloten.suzy q schreef:
Hoi Ben,
Succes met determineren,
groet, Suzanne
Bedankt en gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Hoi Theo, de zaden komen uit boormonsters. Het materiaal is diverse malen gespoeld met schoon leiding water ter plaatse. Later thuis nog meer gedaan. Maar ok niets is uitgesloten. Ik heb in elk geval een aardige variatie aan zaden.Theo schreef:
Ik denk dat er een paar uit het spoelwater komen
Bedankt en gr.Ben
0000000000
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Ben,ik kom dit ook vaak tegen in het gruis,maar als je er hard op drukt zijn ze plat.Ik denk ook niet dat twee een foraminifeer is maar een Otoliet één zou wel eens kunnen Foraminifeer zijn GR
[Bewerkt door strandjutters op 09-03-2013 om 22:16 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 09-03-2013 om 22:16 NL]
strandjutters
Hoi,
2de foto is een foram (Frondicularia sp),regelmatig te vinden in het Antwerpse residu.
Groeten,
Gio
2de foto is een foram (Frondicularia sp),regelmatig te vinden in het Antwerpse residu.
Groeten,
Gio
Minilodon
2 is idd een foram, want er zijn kamertjes in te onderscheiden (dus geen otoliet). Lijkt mij Frondicularia of iets in die richting.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram