Tanden uit het bovenkaak-onderkaak

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Tanden uit het bovenkaak-onderkaak

Bericht door Xenina » 23 feb 2013, 13:37

Hoi, beste mensen,

ik vraag me af warom ik (?)bijvoorbeeld van C. hastalis en ook andere haaien meestals tanden uit de bovenkaak vind. De tanden uit de onderkaak blijken veel zeldzaamer te zijn. Dus hebben de(ze) haaien de bovenkaakse tanden vaker gewisselt en zoals ja, warom? Misschien worden de tanden uit de bovenkaak bij het bijten erger belast dan die uit het onderkaak?

Groetjes, Xenina

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Tanden uit het bovenkaak-onderkaak

Bericht door sjaak » 23 feb 2013, 14:44

misschien moet je ze gewoon omdraaien?

:)

Groet,

Niels

donckey

Bericht door donckey » 23 feb 2013, 19:30

Xenina,

Ik heb helaas te weinig haaientanden gevonden om te kunnen beamen of er inderdaad (veel?)meer tanden uit bovenkaken als de onderkaken worden gevonden. Hopelijk kunnen de bulk :) verzamelaars daar iets meer over zeggen.
Vind het wel een interessante vraag.

Peter

donckey

Xenina
Antw: Antw: Tanden uit het bovenkaak-onderkaak

Bericht door Xenina » 24 feb 2013, 10:40

sjaak schreef:
misschien moet je ze gewoon omdraaien?

:)
Stel je voor, dat je bovenkaakse tanden/kiezen in je onderkaak zitten. Dat zal well grappig uitzien hoor! ;-)

Ferry

Bericht door Ferry » 10 mar 2013, 22:15

Xenina schreef:
Hoi, beste mensen,

ik vraag me af warom ik (?)bijvoorbeeld van C. hastalis en ook andere haaien meestals tanden uit de bovenkaak vind. De tanden uit de onderkaak blijken veel zeldzaamer te zijn. Dus hebben de(ze) haaien de bovenkaakse tanden vaker gewisselt en zoals ja, warom? Misschien worden de tanden uit de bovenkaak bij het bijten erger belast dan die uit het onderkaak?

Groetjes, Xenina
Hoi Xenina en medeverzamelaars,

Ik heb enkele kilo's aan tanden van Cadzand en Mill en door naar de aantallen van de boven- en onderkaakse exemplaren te kijken kan ik zeker vaststellen dat ik veel meer bovenkaakse exemplaren heb.
Bij C. hastalis bijv. is bij mij de verhouding minimaal 6:1 van beide locaties.
Bij I. escheri uit Mill is de verhouding nog groter, zeker 10:1 of wellicht zelfs nog groter.

Bij M. megalodon uit bijv. de USA ligt deze verhouding ook minimaal rond de 10:1 kwa vondsten.

Het feit dat er veel meer bovenkaakse tanden worden gevonden ligt m.i. mede aan de robuuste bouw van de onderkaakse exemplaren, vooral de dikke/sterkere wortels houden deze tanden beter op hun plaats in de kaak.
En het 2e feit is dat een onderkaakse tand veel spitser en smaller is en dus een kleiner bijt-oppervlak heeft dan een platte bovenkaakse tand.
Als een onderkaakse tand eenmaal in een stuk vlees vastgebeten zit door een haai dan zal deze er makkelijker doorheen scheuren en er weer uit loskomen dan een bovenkaaks exemplaar, een bovenkaaks exemplaar heeft immers meer weerstand vanwege het grotere bijt-oppervlak.

Tip:
Neem zelf eens een bovenkaakse en een onderkaakse tand van C. hastalis in je hand en steek ze beide tot aan de wortel in de grond en probeer beide tanden tegelijk naar je toe te trekken door de grond(linguale zijde naar je toe gericht). Je zal zien dat dit met de onderkaakse tand het makkelijkst gaat!
Conclusie: Minder weerstand betekent hier dat een haai minder tanden verliest en resulteerd dus in minder vondsten...

Groeten,
Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

Xenina

Bericht door Xenina » 11 mar 2013, 12:06

Hoi Ferry,

leuk dat nu toch iemand op mijn vraag antwoord geeft, bedankt!

Dat is toch een grote procentual verschil tussen vondsten uit het boven- en uit de onderkaak en ik denk dat je gelijk heb met je theorie. Maar ik dacht tot nu dat haaien hun tanden regelmatig wisselen, ook als ze nog in goede staat zijn. Weet je iets erover?

Groetjes Xenina

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 11 mar 2013, 13:42

Ik weet niets van haaietanden en wat je zegt over het verschil in weerstand tussen boven- en onderkaak tanden klopt wel. Maar dan ga je alleen uit van zacht weefsel. Als een haai in een prooi bijt, dan zitten daar ook harde delen in zoals het skelet. Is het dan niet logisch te veronderstellen dat een dunne, spitse tand eerder breekt/beschadigt dan een brede tand?

Xenina
Antw: Antw: Tanden uit het bovenkaak-onderkaak

Bericht door Xenina » 11 mar 2013, 22:11

Pleistoceen schreef:
Ik weet niets van haaietanden en wat je zegt over het verschil in weerstand tussen boven- en onderkaak tanden klopt wel. Maar dan ga je alleen uit van zacht weefsel. Als een haai in een prooi bijt, dan zitten daar ook harde delen in zoals het skelet. Is het dan niet logisch te veronderstellen dat een dunne, spitse tand eerder breekt/beschadigt dan een brede tand?

Hoi,

de onderkaakse tanden van C. hastalis zijn niet dun, de wortels en de kroon zijn erg stevig.

Groetjes, Xenina

Nikki

Bericht door Nikki » 12 mar 2013, 00:08

Je vind ook veel tanden met feeding damage hoor, maar hoe dat zich verhoud in boven en onderkaakse tanden weet ik niet. Maar de meeste haaien hebben een dieet van vissen dus met bot materiaal zal het meevallen. Maar als je naar docu's kijkt van GW's zie je wel vaak schade aan tanden.
Groeten nikki.

Plaats reactie