Theoretisch vraagje.
Theoretisch vraagje.

Wegens tijdgebrek ben ik de laatste tijd hier niet veel geweest(alleen beetje schaduwlezen). Morgenavond geef ik bij de Werkgroep Fossielen Twente een kleine lezing over de geologie van de Grand Canyon waar ik afgelopen zomer 16 dagen op heb geraft. bijgevoegd een paar foto's. 1+2 Noutiloid Canyon, 3 op het raft, 4 de granaries.
Nu zijn er een aantal amerikaanse termen waar ik niet uit kom en niet te vertalen zijn. Unconformity betekend discordantie. Angular disconformity is dan hoekdiscordantie. Maar wat betekenen dan de termen noncorformity en disconformity? Is er iemand die deze termen eerder is tegengekomen en weet wat dit betekent?
alvast bedankt
mvg
Pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
Antw: Theoretisch vraagje.
Ik heb deze tekst gevonden misschien heb je hier iets aan:
"Het Botlek-veld heeft een scheefgestelde stratigrafie en wordt afgesloten door eenbreuk die niet doorloopt. Daarboven bevindt zich horizontaal gelaagd gesteente(disconformity). Ziedewij bestaat uit een groot aantal compartimenten, gescheidendoor breuken. Het Barendrecht veld is een mooie anticlinale structuur (met kans opjoints in de carbonaat rijke caprock)"
Groet Ger
"Het Botlek-veld heeft een scheefgestelde stratigrafie en wordt afgesloten door eenbreuk die niet doorloopt. Daarboven bevindt zich horizontaal gelaagd gesteente(disconformity). Ziedewij bestaat uit een groot aantal compartimenten, gescheidendoor breuken. Het Barendrecht veld is een mooie anticlinale structuur (met kans opjoints in de carbonaat rijke caprock)"
Groet Ger
wiledger
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Goed bezig Adri. Ik zie uit naar je lezing vanavond.
Succes met de voorbereiding
Succes met de voorbereiding

Robert Mensink
Ik vond de volgende beschrijving voor disconformity:: a break between parallel rock strata involving no angular discordance of dip.
Voor nonconformity: lack of correspondence between things.
Maar zover was je zelf waarschijnlijk ook al.
Mooie foto's overigens. Moet een geweldige tocht geweest zijn.
vrgr.
Jan
Voor nonconformity: lack of correspondence between things.
Maar zover was je zelf waarschijnlijk ook al.
Mooie foto's overigens. Moet een geweldige tocht geweest zijn.
vrgr.
Jan
De senioribus nil nisi bene
Hallo, de enige term waar het hier om handelt is unconformaty; non-conformaty en disconformaty zijn synoniemen van unconformaty.
Unconformaty; er zijn 2(hoofd) betekenissen:
1: in de tijd(ofwel een hiaat): er is enige tijd geen sediment afgezet en dus "mist" er een periode van afzetting.
2: in de structuur; de ene afzetting wordt gevolgd door een (heel) andere, er kan b.v. erosie hebben plaatsgevonden van de oudere afzetting, waardoor een schalie(zeesediment) "plotseling" wordt opgevolgd door een zandstenen landafzetting met een volkomen andere structuur.
Kort gezegd: een unconformaty is een belangrijke verandering in de afzetting van sediment.
Er is overigens nog veeel meer te vertellen over dit verschijnsel b.v. concordantie en discordantie.
(vrij naar de) " dictionary of Geology"), D.G.A. Whitten met J.V.R. Brooks, Penguin uitgeverij, ISBN 0-14-051049-4
Dit boekje is eigenlijk een must have voor de geologieliefhebber, zeker als je jezelf wil inlezen in engelstalige vakliteratuur...
Ik hoop je vraag zo voldoende te hebben beantwoord.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 13-03-2013 om 16:12 NL]
[Bewerkt door Elbert op 13-03-2013 om 16:13 NL]
Unconformaty; er zijn 2(hoofd) betekenissen:
1: in de tijd(ofwel een hiaat): er is enige tijd geen sediment afgezet en dus "mist" er een periode van afzetting.
2: in de structuur; de ene afzetting wordt gevolgd door een (heel) andere, er kan b.v. erosie hebben plaatsgevonden van de oudere afzetting, waardoor een schalie(zeesediment) "plotseling" wordt opgevolgd door een zandstenen landafzetting met een volkomen andere structuur.
Kort gezegd: een unconformaty is een belangrijke verandering in de afzetting van sediment.
Er is overigens nog veeel meer te vertellen over dit verschijnsel b.v. concordantie en discordantie.
(vrij naar de) " dictionary of Geology"), D.G.A. Whitten met J.V.R. Brooks, Penguin uitgeverij, ISBN 0-14-051049-4
Dit boekje is eigenlijk een must have voor de geologieliefhebber, zeker als je jezelf wil inlezen in engelstalige vakliteratuur...
Ik hoop je vraag zo voldoende te hebben beantwoord.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 13-03-2013 om 16:12 NL]
[Bewerkt door Elbert op 13-03-2013 om 16:13 NL]
Elbert
Dank allemaal, het artikel van Stijn met plaatjes was zeer duidelijk.
De tocht was inderdaad heftig, ik ben af en toe heel erg bang geweest en bijna verzopen. Verder was het prachtig en overweldigend.
mvg
pearl
[Bewerkt door pearl op 17-03-2013 om 19:38 NL]
De tocht was inderdaad heftig, ik ben af en toe heel erg bang geweest en bijna verzopen. Verder was het prachtig en overweldigend.
mvg
pearl
[Bewerkt door pearl op 17-03-2013 om 19:38 NL]
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)