Hoe heten deze steentjes ?
Hoe heten deze steentjes ?
Hallo, deze steentjes(kiezeltjes) vind ik in mijn mosters. Het 1e lijkt wel een soort schelpje er omheen zitten kleine fossieltjes ik dacht dat het Diatomeën waren maar kan ook anders heten. Wie vind dit ook wel eens? Ben benieuwd.
Gr.Ben
0000000000
Antw: Hoe heten deze steentjes ?
In de bovenste twee foto's meen ik een chalcedonische verkiezeling te herkennen, inderdaad rondom waarschijnlijk een schelp.
De onderste twee foto's kan ik niet goed thuisbrengen. Het lijkt een oölitische opbouw te hebben (met wederom een verkiezeling?).
De onderste twee foto's kan ik niet goed thuisbrengen. Het lijkt een oölitische opbouw te hebben (met wederom een verkiezeling?).
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Antw: Antw: Hoe heten deze steentjes ?
Hallo adekker, ik had dit al is eerder gezien maar kon niet meer op de naam Oöliet komen. Dus het is omgezette kalksteen.adekker schreef:
In de bovenste twee foto's meen ik een chalcedonische verkiezeling te herkennen, inderdaad rondom waarschijnlijk een schelp.
Bedankt weer voor de tips. Gr.Ben
0000000000
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Hoe heten deze steentjes ?
Hoi Ben,
ik denk dat het Ooiden zijn (in alle gevallen). Ik heb zelf een paar schelpen die daarmee "begroeit" zijn. Fotos 1 en 2 blijken opnames van een afgerold schelpje te zijn, op fotos 3 en 4 herken ik een geen fossiel – dit zal een Oolith zijn (Oolithen bestaan uit Ooiden).
Groeten Oliver
ik denk dat het Ooiden zijn (in alle gevallen). Ik heb zelf een paar schelpen die daarmee "begroeit" zijn. Fotos 1 en 2 blijken opnames van een afgerold schelpje te zijn, op fotos 3 en 4 herken ik een geen fossiel – dit zal een Oolith zijn (Oolithen bestaan uit Ooiden).
Groeten Oliver