Ault : Zee-egels 09 03 2013

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
strandjutters
Been thanked: 3 times
Ault : Zee-egels 09 03 2013

Bericht door strandjutters » 10 mar 2013, 16:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,in dit topic plaats ik wat Zee-egels die ik gisteren heb gevonden.Deze bestaan niet uit vuursteen maar hebben een krijt(kalk)vulling.

Deze twee Echinocorysen zien er veel belovend uit om te preppen,ik merk nu nog geen schade,toch blijft het moeilijk om deze volledig te vinden,ze hebben namelijk een vrij dunne schaal en breken snel.GR

strandjutters

mendel
Antw: Ault : Zee-egels 09 03 2013

Bericht door mendel » 10 mar 2013, 16:50

Prachtige egeltjes!

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 mar 2013, 21:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, de eerste drie foto's zijn van een Micraster in een grote maar decoratieve steen,deze steen met egel heb ik meegenomen omdat ik er later iets mee wil gaan doen,de laatste drie zijn van een zeer mooie Micraster die zogoed als geen prepwerk vroeg.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 mar 2013, 22:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,hier nog wat vondsten,ik had er een 30 tal gelijk deze maar zal ze niet allemaal plaatsen,van sommige is maar wenig te zien ze zitten nog voor 90 % in de matrix maar bij de meeste komt de egel op meer dan één plaats uit de matrix zodat ik er kan vanuitgaan dat ze volledig zijn.

Ook had ik het geluk dat ze uit een rots komen die makkelijk zal preppen,zie zachte matrix,heb het vandaar ook al anders gezien en meegemaakt het is niet altijd zacht en leuk preppen met egels van daar.

De laatste twee foto's zijn van dezelfde egel maar die heeft een grote kam op de rug die ik in dit formaat nog niet heb gezien.

Als het wat mooier weer word start ik met de preps want dit doe ik buiten.

Voor de rest hou ik me terug wat bezig met dingen van hier bij ons,maar ik was gisteren toch weer eens op de juiste plaats op het juiste moment,andere zoekers heb ik er gisteren niet gezien T,zal nog te koud zijn.GR Pascal

strandjutters

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Xenina » 11 mar 2013, 12:07

Wow, leuke egeltjes, Pascal! Gefeliciteerd!

Groetjes, Xenina

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 mar 2013, 22:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vanavond met wat zon nog deze 5 geprept(gestraald)de eerste zit nog een vuursteenscherf op vast maar de egel bestaat uit kalk.
De tweede is deze met de kam erop .

Er zijn namelijk drie soorten Micrasters te vinden waar ik ga zoeken in Ault.Tussen deze 5 zitten er al twee soorten.

Als er intresse is laat ik de drie soorten wel eens zien.GR Pascal

Deze egels zijn 100% perfect geen brokken of stukjes uit.Ze komen allemaal uit dezelfde instorting ,behalfe de eerste.

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 14 mar 2013, 20:16

Hallo MC-Crabs,het was toch ff schrikken toen je vanmorgen in je bericht die je stuurde zei dat mijn vondsten geen Zee-egels zouden zijn,ik dacht direct ben ik nu zo verkeerd.

Het zit namelijk zo,je heb de Fam:Spatangidae waar de Zeeklitten toe behoren,dit zijn Irregularia Zee-egels die doorgaans onder de grond leven.

En dan heb je de Regularia waar de egels die jij bedoelde toe behoren,die hebben inderdaad een gat van boven en een gat onderin de midden,deze Fam: leeft boven de grond,en hebben een Lantaarn van Aristotelis de Zeeklitten hebben dit niet,en het bevind zich binnen in de mondopening van Regularia Zee-egels.

Ook vind je soms deze Regulaire Zee-egels op het strand,zoals in Ault en CBN maar zijn wel een heel stuk zeldzamer dan de Klitten.GR

Btw,dit is niet een vondst,maar verschillende vondsten :D

[Bewerkt door strandjutters op 14-03-2013 om 20:18 NL]

strandjutters

Plaats reactie