Cadzand gruis: Petalocardia pectinifera (Sowerby,1823)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Cadzand gruis: Petalocardia pectinifera (Sowerby,1823)

Hallo iedereen,dit vreemd schelpje heb ik daarnet uit het gruis gevist,ik heb het nog niet eerder gezien.Het is fossiel want het laat geen ligt door,en het geeft vreemd opstaande randen.
Iemand enig idee.GR
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2013 om 23:21 NL]
strandjutters
Antw: Cadzand gruis: Vreemd schelpje ?
Hallo Pascal
Dit fraaie schelpje met van die zeer geprononceerde ribben is een klein soort cardium, uit het Eoceen (dat zal je niet verbazen denk ik): Petalocardia pectinifera. Ik heb er daar ook eens enkele van aangetroffen in gruis van Cadzand (Zwin).
Groeten, Lex
Dit fraaie schelpje met van die zeer geprononceerde ribben is een klein soort cardium, uit het Eoceen (dat zal je niet verbazen denk ik): Petalocardia pectinifera. Ik heb er daar ook eens enkele van aangetroffen in gruis van Cadzand (Zwin).
Groeten, Lex
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Cadzand gruis: Vreemd schelpje ?
Hallo Lex,ik ben net aan het kijken in het boek (De fossiele schelpen van de Nederlandse kust) ik sla het boek open op pagina 14 en ik zie al meteen mijn vondst staan op de bovenste afbeelding,op figuur acht,het Cadzand nummer 1966 - 1986.Mijn vrouw zeg net nog tegen mij,jij hebt een soort helderziende,omdat ik het boek opensla precies op de bladzijde dat het schelpje staat.De naam staat er niet bij,en daarvoor dank dat je mij helpt.Ik zie ook net het voorstukje in paul en witteman op TV ,over de vondst van de broer van Erik,ga zo kijken .GR En bedankt.
Hallo Lex,ik heb het gevonden op pagina 272.
Het schelpje van mij is 3,5 mm wat het ook nog wat bijzonder maakt,met het bloote oog bijna niet zichtbaar.GR
Deze komt van Zwarte Polder.
Foto,s gemaakt met lidll microscoopje
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2013 om 23:05 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2013 om 23:13 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2013 om 23:26 NL]
Hallo Lex,ik heb het gevonden op pagina 272.
Het schelpje van mij is 3,5 mm wat het ook nog wat bijzonder maakt,met het bloote oog bijna niet zichtbaar.GR
Deze komt van Zwarte Polder.
Foto,s gemaakt met lidll microscoopje
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2013 om 23:05 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2013 om 23:13 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2013 om 23:26 NL]
strandjutters