Kartels op mosasaurus tanden, bepaalde soort?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
donckey
Kartels op mosasaurus tanden, bepaalde soort?

Bericht door donckey » 16 mar 2013, 18:05

Afbeelding

Afbeelding

In de zomer 2012 was er een topic over dit fenomeen. Het ging hierbij echter om een "reservetand" en niet een volgroeide tand.
Vroeg een tijdje geleden om informatie hierover, maar kreeg geen respons, dus probeer ik het langs deze weg nog een keertje. Mijn vragen zijn:
1. Is dit een verschijnsel dat bij elke willekeurige mosa kan voorkomen?
2. Of hoort dit bij specifieke species en zo ja welke dan?
Gaat trouwens om een kaak fragment uit Marokko

Peter

donckey

Trilobite
Contacteer:
Antw: Kartels op mosasaurus tanden, bepaalde soort?

Bericht door Trilobite » 27 mar 2013, 00:05

Zo ver ik weet kan je niet aan de hand van de aanwezigheid of gebrek aan kartels bepalen welke soort het is. Maar het kan wel degelijk helpen bij determinatie omdat sommige Mosasauriërs wel en andere geen kartels hebben. Kartels kunnen natuurlijk ook weg gesleten zijn.

Ik had een tijdje geleden uit een aantal wetenschappelijke publicaties de informatie over tanden in een excel sheet gezet in de hoop dat het zou helpen met determinatie van de Mosa tanden die ik heb. Het hielp, maar lang niet genoeg.
Ik hier dus ook in staan welke soorten kartels op hun tanden hebben. Alleen zijn de meeste van deze soorten uit Amerika of andere locaties omdat er over Marokkaanse Mosasauriërs weinig is gepubliceerd.

De enige soorten uit die streek waar ik het zeker van kan weten zijn Mosasaurus hoffmanni en Prognathodon currii. Van deze heeft alleen M. hoffmanni kartels.
Uit die streek heb je ook nog M. beaugei, die erg op M. hoffmanni lijkt. Die heeft volgens mij ook kartels. Ook zijn er nog meerdere Prognathodon, Leiodon, Halisaurus en Platecarpus soorten waar ik niet genoeg van weet om iets over te kunenn zeggen.

Maar afgaand op hoe die tanden er uit zien zou ik neigen naar Leiodon of Prognathodon. De tanden zien er te dik uit voor Mosasaurus. Maar ik kan mij uiteraard vergissen. Blijft lastig met Mosasaurus tanden.

[Bewerkt door Trilobite op 26-03-2013 om 00:08 NL]

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Arno
Antw: Antw: Kartels op mosasaurus tanden, bepaalde soort?

Bericht door Arno » 27 mar 2013, 11:58

Trilobite schreef:
Zo ver ik weet kan je niet aan de hand van de aanwezigheid of gebrek aan kartels bepalen welke soort het is. Maar het kan wel degelijk helpen bij determinatie omdat sommige Mosasauriërs wel en andere geen kartels hebben. Kartels kunnen natuurlijk ook weg gesleten zijn.

Ik had een tijdje geleden uit een aantal wetenschappelijke publicaties de informatie over tanden in een excel sheet gezet in de hoop dat het zou helpen met determinatie van de Mosa tanden die ik heb. Het hielp, maar lang niet genoeg.
Ik hier dus ook in staan welke soorten kartels op hun tanden hebben. Alleen zijn de meeste van deze soorten uit Amerika of andere locaties omdat er over Marokkaanse Mosasauriërs weinig is gepubliceerd.

De enige soorten uit die streek waar ik het zeker van kan weten zijn Mosasaurus hoffmanni en Prognathodon currii. Van deze heeft alleen M. hoffmanni kartels.
Uit die streek heb je ook nog M. beaugei, die erg op M. hoffmanni lijkt. Die heeft volgens mij ook kartels. Ook zijn er nog meerdere Prognathodon, Leiodon, Halisaurus en Platecarpus soorten waar ik niet genoeg van weet om iets over te kunenn zeggen.

Maar afgaand op hoe die tanden er uit zien zou ik neigen naar Leiodon of Prognathodon. De tanden zien er te dik uit voor Mosasaurus. Maar ik kan mij uiteraard vergissen. Blijft lastig met Mosasaurus tanden.

[Bewerkt door Trilobite op 26-03-2013 om 00:08 NL]

Hoi Peter, zal terzijnertijd foto.s plaatsen van verschillende mosatanden.Afgaande op de diverse soorten die ik thuis heb (ook van marocco) zijn de snijranden bij alle soorten voorzien van kartels. Vaak heel moeilijk te zien daar ze afgesleten zijn of zoals je al aanduidde geheel ontbreken..

fossiel-hunter Arno

donckey

Bericht door donckey » 27 mar 2013, 22:56

Arno en Trilobite,

Bedankt voor de informatie.
Momenteel is op fossilforum een topic over alle (15?) soorten Mosa's uit Marokko, door een Marokkaanse wetenschapper.
Als Mosa-liefhebber mag je dat niet missen!
Heb bij hem ook de vraag over "serrations" neergelegd.
En Arno ik ben nieuwsgierig naar jouw foto's na alles wat je al hebt laten zien :D

Peter

O ja, misschien een domme vraag maar hoe tel je het aantal serrations per cm of lengte-eenheid?

[Bewerkt door donckey op 27-03-2013 om 22:58 NL]

donckey

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 27 mar 2013, 23:16

Geachte erudiete mosakenners,

betreffende tand is een Eremiasaurustand. Nog veel boeiende discussies toegewenst.
L

donckey

Bericht door donckey » 27 mar 2013, 23:32

Plikona,

Bedankt voor je reactie :)

Ik ben ,een mosa-liefhebber, en GEEN zeer belezen kenner. Maar zoals de meeste van ons (amateurs) doe ik wel mijn best voor een zo goed mogelijke determinatie van mijn fossielen. Daarom bedankt voor je reactie en ID. Nou effe informatie uitzoeken over Eremiasaurus.

Peter

donckey

Arno

Bericht door Arno » 28 mar 2013, 14:17

plikona schreef:
Geachte erudiete mosakenners,

betreffende tand is een Eremiasaurustand. Nog veel boeiende discussies toegewenst.
L

Hallo Plikona,

ik dacht altijd dat een van de karastieke kenmerken van een Prognathodon tand .De vertandingen (kartels)aan de randen zijn?

Die Eremiasaurus deze is toch onlangs beschreven als een nieuw soort aan de hand van diverse vondsten in marocco? Zag nml op foto,s dat de facetten dicht bijelkaar liggen en als zodanig te ondescheiden zijn van andere soorten. Heb je toevallig daarvan specefieke foto,s van de tanden? Of klopt dat niet ?

fossiel-hunter Arno

Arno

Bericht door Arno » 29 mar 2013, 21:17

donckey schreef:
In de zomer 2012 was er een topic over dit fenomeen. Het ging hierbij echter om een "reservetand" en niet een volgroeide tand.
Vroeg een tijdje geleden om informatie hierover, maar kreeg geen respons, dus probeer ik het langs deze weg nog een keertje. Mijn vragen zijn:

Peter
Jou kaakje is een Prognathodon Mosasaurus.

Die nieuwe gevonden soort (Eremiasaurus Heterodontus) vertoond ook serraties gelijk de Prognathodon. Dien verschil dat de facetten bij deze meer duidelijk naar voren komen .

fossiel-hunter Arno

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 29 mar 2013, 21:43

arno schreef:
donckey schreef:

Peter
Jou kaakje is een Prognathodon Mosasaurus.

Die nieuwe gevonden soort (Eremiasaurus Heterodontus) vertoond ook serraties gelijk de Prognathodon. Dien verschil dat de facetten bij deze meer duidelijk naar voren komen .
Wat is een Prognathodon Mosasaurus? Is dat een soort, een familie,een genus? Wie heeft dat waar gepubliceerd? Ik heb Aaron R. H. Leblanc, Michael W. Caldwell & Nathalie Bardet (2012)
A new mosasaurine from the Maastrichtian (Upper Cretaceous) phosphates
of Morocco and its implications for mosasaurine systematics.
Journal of Vertebrate Paleontology 32(1): 82-104
DOI:10.1080/02724634.2012.624145
helemaal nagelezen en nergens hebben de auteurs het over facetten.
L

Plaats reactie