Cadzand : Fossiel hout .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Cadzand : Fossiel hout .

Hallo iedereen,vandaag mijn tweede stukje fossiel hout gevonden in Cadzand,niet veel voorkomend dus !
Het stukje betreft een stukje zijtak waar de boom omgeendraaid,zie je typisch bij naaldhout.de jaarringen zichtbaar op de laatste foto staan ook zeer dicht bijéén zodat we kunnen spreken van een traaggroeiende soort of een koude periode waarin de boom voorkwam.
Er hebben dus ooit bomen gestaan op de Sluise Hompels,of het betreft drijfhout.GR
Het stuk zit aan de achterkant bijna nog volledig in fosforiet,zie foto twee.dus zeker niet recent.Ook zit er een gaatje aan de voorkant,waarschijnlijk van een houtworm,als je het met licht bekijkt aan de binenkant zie je nog duidelijk de structuur die een houtworm maakt.Mooi rond met knaagsporen.
[Bewerkt door strandjutters op 31-03-2013 om 21:36 NL]
strandjutters
- Caveman
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Antw: Cadzand : Fossiel hout .
De houtworm zal wrs een paalworm (Teredo sp.) zijn, als er fosforiet of pyriet in zit, conserveren, anders heb je er niet lang lol van!
Mooi stukje!
Mooi stukje!
To share or not to share, that's the question!
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Cadzand : Fossiel hout .
Hallo Caveman,Teredo zou inderdaad ook kunnen,we gaan het waarschijnlijk nooit zeker weten.
Ik zie op het stukje geen sporen van Pyriet,ook conserveer ik niets van mijn vonsten die ik hier vind of heb gevonden.Heb nog geen problemen gehad.
Buiten mijn muizetandjes dan,die heb ik op aanraden van Bram een paar weken in helder water laten weken.Ze zijn fragiel en ik ben bang dat het zout ze zou kunnen doen splijten.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 01-04-2013 om 16:25 NL]
Ik zie op het stukje geen sporen van Pyriet,ook conserveer ik niets van mijn vonsten die ik hier vind of heb gevonden.Heb nog geen problemen gehad.
Buiten mijn muizetandjes dan,die heb ik op aanraden van Bram een paar weken in helder water laten weken.Ze zijn fragiel en ik ben bang dat het zout ze zou kunnen doen splijten.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 01-04-2013 om 16:25 NL]
strandjutters