Mill fossiel Plantaardig?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times
Antw: Mill fossiel Plantaardig?

Bericht door Spongebob » 06 apr 2013, 13:35

Cugel schreef:
Hoi Tom. op het eerste gezicht zie ik geen verkiezeling, het ziet het eruit zoals het andere Mill-materiaal dat grijzig van kleur is. Een soort verhard zand, ik meen dat het glauconiet is..
Ik heb een foto uitvergroot, misschien wordt het duidelijker.
Sorry, een tijdje niet meegelezen....
Als het niet verkiezeld is, zou je er met een mesje o.i.d. makkelijk zandkorrels vanaf kunnen schrapen. Bij glauconiet moet je onder de loep of nog beter microscoop de groene korrels kunnen zien.
Is dat het geval?

Time fades away (Neil Young)

Cugel

Bericht door Cugel » 06 apr 2013, 19:21

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Tom, Ik heb even 2 detailfoto's: De eerste van het materiaal van de boven-en onderkant, de tweede van het materiaal van opzij.
Ik meen te zien dat het allemaal losse stukjes zijn, die aan elkaar vast zitten.
De brokken grijze steen die soms in grote aantallen naar boven kwamen hebben eenzelfde structuur.

Gewoon doormodderen

arienvanoord

Bericht door arienvanoord » 06 apr 2013, 19:30

Hoi ik weet niet veel van Mill plantaardigge resten maar het lijkt mijn inziens op een Artisjok

Grtn Arien

Spongebob

Bericht door Spongebob » 06 apr 2013, 19:56

Het allereerste wat me bij het zien van jouw vondst te binnen schoot was een ordovicische spons genaamd Caryospongia diadema, meestal voorzien van zo'n zeven lobben. Daarom vroeg ik na of het binneste materiaal zwaar verkiezeld was. Was trouwens niet erg reëel omdat Mill erg zuidelijk ligt voor dergelijke vondsten (hoewel ik bij Frank Aulocopiums van daar? heb gezien).
In het geval van glauconiethoudend zandsteenmateriaal is het verweren tot roestbruin oerachtig gesteente niet verwonderlijk. Door het corroderen zet het materiaal vervolgens iets uit en daardoor ontstonden, denk ik, de scheuren.

Cugel

Bericht door Cugel » 06 apr 2013, 22:33

Tja, zeven lobben heeft het wel.
Het symmetrische bruine dopje met steeltje aan de bovenkant en precies parallel daaraan een soort petje in dezelfde kleur lijkt me geen speling van de (dode) natuur maar lijkt me op een of andere manier organisch van oorsprong..

Gewoon doormodderen

Spongebob
Antw: Antw: Mill fossiel Plantaardig?

Bericht door Spongebob » 06 apr 2013, 23:00

Cugel schreef:
Het symmetrische bruine dopje met steeltje aan de bovenkant en precies parallel daaraan een soort petje in dezelfde kleur lijkt me geen speling van de (dode) natuur maar lijkt me op een of andere manier organisch van oorsprong..
Ik denk dat je je hierin vergist.
IJzeroer kan de vreemdste vormingen veroorzaken.

Plaats reactie