Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
Hallo iedereen,ik heb de bevesteging gekregen van Mark Walvis,de ontmoeting gaat door op 4 April met olivier Lambert,hij maakt zich s'morgens vrij om mijn verzameling te bekijken,daarna krijg ik nog een rondleiding van Mark in het museum,het word zeker een leuke dag,hopelijk stel ik Olivier Lambert niet teleur met mijn vondsten,ik zit er al weer mee in dat hij zegt ,wat komt hij hier doen met zijn prullen,we zien wel,hopelijk word het geen ontgoogeling voor mij.Ik hou jullie op de hoogte.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,dit weekend was het wat flauw zoeken,de oostenwind doet er geen goed aan,veel zand.gisteren had ik een volledige eerste twee foto's en vanmorgen het kleintje,wel een leuke vondst.Vanavond na de vloed had ik niets buiten wat fragmenten van Walvis.Al bij al nog wat leuke fragmenten dit weekend van een kleine Spitssnuitdolfijn en wat leuke bulla's.maak zo nog wat foto's van wat vondsten.Gr
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,hier nog wat vondsten,de eerste vier foto's van twee fragment Perioticums dan drie bulla's en de laatste twee van een potvis perioticum fragment,de Potvissen zijn zeer moeilijk volledig te vinden,heb er nog maar ééntje.(Zie mijn Avatar)
Nog maals bevestiging gehad van mark walvis,donderdag om 9uur 30 in Brussel,ben benieuwd.GR
[Bewerkt door strandjutters op 31-03-2013 om 22:49 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo iedereen,zoals afgesproken had ik vandaag afspraak met Mark Walvis(Bosselaers) en Olivier Lambert in Brussel in het KBIN.
Het was een leerijke dag,met een rondleiding in het museum en in de vertrekken er naast waar alles een beetje gebeurt.
Heb ook kennis gemaakt met Stijn van het forum en de mooie vondsten van de Walvis mogen bekijken.
Nu wat mijn verzameling betreft zijn er wat dingen op punt gezet,maar Mark Walvis zat toch voor 99 % Goed,er zijn er paar wijzigingen gebeurt,maar deze hebben in dit topic niet echt veel belang buiten een paar wijzigingen die ik ga doorvoeren of rechtzetten in verband met mijn vondsten.
De stukjes die al voordien in het museum waren blijven daar ook omdat ze interessant zijn voor deze mensen,verder kan ik er niets over kwijt.
Gr Pascal
(Was ik vergeten,er zijn ook heel wat nieuwe dingen bijgekomen,waar ik later meer over vertel,het gesprek liep voornamelijk tussen Mark en Olivier zodat ik er maar weinig heb van verstaan,het was in het frans en van wetenschappelijke namen in het frans heb ik geen kaas gegeten.Mark geeft wel de moeite gedaan om alles op papier te vertalen en bij soort te steken waarvoor nogmaals dank.Ditkeer alles in het groen geschrift zodat ik alles kan volgen in kleur,mijn eerste ontmoeting was in het blauw en mijn tweede in het rood zodat ik de vernieuwing per soort kan volgen(Groen is dus nieuw van vandaag,dit bekijk ik dus in de loop van de week of maand want het zijn er nogal wat.Gr)
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2013 om 23:13 NL]
Het was een leerijke dag,met een rondleiding in het museum en in de vertrekken er naast waar alles een beetje gebeurt.
Heb ook kennis gemaakt met Stijn van het forum en de mooie vondsten van de Walvis mogen bekijken.
Nu wat mijn verzameling betreft zijn er wat dingen op punt gezet,maar Mark Walvis zat toch voor 99 % Goed,er zijn er paar wijzigingen gebeurt,maar deze hebben in dit topic niet echt veel belang buiten een paar wijzigingen die ik ga doorvoeren of rechtzetten in verband met mijn vondsten.
De stukjes die al voordien in het museum waren blijven daar ook omdat ze interessant zijn voor deze mensen,verder kan ik er niets over kwijt.
Gr Pascal
(Was ik vergeten,er zijn ook heel wat nieuwe dingen bijgekomen,waar ik later meer over vertel,het gesprek liep voornamelijk tussen Mark en Olivier zodat ik er maar weinig heb van verstaan,het was in het frans en van wetenschappelijke namen in het frans heb ik geen kaas gegeten.Mark geeft wel de moeite gedaan om alles op papier te vertalen en bij soort te steken waarvoor nogmaals dank.Ditkeer alles in het groen geschrift zodat ik alles kan volgen in kleur,mijn eerste ontmoeting was in het blauw en mijn tweede in het rood zodat ik de vernieuwing per soort kan volgen(Groen is dus nieuw van vandaag,dit bekijk ik dus in de loop van de week of maand want het zijn er nogal wat.Gr)
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2013 om 23:13 NL]
strandjutters
Dag strantjutters,
wij gaan op 6/04 naar cadzand misschien
ga jij ook???
Wie zoekt,die vindt
Antw: Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .
groetjes giannoGianno schreef:
Dag strantjutters,
wij gaan op 6/04 naar cadzand misschien
ga jij ook???
Wie zoekt,die vindt
- strandjutters
Hallo Gianno,nee ik ga niet naar Cadzand er loopt geen tij.
waarschijnlijk ga ik morgen richting Frankrijk.GR
waarschijnlijk ga ik morgen richting Frankrijk.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Hoi Pascal,
Goed om te horen dat het een leuke en leerzame dag was.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke determinaties van al je vondsten.
Gr,
Sander
Goed om te horen dat het een leuke en leerzame dag was.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke determinaties van al je vondsten.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
Hallo Sander,alles zit nog verpakt van Donderdag,als alles goed gaat laad ik deze week terug alles uit en kijk ik wat of ter veranderd is.Ik laat het weten.GR
strandjutters
- Markwalvis

Besten, als alles goed gaat hierbij wat info.
de foto toont het ventraal (buik) aanzicht van het rechter perioticum (gehoorbeen, echte binnenoor) van een Gestreepte Dolfijn. Typisch voor de Delphinidae (echte dolfijnen): pp is geribbeld; ap is dik, vooraan stomp en (meestal) tweelobbig (in zijaanzicht; hier dus niet te zien). Slakkenhuis groot, rond en bolvormig (bij Monodontidae (tweede foto) is het slakkenhuis ventraal sterk afgeplat (goed te zien op de foto van strandjutters) en het staat een beetje schuin ingeplant (in mediaal aanzicht, tov de ap-pp-as; onderaan rechts op de foto en beter op foto strandjutters). Bij Monodontidae (Narwal/Beluga-achtigen) is er rond de opening van de gehoorzenuw een opstaande rand (rond de opening in het midden van het rechter perioticum met een beetje fantasie nog goed te zien (helaas is dit specimen nogal sterk afgesleten). Bij het linker specimen is de pp afgebroken; die is bij Monodontidae ook geribbeld. Dat de ap zo sterk aanleunt tegen het slakkenhuis aan is inderdaad typisch voor monodontidae. Foto 3 toont een ventraal aanzicht van het perioticum van een recente Beluga. Foto 4 toont een fossiel perioticum van een Stenellinae sp. en een recent perioticum van een Stenella coeruleoalba. Merk op dat ze zo goed als identiek zijn. Bij het fossiel is de stapes (stijgbeugeltje) nog te zien. Op het ovale venster zit bij leven en welzijn de stijgbeugel, die op zijn beurt op het hamertje en het aanbeeld zit, dat dan in contact is met het trommelvlies. Deze drie botjes brengen de geluidstrillingen over naar het slakkenhuis. De meeste periotica zijn niet tot op soort te determineren. Zo ook voor de fossiele De fossiele periotica zitten qua kenmerken tussen de Beluga en de Narwal in (volgens Olivier Lambert; ik ben daar niet zo goed in thuis). Tot zo ver één en ander voor vandaag, want het is intussen al bijna morgen en mijn zeemeermin ligt in het bad te wachten... Als je nog meer vragen hebt, stel ze dan gerust. Ik kan nu weer inloggen én fotokes plakken!!
Groeten, markwalvis.
Markwalvis