Vraag naar markant planten/bloem fossiel

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Gesloten
Boeiend
Vraag naar markant planten/bloem fossiel

Bericht door Boeiend » 01 apr 2013, 20:07

Hallo, ik ben sterk geïnteresseerd in fossielen, maar de drempel naar de praktijk blijkt mij de facto te hoog. Gelukkig is de literatuur toegankelijk. Een wat ongewone vraag: ik zoek voor een verhaal een markante uitgestorven plant/bloem (en dus fossiel).
Eerst dacht ik aan protomimosoidea- of barnebianthus buchananensis, maar nu hel ik over naar Mabelia Archaia. Alleen, die is zeeeeer klein, niet? Heeft iemand een betere suggestie voor een bloem(fossiel) dat indien ze vandaag zou groeien, direct als 'vreemd' in het oog zou springen?

Carboon
Has thanked: 437 times
Been thanked: 526 times
Antw: Vraag naar markant planten/bloem fossiel

Bericht door Carboon » 02 apr 2013, 09:08

Wat namen:

Archaeanthus linnenbergeri
Lesqueria elocata
Caloda delevoryana
Joffrea speirsii
Protomimosoidea buchananensis
Palaeocarpinus dakotensis
Nahinda axamilpensis
Pistacia septimontana

Naar mijn mening zal het lastig zijn om een fossiele bloem (sensu stricto) te vinden die echt "vreemd" is. De huidige variatie in vorm en kleur is zo groot, dat niets me echt zou verbazen (qua uiterlijk, de biologie van sommige vroege bloemen is wel bijzonder). Eigenlijk moet je starten met de vraag: wat is een bloem? Wanneer je de fructificaties van bepaalde groepen naaktzadigen meetelt (officieel geen bloemen) kom je veel bijzondere vormen tegen. Misschien heb je wat aan het boek: "Early Flowers and Angiosperm Evolution" van Friis et al. 2011.

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Boeiend

Bericht door Boeiend » 07 apr 2013, 18:01

Al bedankt voor je antwoord, Tim. Ik dacht inderdaad aan naaktzadigen, maar vreesde dat je op die suggestie al zou denken dat ik al wat ingelopen ben, en dat is niet zo (heb enkel literatuur doorworsteld die het onderscheid toelicht, boeiend trouwens). Het 'vreemd' zijn gaat boven de 'bloem' classificatie. In de plot moeten toevallig enkele zaden ontkiemen in een hedendaagse bloembak, en die moeten voor een doctorandus paleontologie duidelijk herkenbaar zijn als 'niet van deze tijd'...vandaar. Dus wel wat vereisten: zaden die niet direct opvallen (dus geen stekelige groot-bollen bv ;-)))), ongewone verschijningsvorm voor de moderne mens, er moet een fossiel van bestaan....
Je literatuursuggestie zoek ik meteen op...
erg bedankt. En mocht mijn plan ooit lukken, krijg je meteen een presentexemplaar (maar hou je adem nog niet in, nog veel werk voor de boeg).

[Bewerkt door Boeiend op 07-04-2013 om 17:03 NL]

dominiek

Bericht door dominiek » 07 apr 2013, 20:00

Als je boekje af is waar wordt het dan uitgegeven of wordt het niet uitgegeven zou graag dan het proefschrift lezen als het af is .

GR. Dominiek

Keep looking evry time

Carboon
Antw: Antw: Vraag naar markant planten/bloem fossiel

Bericht door Carboon » 09 apr 2013, 11:56

Boeiend schreef:
In de plot moeten toevallig enkele zaden ontkiemen in een hedendaagse bloembak, en die moeten voor een doctorandus paleontologie duidelijk herkenbaar zijn als 'niet van deze tijd'...vandaar. Dus wel wat vereisten: zaden die niet direct opvallen (dus geen stekelige groot-bollen bv ;-)))), ongewone verschijningsvorm voor de moderne mens, er moet een fossiel van bestaan....

Je zou eens kunnen kijken naar de Umkomasiales orde (volgens sommigen verwant aan de Ginkgo's, volgens anderen weer niet). Unkomasia is het 'zaad' van een plant met Dicroidium gebladerte. Verder heeft de plant mannelijke organen, Pteruchus, die wat op katjes lijken. Zo zijn er een flink aantal slecht begrepen gymnospermen; genoeg te kiezen!

Als het in plaats van zaden ook sporen mogen zijn, kun je denken aan de Carboonplanten. Qua uiterlijk valt het nog wel mee, maar de grootte van deze planten (in vergelijking met de huidige representanten) is enorm!

[Bewerkt door Carboon op 09-04-2013 om 11:02 NL]

Carboon

Bericht door Carboon » 09 apr 2013, 12:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij nog wat foto's.

1) Links: Dicroidium blad, Rechts: Umkomasia 'zaad'
2) Pteruchus
3) nog een blad (andere soort)...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 09 apr 2013, 13:20

Misschien is Cooksonia een interessante optie? In ieder geval wel een markant plantje.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carboon
Antw: Antw: Vraag naar markant planten/bloem fossiel

Bericht door Carboon » 09 apr 2013, 13:53

Frederik schreef:
Misschien is Cooksonia een interessante optie? In ieder geval wel een markant plantje.
Ook een sporenplant, maar als dit geen probleem is, dan is dit zeker een goede optie!

Gesloten