versteende schelp met inhoud ?
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
versteende schelp met inhoud ?

hallo gisteren gevonden
er zitten aan de buitenkant sporen die op het restant van een schelp lijkt
en bij het gebroken stuk verschillende structuren die 'ik niet kan plaatsen!
is het nu een schelp,of moet ik meer aan een
versteende zee egel denken
de grote is 4,5 bij 4 bij 1,5 cm
en vindplaats een zandbank voor de zandmotor.
wie kan mij wat wijzer maken.
groet
Huug
Antw: versteende schelp met inhoud ?
lijkt mij eerder koraal. kan je de binnenkant scherper fotograferen?
Heb andersvormig volgens mij een zelfde soort brok gevonden.
[Bewerkt door maarten76 op 10-04-2013 om 07:41 NL]
Heb andersvormig volgens mij een zelfde soort brok gevonden.
[Bewerkt door maarten76 op 10-04-2013 om 07:41 NL]
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
- Spongebob
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 656 times
Huug,
Maarten schreef het al hierboven. Het fossiel dat je hier afbeeldt is echt geen zeeegel hoor. Ik snap niet hoe iemand bij Naturalis zoiets kan zeggen. Als ik het goed zie (de foto's zijn een beetje onduidelijk) is het een scleractine koraal of (als dat überhaupt mogelijk is) een silurisch exemplaar dat tijdens de IJstijd vanuit het Oostzeegebied is aangevoerd. Kijk eens met een loepje of je stervormige figuurtjes ziet. Ik denk ze zelfs van de foto af al te zien
; er is volgens mij geen enkele aanwijzing voor iets dat op een zeeëgel wijst.
Ik neem aan dat er een zuurtestje is uitgevoerd omdat jij schrijft dat het fossiel uit calciet bestaat. Kalk zou goed kunnen. Ik ets kalkige (zwerfsteen)koralen soms met een scheutje zoutzuur in een emmertje water. Dan verlos je ze van de gebutste buitenlaag.
[Bewerkt door Spongebob op 04-01-2014 om 23:18 NL]
Maarten schreef het al hierboven. Het fossiel dat je hier afbeeldt is echt geen zeeegel hoor. Ik snap niet hoe iemand bij Naturalis zoiets kan zeggen. Als ik het goed zie (de foto's zijn een beetje onduidelijk) is het een scleractine koraal of (als dat überhaupt mogelijk is) een silurisch exemplaar dat tijdens de IJstijd vanuit het Oostzeegebied is aangevoerd. Kijk eens met een loepje of je stervormige figuurtjes ziet. Ik denk ze zelfs van de foto af al te zien

Ik neem aan dat er een zuurtestje is uitgevoerd omdat jij schrijft dat het fossiel uit calciet bestaat. Kalk zou goed kunnen. Ik ets kalkige (zwerfsteen)koralen soms met een scheutje zoutzuur in een emmertje water. Dan verlos je ze van de gebutste buitenlaag.
[Bewerkt door Spongebob op 04-01-2014 om 23:18 NL]
Time fades away (Neil Young)
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

Hallo
hier nog wat foto's
ik hoop dat deze duidelijker zijn
er is bij Naturalis met een loupe gekeken en
ook een zuur test gedaan
ik zal hem binnenkort mee nemen naar de determinatie dag op Future eiland.
als daar ook deskundigen zijn kunnen we eens kijken wat voor determinatie er dan uit rolt .
dus nog even geduld.
groet
Huug
- Spongebob
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 656 times
Hahaha, houd jij er al slapeloze nachten aan over?
Ik ben benieuwd wat de deskundigen erover gaan vertellen, maar ik houd het zo van het plaatje op een afgesleten kolonie van Subalveolites die tot nu toe nog tot de tabulaten wordt gerekend. Dat zou inhouden dat zich op de Zandmotor ook Silurische zwerfstenen uit het Balticum bevinden en dat lijkt me zeer opmerkelijk. Of zijn er al meer vondsten van die herkomst gedaan aldaar?
Ik ben benieuwd wat de deskundigen erover gaan vertellen, maar ik houd het zo van het plaatje op een afgesleten kolonie van Subalveolites die tot nu toe nog tot de tabulaten wordt gerekend. Dat zou inhouden dat zich op de Zandmotor ook Silurische zwerfstenen uit het Balticum bevinden en dat lijkt me zeer opmerkelijk. Of zijn er al meer vondsten van die herkomst gedaan aldaar?
Time fades away (Neil Young)
Hallo, ik had al geantwoord maar het is niet overgekomen . Op een verkeerde plek.
Wat ik er over dacht; hersenkoraal met een kalk kapsel er over. De tijd zal het leren .
Groet,Ben
0000000000