Klein botmateriaal ZM

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Jorn
Klein botmateriaal ZM

Bericht door Jorn » 09 apr 2013, 17:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kwam nog wat klein botmateriaal tegen op de zandmotor waar ik nog wat hulp bij kan gebruiken.
Het eerste stuk is volgens mij een hielbeentje , erg zwart en versteend en 28mm groot. Ik heb al wat zitten zoeken en denk dat het een hielbeentje van een otter zou kunnen zijn.
Het tweede botje kan ik niet helemaal plaatsen. Maar lijkt ook versteend en is 58mm lang.
Heeft iemand een idee?

Grtz
Jorn

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time
Antw: Klein botmateriaal ZM

Bericht door SantanaFormatie » 09 apr 2013, 19:07

Hoi Jorn,

Mooie vondsten, vooral het hielbeentje.

Het hielbeen lijkt me gezien de gewrichten en vorm ook van een carnivoor. Een materachtige zou goed kunnen maar de soort durf ik vanaf de foto's niet te zeggen.

Je andere bot is gezien zijn platte vorm waarschijnlijk een eerste koot van een zeehond. Ook hier durf ik geen soort te noemen.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

mendel
Antw: Antw: Klein botmateriaal ZM

Bericht door mendel » 09 apr 2013, 19:25

SantanaFormatie schreef:
Hoi Jorn,

Mooie vondsten, vooral het hielbeentje.

Het hielbeen lijkt me gezien de gewrichten en vorm ook van een carnivoor. Een materachtige zou goed kunnen maar de soort durf ik vanaf de foto's niet te zeggen.

Je andere bot is gezien zijn platte vorm waarschijnlijk een eerste koot van een zeehond. Ook hier durf ik geen soort te noemen.

Gr,
Sander
Dit heeft niets met deze topic te maken, maar volgens mij zag ik jou afgelopen middag bij het natuurhistorisch museum Rotterdam :)
Ik complimenteerde je nog met het stukje mensenschedel dat je had gevonden :D

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Antw: Klein botmateriaal ZM

Bericht door SantanaFormatie » 09 apr 2013, 19:34

Mendel schreef:
Dit heeft niets met deze topic te maken, maar volgens mij zag ik jou afgelopen middag bij het natuurhistorisch museum Rotterdam :)
Ik complimenteerde je nog met het stukje mensenschedel dat je had gevonden :D

Grtz mendel
Klopt, ik net klaar met mijn stageopdracht in het museum en wilde nog een paar fossielen goed bekijken die ik bij de opening van de tentoonstelling niet goed had bekeken.

Keep searching because everything is never as it seems.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 11 apr 2013, 11:09

Hallo, Altijd leuk die kleine stukjes.
Ik heb de lengte aan de hand van de foto's geschat op 34mm. Daar komen drie roofdieren voor in aanmerking. Das, otter en vos. De das heeft een vrij breed hielbeentje en bij de hondachtigen is de onderzijde een stuk slanker. Van de otter heb ik nog geen maten of foto's. Het ligt in de planning om binnen een paar weken in een museum het skelet van een otter te meten. Verder heb ik zelf nog geen goede foto's van het hielbeen van een vos. Wel heb ik een hielbeen van een wolf in mijn collectie en deze vertoont een aantal overeenkomsten met dit stuk. Mijn voorlopige determinatie is daarom vos.

Charlie

Charlie

Jorn

Bericht door Jorn » 11 apr 2013, 13:14

Hallo Charlie en Sander,
Bedankt voor het meedenken!

Een kootje van een zeehond, daar had ik nog niet naar gekeken. Leuk! Ik zal eens de anatomy van een zeehond erbij nemen en vergelijken.

De calcaneus is iets afgerold maar niet veel. De lengte is 28mm. Ik zag wel een recent hielbeentje van een rivier otter lutra canadensis op internet van 26mm wat er erg veel op lijkt. Kan ik internet-links gewoon plaatsen in mijn berichten als referenties? Vos heb ik nog niet naar gekeken maar daar lijkt het mij wat klein voor.

Grtz
Jorn

Plaats reactie