2 foto\'s van mij bij de groeven t rooth ! D

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
jella
2 foto\'s van mij bij de groeven t rooth ! D

Bericht door jella » 16 apr 2013, 08:37

Afbeelding

Afbeelding

op foto 1 was ik heel druk aan het zoekken. op foto 2 moest ik even gek doen :D

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: 2 foto's van mij bij de groeven t rooth ! D

Bericht door Ahuijsmans » 16 apr 2013, 12:13

Dat witte kalk is uit de zogenaamde hemipneuteus zone, daarin vind je zeer veel krabben/kreeften scharen en de grote zee egels.

Denk dat ik binnenkort ook eens een ochtendje 't rooth doe voor ik verder rij naar andere plekken..

Las dat je trouwens op zoek was naar haaientanden, probeer je te focussen op de gruislagen die je horizontaal door de groeve ziet lopen. Zogenaamde horizonten.
Bekenden zijn horizont van romontbos, laumont, etc.. staat ergens hier een profiel op de site...in dat gruis zit een grotere concentratie aan haaientanden...

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Helix

Bericht door Helix » 16 apr 2013, 18:19

Ter precisie:
De witte kalk is niet noodzakelijk de "zone". Daarenboven kan de witte kalk wel van Nekum zijn (die overigens ook geel-wit is) maar dat kunnen ook naar beneden gevallen Meerssen blokken zijn. Hoewel er in 'trooth momenteel nog maar weinig Meersen is ontsloten (enkel een halve meter is nog zichtbaar). De Hemipneustes "zone" is de Horizont van Kanne. Deze ligt hoger in de Nekum laag (IVe-6 volgens FELDER).
Momenteel is er een grote storing in het lagenpakket (Emael, Nekum én Meerssen). De kalk is bruin en bevat veel ijzer. Aangezien deze commercieel niet interessant is, werd deze mix op een hoop gestort. Er zitten nogal wat egels in (ook de bekende Meerssen dwergvormen). Deze zijn echter wel bruin van kleur.

[Bewerkt door Helix op 16-04-2013 om 17:21 NL]

mendel

Bericht door mendel » 16 apr 2013, 18:28

Deze kalksteen komt inderdaad uit het meersen.
Er werd toen tegen mij gezegd dat ze eigenlijk net iets te hoog zaten voor zee-egels.
Zoals helix ook al zei is er een grote hoop met materiaal uit het nekum.
Hier komen de zee-egels vandaan die ik die dag heb gevonden.

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Helix

Bericht door Helix » 16 apr 2013, 18:39

Of het Meerssen is, is niet zo te zien op de foto

Daarenboven wens ik hierbij nog te melden dat ik afgelopen zaterdag in de groeve was en het verwondert me dat zo weinig mensen een helm dragen of gewoon de meest elementaire beschermingsmiddelen niet gebruiken. Het is natuurlijk niet verplicht maar wordt wel sterk aangeraden.

'tRooth is nu toch sinds 3 jaar weer een actieve groeve met hoge wanden. Het belang van het dragen van op zijn minst een helm is echt niet te onderschatten.

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die onlangs zeeëgels gevonden hebben in de groeve, anders dans Hemipneustes, Procassidulus of Oolopygus?

jella

Bericht door jella » 16 apr 2013, 22:34

de vriend van mijn moeder had wel 2 zee-egels gevonden, helaas waren deze dan wel kapot, het zijn 2 grote, ook heeft hij nog een stukje zee-egel gevonden. heeft hij allemaal aan mij gegeven.. ja een helm dragen is wel het verstandigste.. ik zelf doe het eigelijk ook niet. maar er kan ook eens wat naar benede storten.

jella
Antw: Antw: 2 foto's van mij bij de groeven t rooth ! D

Bericht door jella » 16 apr 2013, 22:36

ahuijsmans schreef:
Dat witte kalk is uit de zogenaamde hemipneuteus zone, daarin vind je zeer veel krabben/kreeften scharen en de grote zee egels.

Denk dat ik binnenkort ook eens een ochtendje 't rooth doe voor ik verder rij naar andere plekken..

Las dat je trouwens op zoek was naar haaientanden, probeer je te focussen op de gruislagen die je horizontaal door de groeve ziet lopen. Zogenaamde horizonten.
Bekenden zijn horizont van romontbos, laumont, etc.. staat ergens hier een profiel op de site...in dat gruis zit een grotere concentratie aan haaientanden...
ik zal er op letten ! dankjewel voor deze geweldige tip, ik ben nog pas een beginner dus ik moet nog heel veel leren. als ik weer ga zoekken laat ik je iets weten hoe het is gegaan of ik iets heb gevonden :D

[Bewerkt door Frederik op 17-04-2013 om 08:39 NL]

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 17 apr 2013, 09:27

Geen probleem! Ik ben ook in 't rooth begonnen en zeer veel geleerd!

Als je nog iets wilt weten... let me know!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

dominiek
Antw: Antw: 2 foto's van mij bij de groeven t rooth ! D

Bericht door dominiek » 17 apr 2013, 17:32

Helix schreef:
Of het Meerssen is, is niet zo te zien op de foto

Daarenboven wens ik hierbij nog te melden dat ik afgelopen zaterdag in de groeve was en het verwondert me dat zo weinig mensen een helm dragen of gewoon de meest elementaire beschermingsmiddelen niet gebruiken. Het is natuurlijk niet verplicht maar wordt wel sterk aangeraden.

'tRooth is nu toch sinds 3 jaar weer een actieve groeve met hoge wanden. Het belang van het dragen van op zijn minst een helm is echt niet te onderschatten.

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die onlangs zeeëgels gevonden hebben in de groeve, anders dans Hemipneustes, Procassidulus of Oolopygus?
Ik heb pas een paar zeeegels gevonden in het rooth zal binnekort eens wat foto's plaatsen.

GR. Dominiek

[Bewerkt door dominiek op 17-04-2013 om 16:32 NL]

Keep looking evry time

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 apr 2013, 17:48

Hey jongelui,

Jullie enthousiasme is wel aanstekelijk hoor. Doe zo verder!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie