Knokke - Cadzand:Niet alles is gerold op deze stranden.
Antw: Knokke - Cadzand:Niet alles is gerold op deze stranden.
Mooie tanden.
GR. Dominiek
GR. Dominiek
Keep looking evry time
Antw: Antw: Knokke - Cadzand:Niet alles is gerold op deze stranden.
strandjutters schreef:
Hoe verklaar je anders dat de wortel gerold is en de kroon niet,bij een gerolde tand verdwijnen eerst de kartels,en dit is bij dit tandje niet het geval.GR
[Bewerkt door strandjutters op 17-04-2013 om 23:27 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 17-04-2013 om 00:17 NL]
Omdat glazuur en wortel een andere samenstelling hebben misschien?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Gunther,dat denk ik niet,maar ben jij dan ook overtuigd dat er alleen tanden uit de eerste of voorste rij worden gevonden,en dat de rest van de tanden uit de lager liggende rijen nooit fossiel worden gevonden,want deze hebben een niet volgroeide wortel ?
Een Haai kan tot tienduizend tanden wisselen in zijn hele leven,dat is bekend.Maar onvolgroeide tanden heb je alleen van dode exemplaren,en die zijn dan weer een stuk zeldzamer dan de gewisselde tanden.
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2013 om 18:49 NL]
Een Haai kan tot tienduizend tanden wisselen in zijn hele leven,dat is bekend.Maar onvolgroeide tanden heb je alleen van dode exemplaren,en die zijn dan weer een stuk zeldzamer dan de gewisselde tanden.
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2013 om 18:49 NL]
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Knokke - Cadzand:Niet alles is gerold op deze stranden.
Klopt. Heb het al met enige regelmaat in situ gezien dat de kroon er nog goed uitziet, en dat de wortel gewoon voor een stuk weggeërodeerd of gerot is. De wortel is zachter, en slijt veel makkelijker weg.mineraal0 schreef:strandjutters schreef:
Hoe verklaar je anders dat de wortel gerold is en de kroon niet,bij een gerolde tand verdwijnen eerst de kartels,en dit is bij dit tandje niet het geval.GR
[Bewerkt door strandjutters op 17-04-2013 om 23:27 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 17-04-2013 om 00:17 NL]
Omdat glazuur en wortel een andere samenstelling hebben misschien?
Niettegenstaande dat dit voor op't strand zeker mooie tandjes zijn.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
hallo Pascal,
uiteraard kun je ook prachtige tanden vinden aan het strand! Ik plaats er ook nog een paar van mij als het niet erg is. allemaal gevonden richting het Zwin.
1: macrota
2: brachy
3: macrota
4: affinis
5: teretidens
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- strandjutters

Hallo iedereen,we dwalen wat af,het topic gaat over tandjes van het strand,en niet om in situ tanden,die heb ik ook maar daar gaat het niet over want op een strand kan je nooit iets in situ vinden,klinkt logisch.
De tandjes die ik tot nu toe getoond heb zijn meestal anteriors,en je ziet bij sommige een duidelijke striatie.Normaal gezien heeft Striatolamia macrota striaties maar niet zo duidelijk zichtbaar als bij sommige van deze exemplaren,ik ga er dus ook bijna van uit dat het hier om de soort Striatolamia striata gaat en niet om de soort macrota,ik denk dit omdat Knokke een vroeg Eoceen en Paleocene vindplaats is en die soort daarin thuishoort,maar er is daar nooit onderzoek naar gedaan.Bij tandjes in situ uit Egem zie je ook niet zo duidelijk de striaties als bij deze strandvondsten.GR
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2013 om 22:29 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Aaron,4 is geen affinis maar een laterale Jaekelotodus robustus.Gr
Hallo Jeroen,dit is best mogelijk dat de wortel zachter is,maar ik krijg geen antwoord op de vraag of er ook tandjes uit de tweede rij worden gevonden ,en hoe ziet deze wortel er dan uit.Ook ben ik het eens dat de glazuur een ander samenstelling heeft dan de rest van de tand.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2013 om 19:41 NL]
Hallo Jeroen,dit is best mogelijk dat de wortel zachter is,maar ik krijg geen antwoord op de vraag of er ook tandjes uit de tweede rij worden gevonden ,en hoe ziet deze wortel er dan uit.Ook ben ik het eens dat de glazuur een ander samenstelling heeft dan de rest van de tand.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2013 om 19:41 NL]
strandjutters
hallo Pascal,
je mag er volgens mij niet vanuit gaan dat een tandje een S. striata is omdat het duidelijkere striaties heeft dan macrota. een S. striata kan toch ook erg gerold zijn zonder duidelijke striaties waardoor dat je dan denkt dat het een macrota is?
groetjes
Aron
je mag er volgens mij niet vanuit gaan dat een tandje een S. striata is omdat het duidelijkere striaties heeft dan macrota. een S. striata kan toch ook erg gerold zijn zonder duidelijke striaties waardoor dat je dan denkt dat het een macrota is?
groetjes
Aron
Antw: Antw: Knokke - Cadzand:Niet alles is gerold op deze stranden.
kon ik al raden bedanktstrandjutters schreef:
Hallo Aaron,4 is geen affinis maar een laterale Jaekelotodus robustus.Gr
- strandjutters
Hallo Aaron,je moet het niet zo bekijken.
Ik bekijk de goede exemplaren en vergelijk deze met in situ vondsten van macrota,daarintegen hebben strandvondsten van striata nog diepere striaties dan in situ macrotas.Daarom ga ik daar van uit.GR
Laat mij duidelijk zijn,niet alle tandjes die ik toon zouden striata zijn maar sommige kunnen dit wel zijn.
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2013 om 20:02 NL]
Ik bekijk de goede exemplaren en vergelijk deze met in situ vondsten van macrota,daarintegen hebben strandvondsten van striata nog diepere striaties dan in situ macrotas.Daarom ga ik daar van uit.GR
Laat mij duidelijk zijn,niet alle tandjes die ik toon zouden striata zijn maar sommige kunnen dit wel zijn.
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2013 om 20:02 NL]
strandjutters