gekregen haaientand
gekregen haaientand
Deze haaientand had ik nog liggen en is de enige uit mijn collectie. Ik heb hem een paar jaar geleden gekregen van een klasgenoot die mij de vindplaats niet heeft verteld. Weten jullie om welke soort het gaat?
Marijn
Antw: gekregen haaientand
Hallo Marijn,
dit is een fossiele haaientand van Cosmopolitodus Hastalis.
Groetjes,
Nikola.
Groetjes,
Nikola.
Antw: Antw: gekregen haaientand
Waaraan zie je dat??Mega_Lo schreef:
Hallo Marijn,
Groetjes,
Nikola.
da algemene vorm. als ik een gokje mag doen denk ik dat deze uit Cadzand komt. de meeste hastalissen zijn zonder wortel ook.
groetjes
Aaron
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
En hoe zie je of een haaien tand fossiel is?Adron schreef:
da algemene vorm. als ik een gokje mag doen denk ik dat deze uit Cadzand komt. de meeste hastalissen zijn zonder wortel ook.
groetjes
Aaron
Marijn
recente haaientanden zijn wit. Fossiele haaientanden hebben een andere kleur (alhoewel je ook witte fossiele haaientanden hebt maar niet zo veel). De kleur van een fossiele haaientand hangt af van de laag waarin de tand gefossiliseerd is.
groetjes
Aaron
PS: als je in woestijnen ofzo zoekt is het volgens mij nogal logisch dat ze fossiel zijn
[Bewerkt door Adron op 24-04-2013 om 19:21 NL]
groetjes
Aaron
PS: als je in woestijnen ofzo zoekt is het volgens mij nogal logisch dat ze fossiel zijn

[Bewerkt door Adron op 24-04-2013 om 19:21 NL]
Oke, weer iets geleerd. En een haaientand in de woestijn is ook wel logisch:)Adron schreef:
recente haaientanden zijn wit. Fossiele haaientanden hebben een andere kleur (alhoewel je ook witte fossiele haaientanden hebt maar niet zo veel). De kleur van een fossiele haaientand hangt af van de laag waarin de tand gefossiliseerd is.
groetjes
Aaron
Marijn
plaatsen waar haaientanden in woestijnen gevonden worden, zijn plaatsen waar vroeger water was. Nu zijn er natuurlijk geen haaien meer 

Ja, met verschuiving van aardplaten enzo krijg je dat. Dat is net als mammoet botten in de oceaan. Die botten in de oceaan is alleen moeilijker te bereiken dan de tanden in de woestijn:). Hoe oud is die haaientand eigenlijk?Adron schreef:
plaatsen waar haaientanden in woestijnen gevonden worden, zijn plaatsen waar vroeger water was. Nu zijn er natuurlijk geen haaien meer
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 24-04-2013 om 19:40 NL]
de tand dateert uit het mioceen wat wilt zeggen dat hij tussen de 5 en 20 miljoen jaar oud is. Er zijn vast andere leden die preciezer kunnen zijn.
groetjes
Aaron
groetjes
Aaron