Knokke : Jaekelotodus trigonalis
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Knokke : Jaekelotodus trigonalis
Hallo Pieter,dat is zo dat je dit niet ziet bij robustus ook zijn ze niet zo driehoekig als trigonalis,ja de naam zegt het zelf al.
Vaak vind ik op deze plaats ook de soort Cosmopolitodus flandricus,en dit is ook uniek voor wat betreft Knokke.GR Pascal
Vaak vind ik op deze plaats ook de soort Cosmopolitodus flandricus,en dit is ook uniek voor wat betreft Knokke.GR Pascal
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Knokke : Jaekelotodus trigonalis
Bedoel je niet Macrorhizodus praecursor? Anders ben je't Oligoceen er ook ineens aan't bijsleurenstrandjutters schreef:

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
- strandjutters
Hallo Jeroen,praecursor vind ik enkel in het Zwin (vroeg Eoceen)trigonalis vind ik in Knokke samen met retroflexus en hastalis,deze periode gaat van laat Eoceen naar vroeg Mioceen,en ik denk dat Oligoceen daar tussen valt dan is de kans toch vrij groot dat je daar flandricus aantreft.GR
Trigonalis met kartels wel te verstaan.
[Bewerkt door strandjutters op 25-04-2013 om 21:31 NL]
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
strandjutters schreef:
Hallo Jeroen,praecursor vind ik enkel in het Zwin (vroeg Eoceen)trigonalis vind ik in Knokke samen met retroflexus en hastalis,deze periode gaat van laat Eoceen naar vroeg Mioceen,en ik denk dat Oligoceen daar tussen valt dan is de kans toch vrij groot dat je daar flandricus aantreft.GR
Nu ja, de kans dat je 'flandricus' aantreft in situ in het Oligoceen is denk ik al redelijk klein. Heb er nog niet zeer veel gezien van de lage landen... Als het zoals jij zegt het geval is dat je op dat ene plekje alles vindt van eoceen tot mioceen, dan wordt die kans nog kleiner want er is meer materiaal aanwezig van meerdere periodes. Dan durf ik persoonlijk op die dingen zeker geen naam meer te plakken.
Blijven wel leuke vondsten

Rhaetian Lorraine Region
Hallo,
Ik heb ook enkele van deze tandjes gevonden in mijn collectie uit Marokko.
Foto 1 en 2; Jaekelotodus robustus. Van links naar rechts: Upper Anterior? 2x Lower Anterior? Upper Lateral.
Foto 3 en 4; Jaekelotodus trigonalis? Kaakpositie?
Zou graag vernemen of ik goed zit met de determinatie van de tandjes en ik hoop dat je hiermee nog wat vooruitgang boekt.
Groeten,
Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Ik denk dat de linker tand geen Jaekelotodus is, ik twijfel zelfs aan de Eocene ouderdom (zie het kleur verschil).
J. trigonalis komt niet voor in Marokko, Lutetiaan ouderdom is er naar mijn weten niet (commercieel) ontsloten.
J. trigonalis komt niet voor in Marokko, Lutetiaan ouderdom is er naar mijn weten niet (commercieel) ontsloten.
Hoi Pieter, er is inderdaad kleurverschil tussen de tandjes, echter heb ik nog meer tandjes in dezelfde kleur vanuit het Eoceen. Otodussen uit het Eoceen verschillen ook enorm in kleur, heb hier voldoende vb. van. Mocht het linker tandje geen Jaekelotodus zijn dan ben ik zeer benieuwd wat het dan wel is?
Tevens ben ik dan ook zeer benieuwd wat het tandje is op de onderste foto's indien het geen J. trigonalis is?
Groeten,
Ferry
Tevens ben ik dan ook zeer benieuwd wat het tandje is op de onderste foto's indien het geen J. trigonalis is?
Groeten,
Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
hallo Ferry,Ferry schreef:
Is dit geel isurolamna affinis of brachycarcharias lerichei?
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- strandjutters
Hallo Ferry,de tand links boven is volgens mij Otodus,het tandje op de onderste foto's is een Brachycarcharias lerichei zie je aan de typische spitsen bij deze soort,Jaekelotodus tandjes hebben dit niet,en bij trigonalis zijn ze meestal dubbel.GR Pascal
strandjutters
Zonder vindplaats en afmetingen is dat niet makkelijk.
De laatste kan inderdaad een Brachycarcharias lerichei zijn.
Die eerste kan Otodus zijn, of mss Brachycarcharias koerti.
De laatste kan inderdaad een Brachycarcharias lerichei zijn.
Die eerste kan Otodus zijn, of mss Brachycarcharias koerti.