Trilo uit het Carboon
Trilo uit het Carboon

En jawel mijn eerste volledige trilo in België gevonden

Iztimoojovnied?
Volgens mij een Cummingella C. belisama? Lengte is 2.5 cm.
Groet,
René
[Bewerkt door Vincko op 10-05-2013 om 14:16 NL]
Verba volant, fossilis manent
Antw: Trilo uit het Carboon
hallo vincko,
Mooie vondst! Ik kan je wel niet helpen met een naam
groetjes
Aaron
Mooie vondst! Ik kan je wel niet helpen met een naam
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Mooie vondst. Weet te weinig van deze belgische trilobieten om een trefzekere determinatie te kunnen geven, maar zou m.i. inderdaad een cummingella kunnen zijn.
Denk dat Frederik wel uitkomst zal kunnen geven.
Denk dat Frederik wel uitkomst zal kunnen geven.
De senioribus nil nisi bene
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hey Rene,
Je zit goed met je determinatie. Mooi stuk!
Ik weet niet of je er iets op heb gedaan ter conservering?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Trilo uit het Carboon
He die Frederik!Frederik schreef:
Hey Rene,
Thanx! Jawel: de matrix verhard met oplossing houtlijm en water 1/3. Trilo verhard met transparante parketlak.
Groetjes
René
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Hey René,
Dat verklaart de glans natuurlijk.
Een beetje vrijblijvend advies: Zelf behandel ik mijn devoon- en carboonvondsten enkel wanneer het stuk instabiel is. Ik ga in dat geval ook opteren voor een oplossing die een stuk dunvloeibaarder is dan 1/3 houtlijm. Je zou 1/10 of dunner kunnen proberen, want het spul zal sowieso moeilijk in de matrix binnendringen. Ikzelf gebruik momenteel voor een totaalversteviging een oppervlaktebehandeling met zeer dunvloeibare paraloid B72oplossing (aceton als solvent), waarbij ik als het even kan alles behalve het fossiel insmeer (tenzij het fossiel zelf ook instabiel is). Voor cracks in de matrix gebruik ik een weinig extreem dunvloeibare cyanoacrylaatlijm (secondenlijm zeg maar), dat kruipt vanzelf erg diep de breuken in. Ook heel geschikt voor als de schaal van de trilobiet dreigt los te springen.
Haar- of parketlak in geen geval, eerst en vooral omdat je echt niet weet wat er in de bus zit, of dat uberhaupt wel stabiel blijft, en of dat de kalk van de trilobiet op termijn niet zal aantasten. Fingers crossed!
[Bewerkt door Frederik op 13-05-2013 om 19:35 NL]
Dat verklaart de glans natuurlijk.
Een beetje vrijblijvend advies: Zelf behandel ik mijn devoon- en carboonvondsten enkel wanneer het stuk instabiel is. Ik ga in dat geval ook opteren voor een oplossing die een stuk dunvloeibaarder is dan 1/3 houtlijm. Je zou 1/10 of dunner kunnen proberen, want het spul zal sowieso moeilijk in de matrix binnendringen. Ikzelf gebruik momenteel voor een totaalversteviging een oppervlaktebehandeling met zeer dunvloeibare paraloid B72oplossing (aceton als solvent), waarbij ik als het even kan alles behalve het fossiel insmeer (tenzij het fossiel zelf ook instabiel is). Voor cracks in de matrix gebruik ik een weinig extreem dunvloeibare cyanoacrylaatlijm (secondenlijm zeg maar), dat kruipt vanzelf erg diep de breuken in. Ook heel geschikt voor als de schaal van de trilobiet dreigt los te springen.
Haar- of parketlak in geen geval, eerst en vooral omdat je echt niet weet wat er in de bus zit, of dat uberhaupt wel stabiel blijft, en of dat de kalk van de trilobiet op termijn niet zal aantasten. Fingers crossed!
[Bewerkt door Frederik op 13-05-2013 om 19:35 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Interessant. Ik heb tot nu toe (8 jaar) geen problemen gehad met mijn manier. Misschien dat ze over 10 jaar uiteenvallen
.
Ik heb informatie over beide producten opgezocht en ga ze bestellen. Ik ga ervan uit dat deze producten na gebruik nog een tijdje te gebruiken zijn.
Ik verwacht ook veel nieuwe vondsten binnenkort, aangezien ik zoals zovelen, in een ontslagprocedure zit. Tijd genoeg dus.
De glans is door mijn camera. Op zicht zie je geen glans. Deze lak is transparant en mat en wordt alleen gebruikt om parket te verharden.
Groet,
René

Ik heb informatie over beide producten opgezocht en ga ze bestellen. Ik ga ervan uit dat deze producten na gebruik nog een tijdje te gebruiken zijn.
Ik verwacht ook veel nieuwe vondsten binnenkort, aangezien ik zoals zovelen, in een ontslagprocedure zit. Tijd genoeg dus.
De glans is door mijn camera. Op zicht zie je geen glans. Deze lak is transparant en mat en wordt alleen gebruikt om parket te verharden.
Groet,
René
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Dag Rene, ik heb je nog een mailtje gestuurd met meer details.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ontslag bah..
Zover ik weet zit er niet heel veel in parketlak wat kalk op kan lossen.
Houtlijm durf ik niet te zeggen. Je hebt mild zure lijmen.
Meestal ruik je dat wel, niet geheel waterdichte methode, maar zodra lijm zurig ruikt...
Zover ik weet zit er niet heel veel in parketlak wat kalk op kan lossen.
Houtlijm durf ik niet te zeggen. Je hebt mild zure lijmen.
Meestal ruik je dat wel, niet geheel waterdichte methode, maar zodra lijm zurig ruikt...
oeps...