Leuk dagje Zeeland.
Antw: Antw: Antw: Antw: Leuk dagje Zeeland.
hallo Hieronimus,hieronymus schreef:Op wat baseer je dit? De foto lijkt me nogal onduidelijk, idem dito voor de toestand van de tand. Kan of wil je hier nog iets van maken? Ben je dan nog correct bezig? Waarom is dit bijvoorbeeld geen Brachycarcharias, om maar iets te zeggen?Adron schreef:
voor die vier tandjes na de reticulata blijf ik bij mijn determinatie. Isurolamna affinis
Adron schreef: physogaleus secundus
Zou kunnen. Wederom, de foto mag best wat dichterbij gehaald worden.
Adron schreef:brachycarcharias lerichei
Waarop baseer je dit? Als ik mijn ogen fijn samenpers om het tandje überhaupt te zien, lijkt het mij in de verste verte nog niet om Brachycarcharias te gaan. Kleine Brachy's zijn zo fors niet gebouwd. Zoals ik het zie, vertoont het alle kenmerken van een of andere Abdounia. Betere foto's kunnen misschien nog leiden tot een meer precieze determinatie.
Hmm, waarm geen laterale Hypotodus verticalis, bijvoorbeeld? Of nog iets anders? Graag een beetje uitleg.Adron schreef:jaekelotodus robustus
[Bewerkt door Hieronymus op 12-05-2013 om 11:44 NL]
Bij de eerste staat de kroon recht op de wortel, de kroon is ook redelijk breed en kort. Volgens mij is dit typisch voor affinis.
Bij de derde heb ik geen rekening met de maten gehouden (die er niet bijstaan). Dan was ik inderdaad iets te snel.
UL hypotodussen hebben een driehoekigere wortel. En als ik niet verkeerd ben buigt de kroon bij UL ook niet zo veel.
Had je iets anders in gedachte?
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Antw: Leuk dagje Zeeland.
hallo Hieronimus,
hierbij nog een voorbeeld van een laterale robustus uit Knokke
groetjes
Aaron
[Bewerkt door Adron op 12-05-2013 om 20:37 NL]
- Hieronymus
- Contacteer:
Ik snap gewoon niet goed waarom mensen de moeite nog willen doen om 1) sterk gerolde tandjes te willen determineren van 2) enorm wazige en niet gecropte foto's. 't Strafste is dan nog dat er met relatieve zekerheid gedetermineerd wordt bij tandjes die net het verste door zijn. Die Carcharias, Abdounia en Physogaleus zijn mijns inziens nog duidelijk herkenbaar, zij het door hun specifieke kenmerken (bij de Abdounia of Physogaleus) of door de relatief goede bewaring (bij de Carcharias, die ik ook omwille van de foto persoonlijk al zou houden op Carcharias sp.), maar die andere? Bon ja, die gaan bij mij allemaal in 1 potje. Je doet zelf wat je wil natuurlijk.
Die "Isurolamna", bijvoorbeeld. Kan best hoor, maar ik zou mij er al niet aan wagen. Je zegt dat de kroon recht op de wortel staat... Het enige dat van de kroon overschiet is de kroonbasis, de rest is weg. Je kan hier helemaal niet zeggen of de kroon distaal gericht staat of niet? De wortel is verder ook heel erg gerold. Idem dito voor die "robustus". Die is ook sterk verweerd, vooral de wortel. Ik ken laterale tanden van H. verticalis die overigens ook sterk distaal gebogen zijn. Vroeger heette die Carcharias hopei, misschien vind je meer als je daar eens op googlet. De bewaartoestand én de kwaliteit van de foto laten echter niet toe om hier met zekerheid iets over te zeggen. Alé, mij toch niet, maar er loopt veel straffer volk rond uiteraard
[Bewerkt door Hieronymus op 13-05-2013 om 19:23 NL]
Die "Isurolamna", bijvoorbeeld. Kan best hoor, maar ik zou mij er al niet aan wagen. Je zegt dat de kroon recht op de wortel staat... Het enige dat van de kroon overschiet is de kroonbasis, de rest is weg. Je kan hier helemaal niet zeggen of de kroon distaal gericht staat of niet? De wortel is verder ook heel erg gerold. Idem dito voor die "robustus". Die is ook sterk verweerd, vooral de wortel. Ik ken laterale tanden van H. verticalis die overigens ook sterk distaal gebogen zijn. Vroeger heette die Carcharias hopei, misschien vind je meer als je daar eens op googlet. De bewaartoestand én de kwaliteit van de foto laten echter niet toe om hier met zekerheid iets over te zeggen. Alé, mij toch niet, maar er loopt veel straffer volk rond uiteraard

[Bewerkt door Hieronymus op 13-05-2013 om 19:23 NL]
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Antw: Antw: Leuk dagje Zeeland.
Sorry , het lukt me niet om betere foto's te maken, de tandjes zijn nu eenmaal erg klein. (De grootse is 5 mm lang.)hieronymus schreef:
Ik snap gewoon niet goed waarom mensen de moeite nog willen doen om 1) sterk gerolde tandjes te willen determineren van 2) enorm wazige en niet gecropte foto's.
Grtz mendel
[Bewerkt door mendel op 13-05-2013 om 19:53 NL]
Facta non verba- Geen woorden maar daden

Hier zijn nog war foto's van de tanden waar over getwijfeld werd. Hopelijk zijn ze beter.
Grtz mendel
Ik probeer Mendel alleen maar te helpen. De meeste tanden richting het Zwin zijn zo gerold. De kwaliteit van bv. Egem zul je er m.i. zelden tot nooit vinden. (soms wel met een beetje geluk).hieronymus schreef:
1) sterk gerolde tandjes te willen determineren
Is idd moeilijker. Ik had het misschien slecht verwoord in een van mijn vorige berichten maar ik heb geen enkele tand met zekerheid gedetermineerd (misschien kwam het wel zo over maar ik bedoelde het niet zo). Ik zei wat ik dacht op basis van de gegeven foto's. En dat ik op basis van wat ik zie momenteel bij dezelfde namen bleef.hieronymus schreef:
enorm wazige en niet gecropte foto's.
...ik heb volgens mij nergens het woord 'zeker' gezien... zoals hierboven, op basis van de foto's zijn die namen wat ik denk dat het goed kan zijn.hieronymus schreef:
't Strafste is dan nog dat er met relatieve zekerheid gedetermineerd wordt bij tandjes die net het verste door zijn.
bij mij ook maar Mendel nummerde zijn tanden en schreef wat hij dacht. Dan wilt men toch gewoon helpen, niet?hieronymus schreef:
die gaan bij mij allemaal in 1 potje.
groetjes
Aaron
EDIT: Excuses,foutje, Mendel nummerde z'n tanden niet, maar je begrijpt wel wat ik bedoel hé

[Bewerkt door Adron op 13-05-2013 om 22:06 NL]
Nogmaals mijn excuses voor de slechte foto's, aangezien ik geen goedwerkende camera in huis heb kan ik geen goede foto's maken en moet ik mijn iPhone gebruiken om foto's te maken.
Grtz mendel
Grtz mendel
- Hieronymus
- Contacteer:
Adron, persoonlijk zou ik meer geholpen zijn als iemand mij zou vertellen dat mijn tandjes te gerold zijn om fatsoenlijk te determineren. Als dit zo is, dan zou ik me daar bijgevolg ook bij neerleggen. Toch liever zo dan een schuif vol onware determinaties.
But maybe that's just me. Indien jullie dat anders zien, speculeer er maar op los, maar dan weet ik dat ik in't vervolg ook geen moeite meer hoef te doen.
But maybe that's just me. Indien jullie dat anders zien, speculeer er maar op los, maar dan weet ik dat ik in't vervolg ook geen moeite meer hoef te doen.
Rhaetian Lorraine Region
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik ben het eens met Jeroen. Een determinatie is maar zo zinvol als de nauwkeurigheid van de informatie waarop ze gebaseerd is. En dat is hier niet erg veel.
Natuurlijk is het niet eenvoudig om goede foto's van deze tandjes te nemen. Je zal hiervoor minstens eens een toestelletje van iemand moeten lenen vrees ik. Op deze website staat een eenvoudige handleiding van waar je op moet letten.
Vervolgens zal je de foto's moeten uitsnijden. Ook dat staat in de handleiding.
Plaats enkel die tandjes die niet te gerold zijn.
Enkel op basis van enkele scherpe, uitgesneden en duidelijke foto's van de betere tandjes zal je hier goed advies krijgen. Dat heb je dus zelf in de hand.
Succes!
Natuurlijk is het niet eenvoudig om goede foto's van deze tandjes te nemen. Je zal hiervoor minstens eens een toestelletje van iemand moeten lenen vrees ik. Op deze website staat een eenvoudige handleiding van waar je op moet letten.
Enkel op basis van enkele scherpe, uitgesneden en duidelijke foto's van de betere tandjes zal je hier goed advies krijgen. Dat heb je dus zelf in de hand.
Succes!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Leuk dagje Zeeland.
Misschien kun je de Fotos met Photoshop bewerken/uitknippen. Photoshop CS 2 kun/kon? je free in het Internet downloaden.Frederik schreef:
Ik ben het eens met Jeroen. Een determinatie is maar zo zinvol als de nauwkeurigheid van de informatie waarop ze gebaseerd is. En dat is hier niet erg veel.
Succes!
Groetjes, Xenina