2 vragen over Zanden van Oorderen materiaal
-
2 vragen over Zanden van Oorderen materiaal
Beste forumleden,
Foto 1 en 2 is een wulk. De slak is voor een groot deel bedekt met een zwart iets.
Het lijkt op een amorphe smurrie, maar hier en daar herken ik door elkaar verstrengelde
buisjes.Wat zou deze aangroeiing geweest kunnen zijn? Foto 3 is een pecten. zou dit een juveniele Pecten princeps kunnen zijn?
Dan een paar andere spullen: Galeodea met sleepspoor; een Neptunea met zeepokken en mijn grootste Scaphella tot nu toe 18+ cm.
Ten slotte twee toevaltreffers: 4cm lange huidplaat van,ik vermoed, Dasyatis en een grote gave wervel van eveneens een kraakbeenvis.
groet
Wilson
Antw: 2 vragen over Zanden van Oorderen materiaal
Wulk: wellicht Hydractina.
Pecten: waarom geen Talochlamys?
Groeten,
Bram
Pecten: waarom geen Talochlamys?
Groeten,
Bram
In die aangroeiing meen ik een combinatie te zien van zeepokken, Vermetus sp (die buisjes wellicht), overwoekerd door ?Bryozoën.
Verder lijkt die Pecten mij ook een Talochlamys. En die huidplaat is volgens mij van een steur (Acipenser sp.). Een paar jaar geleden heb ik een aangespoelde dode steur gevonden en die had net zo'n huidplaten.
De drie grootste Scaphella's die ik heb gevonden zijn alle drie ca 18 cm - ben benieuwd of ze nog groter gevonden zijn, maar dat zal best wel.
Groeten, Lex
Verder lijkt die Pecten mij ook een Talochlamys. En die huidplaat is volgens mij van een steur (Acipenser sp.). Een paar jaar geleden heb ik een aangespoelde dode steur gevonden en die had net zo'n huidplaten.
De drie grootste Scaphella's die ik heb gevonden zijn alle drie ca 18 cm - ben benieuwd of ze nog groter gevonden zijn, maar dat zal best wel.
Groeten, Lex
-

Dank Bram en Lex voor jullie suggesties.
Ik heb een afbeelding van een Galeodea bijgevoegd die oorspronkelijk helemaar bedekt was met Hydractina. Zelfs de zeepokken zijn overgroeid. Ik denk dat Lex gelijk heeft en dat zwarte spul een opeenstapeling van wormbuisjes vertegenwoordigt. Talochlamys ben ik niet tegengekomen in het boek van Marquet (Palaeontos 2). Kennis over schelpen is bij mij beperkt tot meestal plaatjes vergelijken en daardoor kwam ik op de afbeelding terecht in Maruets boek van een juveniele Pseudamussium princeps. Helaas is de schelp zo verweerd dat de oppervlaktestructuur niet meer te bepalen valt. Volwassen P.princeps is een indrukwekkende verschijning. Een afbeelding heb ik bijgevoegd.
Ik heb ergens een stuk steurplaat uit Kallo liggen. Voorzover ik mij kan herinneren is er van binnen een botstructuur te zien. Het materiaal van een roggestaartstekel en -plaat is veel compacter. Het bestaat uit dentine met een vezelachtige structuur. Daarentegen bestaat het binnenste van een Raja huidknobbel uit spongieus tandbeen. Ik vond een afbeelding in Fossielnet van zo'n Dasyatis plaat met stekel. Mijn plaat heeft helaas geen stekel meer, maar ik ben er erg blij mee.
groet
[Bewerkt door Wilson McPhee op 17-05-2013 om 23:30 NL]
Wilson
Talochlamys harmeri (in 'De fossiele schelpen van de Nederlandse kust, Moerdijk et al) is dezelfde als Crassadoma multistriata harmeri (Van Regteren Altena, 1937) in Palaeontos 2, Marquet.
-
Bedankt Lex voor de aanvullende informatie.
Ik heb er een paar liggen die in de jaren '80 zijn verzameld.
groet
[Bewerkt door Wilson McPhee op 18-05-2013 om 12:57 NL]
Ik heb er een paar liggen die in de jaren '80 zijn verzameld.
groet
[Bewerkt door Wilson McPhee op 18-05-2013 om 12:57 NL]
Wilson