gevonden in oud deel van Haren (groningen)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
leony84
gevonden in oud deel van Haren (groningen)

Bericht door leony84 » 28 mei 2013, 19:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

met mooi weer ga ik altijd erop uit in de natuur, oude plaatsen / burchten bezoeken die er niet meer zijn. Vandaag in Haren, maar dan in het oude gedeelte waar vroeger een burcht was en tegenwoordig een natuurgebied. Ik vind het zelf een aparte steen, en aangezien de vreemde structuren denk ik zelf dat het fossiel is. waarvan heb ik geen flauw idee, ik ben zeer benieuwd naar reacties van mensen die veel over fossielen weten.de steen is ong 5 cm lang en 2, 5 cm in doorsnede.

Leony

Marijn14
Antw: gevonden in oud deel van Haren (groningen)

Bericht door Marijn14 » 28 mei 2013, 21:46

leony84 schreef:
met mooi weer ga ik altijd erop uit in de natuur, oude plaatsen / burchten bezoeken die er niet meer zijn. Vandaag in Haren, maar dan in het oude gedeelte waar vroeger een burcht was en tegenwoordig een natuurgebied. Ik vind het zelf een aparte steen, en aangezien de vreemde structuren denk ik zelf dat het fossiel is. waarvan heb ik geen flauw idee, ik ben zeer benieuwd naar reacties van mensen die veel over fossielen weten.de steen is ong 5 cm lang en 2, 5 cm in doorsnede.
Ik weet ook nog niet zo veel van fossielen, maar mij lijkt dit een gewone kwarts. Als dit een kwarts is (ik zou nog even wachten tot dat iemand antwoord die er meer van weet dan ik) dan zijn de gaten waarschijnlijk ontstaan doordat daar ooit kristallen in hebben gezeten die er uit zijn gevallen/gespoeld.

Marijn

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 28 mei 2013, 22:03

Hallo, helemaal met Marijn eens. het is een kwartsiet met inderdaat uit uitgeloogde kristallen. van oorsprong Rijn-Maas gesteente. Voor Haren een vreemde vondst omdat het daar haast allemaal noordelijk materiaal is . Maar niets is uitgesloten misschien ooit aangevoerd met bouwmateriaal.
Gr.Ben

0000000000

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 28 mei 2013, 23:43

Het kan ook nog een kwartsiet zijn die oorspronkelijk uit het stroomgebied van de Eridanos komt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eridanos_%28geologie%29

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 29 mei 2013, 11:36

Hallo, wat je ook vermeld het wordt altijd anders. Hij kan ook van mars komen dat is net zo onwaarschijnlijk. Als je zo,n kei aan de oppervlakte vind is het een heel ander verhaal, wij vinden ze bij duizenden in de Achterhoek Rijn-Maas. Dus weet je wel hoe diep materiaal van de Eridanos zit in groningen.
Gr.Ben

0000000000

leony84
Antw: Antw: gevonden in oud deel van Haren (groningen)

Bericht door leony84 » 30 mei 2013, 17:18

Bedankt! Toch wel apart dat het er dan zo uit komt te zien, erg leuk!

Leony

Plaats reactie