Vissenkaakjes? ZM

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Suzy Q
Vissenkaakjes? ZM

Bericht door Suzy Q » 28 mei 2013, 01:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag allemaal,

ik post wat foto''s van fossielen waarvan ik vermoed dat het gaat om vissenkaakjes. Ze zijn in 2012 op de Zandmtor gevonden.

de schaalverdeling is in cm.Ik kon ze niet nader determineren aan de hand van het determinatiesysteem.

Wie kan me op weg helpen?

Alvast bedankt!

Groet,

Suzanne

goed kijken is hééééééél belangrijk

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Vissenkaakjes? ZM

Bericht door Schouwenburg » 28 mei 2013, 07:29

Hallo,

Dit zijn mooie duidelijke foto's. Het zijn vissenkaakjes, maar ik weet niet van welke vissen.

Charlie

Charlie

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 28 mei 2013, 12:22

Hi Suzanne,

Beide stukken zijn visresten. Het langwerpige object is een onderkaak. Waarschijnlijk zaten er puntige tandjes op,maar ik kan het niet goed zien.
Het andere fraaie stuk is ook een stuk kaak. Hierop stonden zeer waarschijnlijk bolle tandjes.
Leriche 1926 bescchrijft stukjes kaak uit het Neogeen van Antwerpen die er op lijken.
Hij noemt ze Chrysophrys honi, een groep uit de Sparidae familie=zeebrasems.
Inderdaad hebben bepaalde vormen van deze familie een batterij bolle tanden in de boven-en onderkaak.
Nu heeft jouw fossiel een driehoekige vorm en dat zou kunnen duiden op een keelplaat van een Labridae=lipvissen. Maar welke soort
weet ik niet.
Stukjes Sparidaekaak (Chrysophrys-achtig) ben ik in Hoevenen tegengekomen. Sommige mazzelaars hebben Labridae kaken en-keelplaten in Mill en Antwerpen gevonden.

groetjes,

Wilson

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 28 mei 2013, 18:12

Hoi Wilson,

bedankt voor je antwoord.

In dat kaakdeel met al die rondjes erop zit in het fossiel zelf ook nog tandjes die niet doorgekomen zijn. Ze zitten los in het fossiel en rammelen een beetje.

Dacht eerst dat het schelpjes waren, maar het zijn toch echt een soort tandjes. Er recht boven (aan de kant van de rondjes) is het bot gaaf, dat wil zeggen, niet doorbroken. Aan de onderkant wel en zie je de wortel zitten. De bolle kant van de tandjes is gericht op de kaakzijde met de rondjes erop.

Dat doet me denken dat deze tandjes niet doorgebroken zijn. Dat is op dit kaakje zowiezo niet het geval. Misschien betreft het een juveniel?

Groet,

Suzanne

Bram

Bericht door Bram » 29 mei 2013, 00:08

Voor het lange kaakje lijkt snoek Esox lucius mij een goede mogelijkheid.

Groeten,
Bram

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 29 mei 2013, 00:37

hallo suzanne,leuke vondsten,de kaakjes vind ik ook regematig in Knokke.Als je ooit de tandjes wil van het plat stukje kun je ze komen uitzoeken,heb er een pot met een paar duizend,ze passen zeker in die gaatjes(Zeebrasem)Ook de ander vind ik nu in de omgeving van Kaloot,ik heb er nu een paar die volledig zijn en met zijn vieren passen ze in een halfe centimeter,zodus ze kunnen best wel klein zijn die kaakjes.Gr En leuke vondsten die je toont op het forum.

strandjutters

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 29 mei 2013, 00:38

Bram,

bedankt! Nog zo'n kandidaat voor 2 juni. Hij zit al in een zakje.

Nu mezelf en alle zakjes er nog naar toe slepen.

Suzy Q
Antw: Antw: Vissenkaakjes? ZM

Bericht door Suzy Q » 29 mei 2013, 00:50

strandjutters schreef:
hallo suzanne,leuke vondsten,de kaakjes vind ik ook regematig in Knokke.Als je ooit de tandjes wil van het plat stukje kun je ze komen uitzoeken,heb er een pot met een paar duizend,ze passen zeker in die gaatjes(Zeebrasem)Ook de ander vind ik nu in de omgeving van Kaloot,ik heb er nu een paar die volledig zijn en met zijn vieren passen ze in een halfe centimeter,zodus ze kunnen best wel klein zijn die kaakjes.Gr En leuke vondsten die je toont op het forum.
Strandjutter, hartelijk bedankt.
Het botmateriaal is verzameld door een ander; ik help bij determinatie voor zover het me lukt. Leek me ook goed om de vondsten op het forum te posten. Een soort centraal vondstmeldingspunt ;-)

Als ik het goed heb is de determinatie van het tweede stuk dus vermoedelijk een deel van de pharyngeal mill ofwel keeltanden van een Zeebrasem. Wat eet zo'n beest in 's hemelsnaam?

Die pharyngeal mill was ik op een van de Antillen al eens tegen gekomen, vandaar dat ik daar nu moeiteloos op kom. Ik weet verder helemaal niks van vis.

Groeten,

Suzanne

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 29 mei 2013, 00:57

Hallo Suzanne,een Zeebrasem is een typische vis die in zeegrassen voorkwam,in zeegrassen ruist het van de Gastropoden en Krabben.

Deze tandjes gebruikte hij om de schaal te pletten,doorslikken en de maag deet de rest.

GR

strandjutters

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 29 mei 2013, 01:54

Bedankt!

Off-topic: door indianen _in dit geval op Curacao rond 1100-1500 - werden de tanden uit de pharyngiale molen van een bepaalde vis gebruikt als rasp. Ze zien er een beetje uit als min-mammoettanden. Mogelijk werd de rasp voor cassave gebruikt, voor hout is ook een optie. Maar dat moet nog eens uitgezocht worden d.m.v. gebruikssporenanalyse.

groet. Suzanne

Plaats reactie