Een paar slakjes uit Scaphella's.
-
Een paar slakjes uit Scaphella's.

Hallo,
Een aantal exemplaren van Scaphella lamberti
heb ik uitgeklopt. Daarin trof ik soms mooi bewaard gebleven mini-slakjes.Ik laat er alvast een paar zien. Onlangs een Besser usb micrascoop gekocht bij Lidl of Aldi.
Daar zijn de foto's mee genomen. Dat gaat wel, alleen het aantal kb's per foto is gering....ongeveer 50-60kb. Ik ben er nog niet achter gekomen hoe ik dit zou kunnen verhogen.Bij het determineren heb ik Marquet gebruikt.De vergrotingen zijn op de X20 stand gemaakt,maar door het croppen wat groter geworden.
foto1 en 2: Tornus belgicus.
3 en 4: Anatoma crispata.
5 en 6: Ook een Tornus belgicus.
7 en 8: Een mini Gibbula,maar welke?
9: Ik vermoed een Margarita trochoideus.
Verbeteringen zijn welkom!
Een van de leukste spullen die eruit rolde is een tandje van Cetorhinus maximus.
groetjes,
Wilson
Antw: Een paar slakjes uit Scaphella's.
Wow dat is mooi spul.
En dan te denken dat ik vroeger altijd die grote slakken probeerde uit te kloppen zonder het gruis na te kijken
Waarom heb je jouw leukste vondst,de Cetorhinus maximus, niet op een foto laten zien?
Peter
En dan te denken dat ik vroeger altijd die grote slakken probeerde uit te kloppen zonder het gruis na te kijken

Waarom heb je jouw leukste vondst,de Cetorhinus maximus, niet op een foto laten zien?
Peter
donckey
Prachtig, vooral die Anatoma crispata. Komt dit allemaal uit Scaphella's in de Zanden van Oorderen? A. crispata is volgens Marquet (Pliocene gastropodenfauna Kallo) een soort uit de Zanden van Kattendijk.
Groeten, Lex
Groeten, Lex
-
Hi Lex,
"Vervuiling" kan, alleen ik weet niet hoe.
In 1984 heb ik wat Petaloconchus materiaal meegenomen, maar naar mini-slakjes zoeken was mijn interesse niet en ik had geen microscoop.
Ik heb maar één Scaphella in de Kattendijk zanden gevonden. Het is zo'n slank type en moest met haarlak versterkt worden want het ding was boterzacht.
Marquet schreef: "Deze soort is in België tot nu uitsluitend in de Petaloconchus niveau van Kallo aangetroffen". Hij geeft dus wat ruimte.
Marquet is een kenner,maar hij is staat om een eerdere bewering te veranderen en dat is positief. Voorbeeld: Ik heb een fraai exemplaar van Acamptogenota intorta nysri uit Oorderen/Kallo. Marquet schreef in zijn boek: "Deze soort is uiterst zeldzaam in Kallo".Had met hem een kort gesprek in Utrecht tijdens een NGV themadag. Hij vertelde mij dat deze soort eigenlijk helemaal niet zo zeldzaam is als hij aanvankelijk dacht.
Er komen binnenkort meer vondsten uit Scaphella's.
groet
"Vervuiling" kan, alleen ik weet niet hoe.
In 1984 heb ik wat Petaloconchus materiaal meegenomen, maar naar mini-slakjes zoeken was mijn interesse niet en ik had geen microscoop.
Ik heb maar één Scaphella in de Kattendijk zanden gevonden. Het is zo'n slank type en moest met haarlak versterkt worden want het ding was boterzacht.
Marquet schreef: "Deze soort is in België tot nu uitsluitend in de Petaloconchus niveau van Kallo aangetroffen". Hij geeft dus wat ruimte.
Marquet is een kenner,maar hij is staat om een eerdere bewering te veranderen en dat is positief. Voorbeeld: Ik heb een fraai exemplaar van Acamptogenota intorta nysri uit Oorderen/Kallo. Marquet schreef in zijn boek: "Deze soort is uiterst zeldzaam in Kallo".Had met hem een kort gesprek in Utrecht tijdens een NGV themadag. Hij vertelde mij dat deze soort eigenlijk helemaal niet zo zeldzaam is als hij aanvankelijk dacht.
Er komen binnenkort meer vondsten uit Scaphella's.
groet
Wilson