Krijtfossiel Orp-le-Grand
Krijtfossiel Orp-le-Grand

Hallo,
De oude Belgen op dit forum kennen misschien nog de krijtgroeve van Orp-le-Grand.
Ik ben er onlangs nog eens geweest, het is nu een beschermd natuurgebied en er loopt een wandelpad doorheen. Hier en daar zijn de krijtwanden nog zichtbaar. Je zou er nog best kunnen zoeken, maar dan laat je natuurlijk een hoop materiaal achter op de mooie paadjes, dus niet doen.
Deze groeve leverde vroeger mooie dingen, de bedrijfsgebouwen van de cementfabriek (gesloten in 1956) waren er in de jaren 70 nog.
Gevonden rond 1975, weet eigenlijk nog altijd niet wat dit is. Ammoniet ? Nautilus ?
Wie weet meer ?
Groeten,
Johny
(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Krijtfossiel Orp-le-Grand
Ok, dit is een interessant stuk en ik zou vrijwel zeker durven zeggen: nautilus. De gebogen lijnen, het duidelijkst boven op de foto, zijn de sutuurlijnen. Deze zijn \'recht\' en vertonen in geen geval het ingewikkelde patroon van de sutuur van ammonieten. Zeker nautilus dus. Maar wel een erg evoluut exemplaar. De richting van de opening van de schelp is naar onderen, dus de oudste kamers liggen bovenaan op de foto.
[Bewerkt door Frederik op 13-12-2005 om 22:37 NL]
[Bewerkt door Frederik op 13-12-2005 om 22:37 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik denk dat ik het toch maar een Nautiloide noem, juist vangege de evoluut-heid ervan. maar dat is vast ook wat jij bedoelde Frederik?
Post mortem we sort 'em!
Yep, een nautilus
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.