middenshandbeen WH neushoorn ?
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
middenshandbeen WH neushoorn ?

Maandag middag gevonden op het droge deel van de Zandmotor
zoals je kunt zien is het een puzzeltje geworden.
er liep een bandenspoor overheen zodoende!
toch maar meegenomen en wonderwel past het nog aardig in elkaar.
hoewel de binnen kant behoorlijk bros is zal ik het later na een lijm badje toch nog wel goed krijgen
na wat info kom ik op middenhandsbeen wolharige neushoorn.
zit ik goed met deze determinatie?
groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: middenshandbeen WH neushoorn ?
denk het ook
vervelend dat er iemand overheen is gereden, je hebt in elk geval nog behoorlijk wat gevonden
ik heb dit zelf ook eens meegemaakt, toevallig ook met een mammoet voetbeen, maar daar ontbrak uiteindelijk nog een hoop
[Bewerkt door sjaak op 11-06-2013 om 19:36 NL]
vervelend dat er iemand overheen is gereden, je hebt in elk geval nog behoorlijk wat gevonden
ik heb dit zelf ook eens meegemaakt, toevallig ook met een mammoet voetbeen, maar daar ontbrak uiteindelijk nog een hoop
[Bewerkt door sjaak op 11-06-2013 om 19:36 NL]
Groet,
Niels
Niels
Hoi allemaal,
een vraag om wat te leren: Is mammoetbeen, zeker in de voeten, niet vaak veel compacter dan het hier getoonde gevonden bot? Dat oogt vrij poreus met relatief open celstructuur met grote porien.
In het mammoetbot dat ik uit de voetregionen heb is dat veel minder zo; het bot is extreem compact.
Of verschil dat in de voeten ook per botje?
Groet,
Suzanne
een vraag om wat te leren: Is mammoetbeen, zeker in de voeten, niet vaak veel compacter dan het hier getoonde gevonden bot? Dat oogt vrij poreus met relatief open celstructuur met grote porien.
In het mammoetbot dat ik uit de voetregionen heb is dat veel minder zo; het bot is extreem compact.
Of verschil dat in de voeten ook per botje?
Groet,
Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Hey Susanne ik zou het niet weten,
maar het is een mooie open vraag
ik heb nog een of twee van die dingen
ik zal ze nog eens een keer goed bekijken.
nogmaals goeie vraag!
groet
Huug
maar het is een mooie open vraag
ik heb nog een of twee van die dingen
ik zal ze nog eens een keer goed bekijken.
nogmaals goeie vraag!
groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Die structuur is normaal hoor. Ik zie dat tenninste iok bij mijn stukken. Je kijkt hier natuurlijk wel diep het bot in door de beschadigingen.
Laat anders even een foto zien van jou vondst om te zien wat je bedoelt.
Laat anders even een foto zien van jou vondst om te zien wat je bedoelt.
Groet,
Niels
Niels
Hoi Niels,
ik ben niet echt in de gelegenheid om antwoorden te geven met foto's; laptop is overleden ;-(. Mails enzo lees ik dus incidenteel.
ik bedoel met mijn vraag, dat mij is opgevallen dat de botten die veel gewicht te verdragen krijgen vaak veel compacter zijn dan de lange botten, Dat geldt binnen een beestje, maar ook tussen dezelfde botjes maar dan van verschillende soorten.
Zo heb ik een voetbeentje (ahum) van een Mammoet waarbij er maar heel weinig spongieus been te zien is. De tussenruimten van de holtes in dat voetbot is heel fijnmazig. Ook lijkt het bot bijna baleinachtig in compactheid.
Dick Mol maakte ook een opmerking over meer poreus bot versus compacter bot. In dat geval ging het over vondsten van walrusbotten op de ZM. Die zijn voorzien van grotere tussenruimtes in het spongieus bot.
Vergeef me overigens als ik wat termen door elkaar haal; ik bedoel met spongieus bot dus bot dat aan de binnenkant een sponsachtige structuur vertoont.
Nog geen prutjes in de brievenbus trouwens
Groet,
Suzanne
ik ben niet echt in de gelegenheid om antwoorden te geven met foto's; laptop is overleden ;-(. Mails enzo lees ik dus incidenteel.
ik bedoel met mijn vraag, dat mij is opgevallen dat de botten die veel gewicht te verdragen krijgen vaak veel compacter zijn dan de lange botten, Dat geldt binnen een beestje, maar ook tussen dezelfde botjes maar dan van verschillende soorten.
Zo heb ik een voetbeentje (ahum) van een Mammoet waarbij er maar heel weinig spongieus been te zien is. De tussenruimten van de holtes in dat voetbot is heel fijnmazig. Ook lijkt het bot bijna baleinachtig in compactheid.
Dick Mol maakte ook een opmerking over meer poreus bot versus compacter bot. In dat geval ging het over vondsten van walrusbotten op de ZM. Die zijn voorzien van grotere tussenruimtes in het spongieus bot.
Vergeef me overigens als ik wat termen door elkaar haal; ik bedoel met spongieus bot dus bot dat aan de binnenkant een sponsachtige structuur vertoont.
Nog geen prutjes in de brievenbus trouwens

Groet,
Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk