Omgeving Kaloot : Bryozoa

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Jeremy
Antw: Omgeving Kaloot : Bryozoa

Bericht door Jeremy » 21 jun 2013, 11:25

Dag Pascal

even een update geven want het is niet omdat ik niets laat horen dat er niets gebeurt, integendeel!!!

Het laatste half jaar heb ik weinig omgekeken naar mijn collectie, andere gebeurtenissen in het leven, andere pioriteiten en vooral de hobby zat in het slop.
Dankzij het pakketje dat je opgestuurd heb is de drive teruggekeerd, ik heb zelfs het plan opgevat om in augustus een weekje door te brengen in Ritthem om daar een collectie bryozoa te zoeken. Er gaat immers niets boven het zelf zoeken.

Dus hierbij: dank je Pascal voor de moeite die je hebt gedaan, we kennen elkaar immers niet. Zo zie je maar eens hoe jouw kleine inzet grote gevolgen en invloed kan hebben! En alleen maar aangename!

Zo, nu eventjes iets over jouw vondsten.
Ik heb uiteraard mijn stukken erbij gehaald en opnieuw moeten bestuderen want beschik nu over een degelijke microscoop welke onschatbaar is.
In totaal beschik ik nu over een 40-tal goede specimens van Hornera waarvan de helft gedetermineeerd is. Van jouw specimens heb ik al 2 soorten uit gehaald, nl H. reteporacea en H. striata. Aangezien ik slechts van 4 soorten de beschrijvingen heb, zal ik nog verder moeten zoeken naar literatuur.
Met de camera moet ik nog veel uitzoeken, dus van zodra deze werkt zal ik alles posten.

Ik had nog een brok steen liggen waarvan ik wist dat er een mooie Hornera in zat. Omdat ik toen geen microscoop had, heb ik die gewoon in een vitrine gelegd en gelukkig maar. Ook zaten er vele andere bryozoa op, en dus wou ik de steen zo laten. Met behulp van de microscoop echter ben ik een beetje beginnen te krabben en kon ik zien dat het mogelijk was deze te prepareren. Op een moment zat ik met het dilemma om de andere goede bryozoa te verwijderen, zeg maar kapot maken, ten voordele van die ene Hornera. Ik heb toen besloten om de "berekende" gok te wagen en te proberen de Hornera vrij te maken. Als troostprijs ben ik toch geslaagd om 1 heel mooie andere Bryozoa te scheiden.
Met de uren die vorderden werd het stuk blootgelegd en werd het steeds groter. Het prepareren is nu klaar en het eindresultaat is een prachtige Hornera reteporacea van maar liefst 9 op 6 cm, een topstuk dus.
Weer eens, van zodra de camera werkt maak ik er fotos van, wordt dus vervolgd.

Ik zal dan tevens pogen om de soorten zo te omschrijven dat anderen ook hun stukken kunnen determineren.

groetjes
Jeremy

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 22 jun 2013, 01:21

Hallo Jeremy,je hoeft je vakantie niet af te stemmen op een vindplaats,dit zou best wel eens kunnen tegenvallen.Ik ben nooit langer op dit strandje dan een kwartier,ik verzamel gruis en ik ben weer weg,voor de rest is daar meestal niets te vinden,tenzij je kokkels verzameld.

Het potje dat ik je heb opgestuurd komt uit 100 kg risedu,waarvoor ik 5 keer ter plaatse ben geweest.

Ik heb bijna een nieuw potje vol,van een andere vindplaats,de vindplaats waar ik mijn nieuwe vondsten doe,de naam geef ik nooit vrij,omdat ik nooit iets teweten kom van een ander,ik hou dit lekker voor mijzelf :D

GR Pascal

GR

[Bewerkt door strandjutters op 21-06-2013 om 00:25 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 21-06-2013 om 00:31 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 21-06-2013 om 00:42 NL]

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 436 times
Been thanked: 658 times

Bericht door Spongebob » 22 jun 2013, 01:35

Afbeelding
strandjutters schreef:
Ik ben nooit langer op dit strandje dan een kwartier,ik verzamel gruis en ik ben weer weg,voor de rest is daar meestal niets te vinden,tenzij je kokkels verzameld.
.....en hoe zit het met trivia's?
Dit doosje heb ik ooit doorgegeven aan ? Bram? of Colin? lang geleden verzameld door een (inmiddels overleden) hobbyvriend.

Time fades away (Neil Young)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 22 jun 2013, 02:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Spong,in mijn doosjes vind ik deze wel terug van Ritthem,op de laatste foto ook wat erato's ,die kleintjes.GR Pascal

(Het zijn er geen 10.000 zoals van Knokke.who cares?)

GR . Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 22-06-2013 om 01:08 NL]

strandjutters

Jeremy

Bericht door Jeremy » 24 jun 2013, 21:17

dag Pascal,

ik ga er zeker niet de volle week, eerst een dagje verkennen, en dan zien we een beetje verder wel. Dat vind ik juist het leuke nl dat je zelf een goed plekje vind! En misschien raap ik wel wat kokkels op om thuis rustig te bekijken of er recente bryozoa op zitten.

groetjes
Jeremy

Plaats reactie