Andere fossielen Pont Forn
Andere fossielen Pont Fornés
Een paar mooie fossielen uit Pont Fornés, Grupond, België. Er komen nog wat andere fossielen aan, maar daarbij ben ik nog niet klaar met prepareren. Kunnen jullie ze determineren en vertellen waarom het die soort is? Ik heb zelf erg veel moeite met steenkernen en afdrukken determineren.
Een deel van mijn collectie heb ik nu niet thuis, maar word tentoongesteld bij de plaatselijke kinderboerderij(ze zijn nog wel van mij. Ik moet ze dan ook nog zelf onderhouden)
Marijn
Antw: Andere fossielen Pont Fornés
Veel verder dan 'brachiopoden' ga je hier denk ik niet mee komen. Het exemplaar in foto 1 lijkt me te verweerd voor een determinatie en die in foto's 2 en 3 liggen niet vrij genoeg voor voldoende duidelijkheid.
Het punt met brachiopoden uit het Devoon is dat er een enorme soortenrijkdom was, en de vondsten in de fossielrijke delen van het Rijns Massief maken dat goed duidelijk. Wil je überhaupt een kans maken op een determinatie, dan moet je een nagenoeg perfect exemplaar hebben. De details die kunnen bepalen of het soort A of soort B zou moeten zijn (meestal lijken ze zo sterk op elkaar dat er zelfs tientallen kandidaten zijn), zijn vaak zo subtiel dat determineren anders vrijwel niet te doen is. Een tijdje terug liet je al wat spiriferida zien, die vallen tenminste zo sterk op door hun uiterlijk dat je het geslacht in ieder geval nog kunt bepalen. Je doet al leuke vondsten, dus de echt goede exemplaren zullen heus wel komen, waarschijnlijk eerder vroeg dan laat
[Bewerkt door GdeReijke op 01-07-2013 om 23:04 NL]
Het punt met brachiopoden uit het Devoon is dat er een enorme soortenrijkdom was, en de vondsten in de fossielrijke delen van het Rijns Massief maken dat goed duidelijk. Wil je überhaupt een kans maken op een determinatie, dan moet je een nagenoeg perfect exemplaar hebben. De details die kunnen bepalen of het soort A of soort B zou moeten zijn (meestal lijken ze zo sterk op elkaar dat er zelfs tientallen kandidaten zijn), zijn vaak zo subtiel dat determineren anders vrijwel niet te doen is. Een tijdje terug liet je al wat spiriferida zien, die vallen tenminste zo sterk op door hun uiterlijk dat je het geslacht in ieder geval nog kunt bepalen. Je doet al leuke vondsten, dus de echt goede exemplaren zullen heus wel komen, waarschijnlijk eerder vroeg dan laat

Ik denk dat jij met dat Eifel-Brachiopoden boek daar een beter zicht op hebt dan ik. Ik ben alleen in het gesteente waar de bovenstaande fossielen uitkomen al tussen de 10 en de 20 verschillende soorten vermoedelijke brachiopoden tegen gekomen(afdrukjes meegerekend). En ook van andere plekken in de buurt nog meer andere soorten. Ik vraag me af hoe de paleontologen die al die soorten beschreven hebben ze uit elkaar konden houden. Al die soorten zijn beschreven met de details die ze anders maakt dan andere soorten. Waar is die literatuur gebleven?GdeReijke schreef:
Veel verder dan 'brachiopoden' ga je hier denk ik niet mee komen. Het exemplaar in foto 1 lijkt me te verweerd voor een determinatie en die in foto's 2 en 3 liggen niet vrij genoeg voor voldoende duidelijkheid.
Hoelang heb je gezocht naar Eifel-Brachiopoden(boek)? Misschien zou dit voor mij ook handig zijn.
Ik kan het fossiel van de 2e en de 3e foto wel verder schoonmaken als dat nodig is.
Marijn
Ik denk dat je als fossielofiel wel je best zou doen om minuscule verschillen te ontdekken wanneer dat zou betekenen dat je een klein rotschelpje naar je vernoemd zou kunnen krijgen
.
De meeste 'literatuur' dateert al van een eindje terug in de 20ste eeuw, en in een niet gering aantal gevallen zelfs de 19e eeuw. We mogen blij zijn dat er tegenwoordig goede overzichten zijn zoals die zijn gemaakt door bijvoorbeeld Jungheim. Mensen zoals hij hebben de moeite genomen om al die oude publicaties door te nemen en het te bundelen. Dat scheelt voor hobbyisten een hoop werk. Maar zoals ik al eerder zei, die boekjes zijn niet heilig. De eerste indruk die je krijgt uit het boek over brachiopoden is wat ik al zei: je moet een nagenoeg perfect fossiel hebben om een kans te maken op het juist determineren van een vondst... en dan staan nog niet eens alle in de Eifel voorkomende soorten in dat boekje.
Ik denk niet dat je het risico zou moeten nemen dat je de fossielen beschadigt. De kans dat je voldoende aanwijzingen vindt om tot een mogelijke determinatie te komen is denk ik te klein, en de kans dat het dan ook nog eens goed gedetermineerd is, is dus nog eens wat kleiner. Betere vondsten komen vanzelf, tot die tijd niet slopen wat je al hebt

De meeste 'literatuur' dateert al van een eindje terug in de 20ste eeuw, en in een niet gering aantal gevallen zelfs de 19e eeuw. We mogen blij zijn dat er tegenwoordig goede overzichten zijn zoals die zijn gemaakt door bijvoorbeeld Jungheim. Mensen zoals hij hebben de moeite genomen om al die oude publicaties door te nemen en het te bundelen. Dat scheelt voor hobbyisten een hoop werk. Maar zoals ik al eerder zei, die boekjes zijn niet heilig. De eerste indruk die je krijgt uit het boek over brachiopoden is wat ik al zei: je moet een nagenoeg perfect fossiel hebben om een kans te maken op het juist determineren van een vondst... en dan staan nog niet eens alle in de Eifel voorkomende soorten in dat boekje.
Ik denk niet dat je het risico zou moeten nemen dat je de fossielen beschadigt. De kans dat je voldoende aanwijzingen vindt om tot een mogelijke determinatie te komen is denk ik te klein, en de kans dat het dan ook nog eens goed gedetermineerd is, is dus nog eens wat kleiner. Betere vondsten komen vanzelf, tot die tijd niet slopen wat je al hebt

Antw: Antw: Andere fossielen Pont Fornés
Ik bewaar ze zorgvuldig en kom er zelf niet meer aan. Door een paar kleine details(die misschien alleen zijn veroorzaakt door een misvorming/vergroeing) een schelpje naar mij vernoemt krijgen is ook niet wat ik wil. Ik denk wel dat het met Brachiopoden een beetje is als met spinnen: we hebben nog maar de helft van de soorten beschreven. Als ik een perfect exemplaar tegen kom zal ik het melden.GdeReijke schreef:
Ik denk dat je als fossielofiel wel je best zou doen om minuscule verschillen te ontdekken wanneer dat zou betekenen dat je een klein rotschelpje naar je vernoemd zou kunnen krijgen.
Marijn
Hallo Marijn,
Ik gebruik het boek Eifel Brachiopoden al jaren. Er staat inderdaad maar een deel in van wat er te vinden is. Wel denk ik dat de meeste van de brachiopoden wel beschreven zijn.
Als ik dit boek gebruik dan kan ik misschien 25-40% determineren en dan blijven er nog steeds vraagtekens. Je kan het eigenlijk niet herkennen van de plaatjes maar je moet daarnaast heel erg goed de beschrijving lezen. Dan denk je dat je het hebt gedetermineerd maar dan blijkt uit de omschrijving dat het net weer niet klopt!
Benoemen van deze brachiopoden is zeer moeilijk en inderdaad, zoals Gijs zegt, heb je gave exemplaren nodig.
Zover ik heb begrepen wordt dit boek niet meer herdrukt omdat er een nieuwe indeling komt.
Cora
Ik gebruik het boek Eifel Brachiopoden al jaren. Er staat inderdaad maar een deel in van wat er te vinden is. Wel denk ik dat de meeste van de brachiopoden wel beschreven zijn.
Als ik dit boek gebruik dan kan ik misschien 25-40% determineren en dan blijven er nog steeds vraagtekens. Je kan het eigenlijk niet herkennen van de plaatjes maar je moet daarnaast heel erg goed de beschrijving lezen. Dan denk je dat je het hebt gedetermineerd maar dan blijkt uit de omschrijving dat het net weer niet klopt!
Benoemen van deze brachiopoden is zeer moeilijk en inderdaad, zoals Gijs zegt, heb je gave exemplaren nodig.
Zover ik heb begrepen wordt dit boek niet meer herdrukt omdat er een nieuwe indeling komt.
Cora
Ik kijk wel hoever ik met determineren kom. Het maakt mij niet uit: het zijn mooie fossielen.Storm schreef:
Hallo Marijn,
Cora
Maakt een nieuwe indeling het niet alleen nog maar onhandiger? Dan moeten er nieuwe boeken gemaakt worden en verzamelaars moeten hun fossielen opnieuw determineren.
Marijn
Hallo Marijn,
Natuurlijk zijn het mooie fossielen.
Dat er een nieuwe indeling zou komen heb ik ook alleen maar gehoord.
Ik heb het wel gehoord van iemand die nauw betrokken is bij de geologie in de Eifel.
Verder gewoon doorgaan met zoeken want door de ervaring leer je steeds beter de fossielen te herkennen. Dat ik 1998 voor het eerst in de Eifel ging zoeken vond ik ook niet echt interssante zaken, dacht ik.
Afgelopen jaar heb ik alles nog eens onder de loep genomen en dan blijkt dat ik dingen heb gevonden, die ik daarna nooit meer heb gevonden.
Cora
Ik heb het wel gehoord van iemand die nauw betrokken is bij de geologie in de Eifel.
Verder gewoon doorgaan met zoeken want door de ervaring leer je steeds beter de fossielen te herkennen. Dat ik 1998 voor het eerst in de Eifel ging zoeken vond ik ook niet echt interssante zaken, dacht ik.
Afgelopen jaar heb ik alles nog eens onder de loep genomen en dan blijkt dat ik dingen heb gevonden, die ik daarna nooit meer heb gevonden.
Cora
Elk fossiel is interessant vind ik, maar dat je iets zeldzaams hebt gevonden merk je inderdaad pas als je terug gaat.Storm schreef:
Hallo Marijn,
Cora
Marijn
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Andere fossielen Pont Fornés
Zo'n nieuwe indeling komt er natuurlijk niet zomaar, maar is gebaseerd op nieuwe wetenschappelijk inzichten, die doorgaans beter/juister zijn dan de oude.Marijn14 schreef:
Maakt een nieuwe indeling het niet alleen nog maar onhandiger? Dan moeten er nieuwe boeken gemaakt worden en verzamelaars moeten hun fossielen opnieuw determineren.
Hierbij is het vaak nodig om ook vb. de namen van de betrokken fossielen aan te passen, zodat het ook duidelijk is dat er een nieuw inzicht is en wat dit inzicht inhoudt. Om een bekend voorbeeld te geven, zo sprak men eerst over Carcharocles megalodon, dan over Megaselachus megalodon, en recent over Otodus megalodon. Met deze laatste naamsverandering willen de betrokken onderzoekers nadrukkelijk zeggen dat ze denken dat deze soort in de tak van de Otodontidae thuishoort en niet bijvoorbeeld onder de Lamnidae. Met andere woorden, de naamsverandering gaat gepaard met een gewijzigde indeling die wellicht beter de realiteit benadert.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)