isurus, cosmopolitodus, chargarodon?
isurus, cosmopolitodus, chargarodon?
Als ik ergens duizelig van word, zijn het wel haaientanden. Of het komt door een gebrek aan literatuur, ervaring of een combinatie van die twee weet ik niet, maar een ding is zeker. Veel verder dan de ...hastalis er uit pikken kom ik niet.
gelukkig zijn er hier genoeg kenners die mij zo af en toe op weg kunnen helpen.
Voor een stukje op mijn site over taxonomie
wil ik de hastalis als voorbeeld gebruiken.
Dit beest ging bij mij namelijk eerst de boeken in, zelf gedetermineerd, als Isurus hastalis dat werd door jullie verbeterd tot Cosmopolitodus hastalis en is ondertussen weer aangepast door mijzelf naar Carcharodon Hastalis.
Voor mijn begrip, even simpel dus, was het eerst een makreelhaai en nu een witte haai.
De bronnen die ik gebruik spreken elkaar echter nogal tegen.
Wat is jullie mening? Welke determinatie gebruiken jullie? Wie heeft er wat overzichtelijke informatie over. en tenslotte is er iemand die beschikt over afbeeldingen van de fylogenetische systematiek(tak van de stamboom)
alvast bedankt,
Maarten
[Bewerkt door maarten76 op 05-07-2013 om 09:24 NL]
[Bewerkt door maarten76 op 05-07-2013 om 09:25 NL]
gelukkig zijn er hier genoeg kenners die mij zo af en toe op weg kunnen helpen.
Voor een stukje op mijn site over taxonomie
wil ik de hastalis als voorbeeld gebruiken.
Dit beest ging bij mij namelijk eerst de boeken in, zelf gedetermineerd, als Isurus hastalis dat werd door jullie verbeterd tot Cosmopolitodus hastalis en is ondertussen weer aangepast door mijzelf naar Carcharodon Hastalis.
Voor mijn begrip, even simpel dus, was het eerst een makreelhaai en nu een witte haai.
De bronnen die ik gebruik spreken elkaar echter nogal tegen.
Wat is jullie mening? Welke determinatie gebruiken jullie? Wie heeft er wat overzichtelijke informatie over. en tenslotte is er iemand die beschikt over afbeeldingen van de fylogenetische systematiek(tak van de stamboom)
alvast bedankt,
Maarten
[Bewerkt door maarten76 op 05-07-2013 om 09:24 NL]
[Bewerkt door maarten76 op 05-07-2013 om 09:25 NL]
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
Antw: isurus, cosmopolitodus, chargarodon?
Hey, ik vind de hastalis erg op een GW lijken.
Denk maar eens kartels op een hastalis.
Ik denk ook dat de Megalodon geen verwant heeft met een GW/Hastalis.
De kartels verschillen ,de wortel is anders , GW heeft geen Bourlette en een Megalodon wel, de "dikte" is op een megalodon duidelijk zichtbaar en op een GW niet.
daarom denk ik zelf altijd: Carcharodon carcharias, Carcharodon hastalis, Megaselachus/carcharocles Megalodon, Megaselachus Chubutensis ( subauriculatis) Megaselachus auriculatis, Megaselachus angustidens,
megaselachus obliquus , Megaselachus sokolowi, enz. enz.
ik vind zelfs Carcharinus meer op de Megalodon lijken dan een GW op de Meg.
kijk maar eens naar bourlette, kartels en ( best ) dikke tand
groetjes,
Nikola..
Denk maar eens kartels op een hastalis.
Ik denk ook dat de Megalodon geen verwant heeft met een GW/Hastalis.
De kartels verschillen ,de wortel is anders , GW heeft geen Bourlette en een Megalodon wel, de "dikte" is op een megalodon duidelijk zichtbaar en op een GW niet.
daarom denk ik zelf altijd: Carcharodon carcharias, Carcharodon hastalis, Megaselachus/carcharocles Megalodon, Megaselachus Chubutensis ( subauriculatis) Megaselachus auriculatis, Megaselachus angustidens,
megaselachus obliquus , Megaselachus sokolowi, enz. enz.
ik vind zelfs Carcharinus meer op de Megalodon lijken dan een GW op de Meg.
kijk maar eens naar bourlette, kartels en ( best ) dikke tand
groetjes,
Nikola..
hallo Maarten,
Het is niet de haai die veranderd, maar de naam. De tanden van isurus/cosmopolitodus/carcharodon hastalis komen nog steeds van de makreelhaai. Niet van een Great White. Toen ik begon met verzamelen werd mij de naam 'Cosmopolitodus' aangeleerd omdat dat de nieuwe versie was, die is intussen inderdaad veranderd naar 'Carcharodon'. In mijn verzameling staat op de naamkaartjes nog altijd 'Cosmopolitodus hastalis'. Dit omdat ik het nu niet meer ga veranderen. De naam is nog steeds juist, men weet nog steeds wat je bedoelt, maar het is niet dé juiste. Maar dat is hoe ik het nog doe, ik kan me voorstellen dat niet iedereen het daar mee eens zou zijn
.
En...euhm... ik vind op het veld liever een GW dan een hastalis
groetjes
Aaron
Het is niet de haai die veranderd, maar de naam. De tanden van isurus/cosmopolitodus/carcharodon hastalis komen nog steeds van de makreelhaai. Niet van een Great White. Toen ik begon met verzamelen werd mij de naam 'Cosmopolitodus' aangeleerd omdat dat de nieuwe versie was, die is intussen inderdaad veranderd naar 'Carcharodon'. In mijn verzameling staat op de naamkaartjes nog altijd 'Cosmopolitodus hastalis'. Dit omdat ik het nu niet meer ga veranderen. De naam is nog steeds juist, men weet nog steeds wat je bedoelt, maar het is niet dé juiste. Maar dat is hoe ik het nog doe, ik kan me voorstellen dat niet iedereen het daar mee eens zou zijn

En...euhm... ik vind op het veld liever een GW dan een hastalis

groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
"Het is niet de haai die veranderd, maar de naam. De tanden van isurus/cosmopolitodus/carcharodon hastalis komen nog steeds van de makreelhaai. Niet van een Great White."
Aaron dat de tanden van hetzelfde beest blijven, dat lijkt me duidelijk. Maar door de soortnaam te veranderen, plaats je het beest wel op een andere plek in de tak van de stamboom. Het geslacht veranderd tenslotte.
Isurus hastalis is een andere soort dan Carcharodon hastalis.
Dat ze allebei uit de orde makreelhaaien (Lamniformes)komen en dezelfde familie Haringhaaien (Lamnidae)dat klopt, maar binnen die groep hebben ze wel komen ze wel in een andere tak.
Cosmopolitodus kom ik overigens binnen de tak van de Lamniformes nergens tegen?
De vraag is nu welk inzicht ze van de isurus naar carcharodon heeft verplaatst?
of ik moet me helemaal verkeerd hebben ingelezen, dan hoor ik het ook graag.
[Bewerkt door maarten76 op 05-07-2013 om 13:09 NL]
Aaron dat de tanden van hetzelfde beest blijven, dat lijkt me duidelijk. Maar door de soortnaam te veranderen, plaats je het beest wel op een andere plek in de tak van de stamboom. Het geslacht veranderd tenslotte.
Isurus hastalis is een andere soort dan Carcharodon hastalis.
Dat ze allebei uit de orde makreelhaaien (Lamniformes)komen en dezelfde familie Haringhaaien (Lamnidae)dat klopt, maar binnen die groep hebben ze wel komen ze wel in een andere tak.
Cosmopolitodus kom ik overigens binnen de tak van de Lamniformes nergens tegen?
De vraag is nu welk inzicht ze van de isurus naar carcharodon heeft verplaatst?
of ik moet me helemaal verkeerd hebben ingelezen, dan hoor ik het ook graag.
[Bewerkt door maarten76 op 05-07-2013 om 13:09 NL]
maarten76
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
Correct is Cosmopolitodus hastalis. Vroeger dus Isurus hastalis. Waarom genusverandering? Omdat tanden van hastalis niet passen bij deze van de recente Isurus oxyrinchus, type species van het genus Isurus (breed-cutting VS slank-grasping etc.) en dus niet in hetzelfde genus kunnen worden ondergebracht.
Carcharodon hastalis bestaat niet.
Cosmopolitodus hastalis is een lamniform (order), familie Lamnidae.
Antw: Antw: isurus, cosmopolitodus, chargarodon?
Hoe sta jij tegenover dit artikel : http://www.elasmo-research.org/educatio ... arodon.htmsomniosus schreef:
Carcharodon hastalis bestaat niet.
maarten76
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt