Wat voor stenen/mineralen zijn dit?
Wat voor stenen/mineralen zijn dit?

Hoi,
Ben helemaal nieuw hier op het forum. Zo'n 15 jaar geleden was mijn moeder getrouwd met een man en die werkte bij een stenenhandel bedrijf. Deze man heeft mij deze twee stenen toen eens gegeven.
Kan iemand mij zeggen wat het zijn? De paarse lijkt veel op een soort ongeslepen Amethist. En de rose/oranje lijkt wel een rose/oranje versie van de Rozenquartz.
Alvast bedankt!!!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Wat voor stenen/mineralen zijn dit?
Welkom!
Ik heb je topic even verplaatst naar het juiste forumonderdeel.
Ik heb je topic even verplaatst naar het juiste forumonderdeel.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Re: Wat voor stenen/mineralen zijn dit?
Foto 1 en 2: Amethystkwarts.
Foto 3 en 4: Calciet.
Foto 3 en 4: Calciet.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Oke dank je
Dan zat ik wel goed med die paarse 
Was aan het denken om ze ergens te laten schoonmaken/slijpen zodat ze er beter uitzien

Was aan het denken om ze ergens te laten schoonmaken/slijpen zodat ze er beter uitzien

Amethystkwarts wordt vaak "getrommeld", omdat het regelmatig onzuiverheden en barstjes bevat. Hierbij wordt de steen in een willekeurige barokvorm geslepen, waarbij ook de ijzerachtige aanslag wordt weggeslepen. Wanneer men de steen in een bepaalde vorm wil slijpen (druppelvorm, cabochon, hartje of iets dergelijks) zal blijken de deze steensoort zich daar veel minder voor leent. De onzuiverheden worden dan ook veel zichtbaarder.
Het slijpen van de calciet heeft niet zoveel zin. De steen zal niet veel winnen aan schoonheid. Calcietbrokken worden daarom vaak gezuurd (in zoutzuur wordt de buitenkant opgelost). Persoonlijk vind ik dat geen fraaie resultaten opleveren, mede omdat de steen zo een erg onnatuurlijke glans krijgt.
[Bewerkt door adekker op 07-07-2013 om 12:36 NL]
Het slijpen van de calciet heeft niet zoveel zin. De steen zal niet veel winnen aan schoonheid. Calcietbrokken worden daarom vaak gezuurd (in zoutzuur wordt de buitenkant opgelost). Persoonlijk vind ik dat geen fraaie resultaten opleveren, mede omdat de steen zo een erg onnatuurlijke glans krijgt.
[Bewerkt door adekker op 07-07-2013 om 12:36 NL]
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!