Nog eens een trilobiet geprepareerd.
Nog eens een trilobiet geprepareerd.

Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is nog eens een trilobiet uit het Marokkaanse Onder-Devoon ( Pragiaan). Het betreft een Metacanthina issoumourensis Morzadec 2001 uit de omgeving van Issoumour mountain( Zuid-Oost Marokko).
De eerste twee foto's laten zien hoe deze trilo gevonden werd en in de steen zat.
Het breukvlak van de steen leverde wel geen mooie breuk op en hierdoor werd de schaal van het fossiel gedeeltelijk van de kern gerukt. De derde foto laat de eerste preparatiestap zien en op foto 4 is al het grootste gedeelte van pygidium en een stuk thorax vrij. De scheiding tussen schaal en matrix was redelijk goed, al bleef een dunne film zitten, die voorzichtig moest weggetikt worden met de prepareernaald.
Op de vijfde foto is ook de stekel van de linker vrije wang al gevonden.
Nadat een groot deel van het cephalon was bevrijd, heb ik dan het tweede stuk steen op het eerste gelijmd ( foto 6) en kon de rechterzijde van het beestje schoongemaakt worden.
Op foto 8 ziet u een tussenstap in dat process.
Spijtig genoeg is de tip van de occipetale ring hierbij verloren gegaan.
Ook is er door deformatie van het sediment lichte schade merkbaar aan de rand van de glabellaen het linkeroog en er ontbreken een paar kleine schaalfragmentjes van de thorax.
Deze zijn verloren gegaan bij het doorkloppen van de rots, nodig uiteraard om dit fossiel te ontdekken in het veld.
Dit is uiteindelijk geen perfect exemplaar, maar toch vind het een plaatsje in mijn collectie.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Nog eens een trilobiet geprepareerd.
Toch weer een mooi resultaat Lugo. Mooi ook de beschrijving van het proces
De senioribus nil nisi bene
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
De transfer van schaal vanuit de afdruk is mooi gelukt, ondanks de complexe breuk. Die stekel op de occipitale ring is best fragiel, zoals je ziet niet eenvoudig om erop te houden.
Ik ben gisteren bij het preppen ook een scherfje kwijtgeraakt. Om dat terug te vinden heb ik alles op de preptafel bij elkaar geveegd, en gezeefd in verschillende fracties. Dan ben ik beginnen zoeken in de fractie waarvan de grootte overeenkwam met de schilfer die weg was. Tot mijn grote verbazing en geluk vrij snel gevonden ook! Was wel een iets groter brokje bij mij, dat maakt de zoektocht wel gemakkelijker.
Ik ben gisteren bij het preppen ook een scherfje kwijtgeraakt. Om dat terug te vinden heb ik alles op de preptafel bij elkaar geveegd, en gezeefd in verschillende fracties. Dan ben ik beginnen zoeken in de fractie waarvan de grootte overeenkwam met de schilfer die weg was. Tot mijn grote verbazing en geluk vrij snel gevonden ook! Was wel een iets groter brokje bij mij, dat maakt de zoektocht wel gemakkelijker.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Lugo en Frederik
Jullie verheffen prepareren (en het opsporen van weggeschoten deeltjes) tot werkelijke (professionele) "kunst"
Peter
Jullie verheffen prepareren (en het opsporen van weggeschoten deeltjes) tot werkelijke (professionele) "kunst"

Peter
donckey
Zit er nu en gaatje in de stekel op de nek ring?
Verkopen ze nu ook al ongeprepareerde kunsthars trilobieten
Maar zonder flauwekul nu, is hij zo poreus dat er gaatje in is gevallen of hoort dat daar
Verkopen ze nu ook al ongeprepareerde kunsthars trilobieten

Maar zonder flauwekul nu, is hij zo poreus dat er gaatje in is gevallen of hoort dat daar
oeps...
Bedankt voor de reacties.
Er zit inderdaad een gaatje aan de voorkant van de occipetale stekel.
Dit komt doordat het breukvlak van beide stukken steen dwars door de stekel loopt en er op die plaats een klein schilfertje van de schaal is verloren gegaan. Hetzelfde is trouwens ook merkbaar op twee plaatsen van de thorax, waar op de breukrand twee fragmentjes ontbreken.
De porositeit zit hem in het schaaloppervlak. Daar waar dit veelal glad en licht blinkend is, is dit bij dit beestje mat en heel kleinkorrelig.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de fossilisatie-condities.
mvg
Lugo
Er zit inderdaad een gaatje aan de voorkant van de occipetale stekel.
Dit komt doordat het breukvlak van beide stukken steen dwars door de stekel loopt en er op die plaats een klein schilfertje van de schaal is verloren gegaan. Hetzelfde is trouwens ook merkbaar op twee plaatsen van de thorax, waar op de breukrand twee fragmentjes ontbreken.
De porositeit zit hem in het schaaloppervlak. Daar waar dit veelal glad en licht blinkend is, is dit bij dit beestje mat en heel kleinkorrelig.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de fossilisatie-condities.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hallo Lugo,
Werkelijk prachtig!
Deze preparaties ( en fossielen) hebben een zeer hoog kwijlgehalte.
Hoe komt u eigenlijk aan deze stukken als ik vragen mag?
Grtz mendel
Werkelijk prachtig!
Deze preparaties ( en fossielen) hebben een zeer hoog kwijlgehalte.

Hoe komt u eigenlijk aan deze stukken als ik vragen mag?
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Antw: Nog eens een trilobiet geprepareerd.
Daar hebben we gelukkig geen last van tijdens het preppen.Mendel schreef:
Deze preparaties ( en fossielen) hebben een zeer hoog kwijlgehalte.![]()
Ik haal het meeste van mijn materiaal zelf ter plaatse. Daarnaast zijn er ook wel manieren om zulke zaken te laten opsturen, maar dat is niet altijd voor de hand liggend, omdat je het stuk niet in de hand kan evalueren. Dus ook hier werk je best via een contact waar je ter plaatse afspraken mee hebt gemaakt. Je riskeert immers dat ze stukken opsturen die moeilijker te prepareren zijn. Bovendien weet je soms niet eens of het compleet is.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Mendel,
bedankt voor de reactie.
Wat de aanschaf betreft, ik kan het niet beter verwoorden dan hoe Frederik het heeft beschreven.
Op de grotere beurzen ( zoals Sainte Marie aux mines onlangs) zijn deze handelaren ook aanwezig en dat is eveneens een gelegenheid om deze contacten te leggen.
mvg
Lugo
bedankt voor de reactie.
Wat de aanschaf betreft, ik kan het niet beter verwoorden dan hoe Frederik het heeft beschreven.
Op de grotere beurzen ( zoals Sainte Marie aux mines onlangs) zijn deze handelaren ook aanwezig en dat is eveneens een gelegenheid om deze contacten te leggen.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Klopt. De kwaliteit van het ongeprepareerde materiaal is er wel erg wisselend heb ik gemerkt. Zo heb ik meer dan een uur lang door het materiaal van iemand gegaan, om vast te stellen dat alle stukken wel ergens een zwaar probleem hadden (vaak een ontbrekende scherf, of zelfs een incomplete trilobiet, of foutieve vindplaatsinformatie). Dat had ik niet meteen verwacht, omdat ongeprepareerd materiaal een stuk meer weegt en dus ook meer kost om in Frankrijk te krijgen. Dan zou je verwachten dat ze dit enkel doen met stukken van goede kwaliteit. Maar kennelijk wordt er soms toch op gerekend dat er mensen langskomen die dit soort gebreken niet opmerken.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)