- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
’T Rooth brachiopoden?

Hallo,
deze vondst heb ik een aantal weken in ’T Rooth gedaan. Ik denk dat het brachiopoden zijn. De rechtse zou Gyrosoria lata kunnen zijn?! Wat de linkse betrefft ben ik niet zeker.
Grootte is ca. 1,5 cm x 1,5 cm.
Alvast bedankt!
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 23-06-2013 om 23:55 NL]
- hubertus68
Antw: ’T Rooth brachiopoden?
Oliver,
Ik heb van vele plaatsen Bivalven en Brachiopoden maar determinatie is niet echt mijn ding
Kan bij beide niet genoeg zien om honderd procent zeker te zijn dat het brachiopoden zijn. Maar de rechter zou zomaar de brachipode "Trigonosemus pectiniformis (VON SCHLOTHEIM 1813)" kunnen zijn. Hij lijkt dus ook een beetje op een Pect vandaar de soortnaam. Als het een Pect zou zijn zou het boven een paar klepjes aan weerzijde hebben en pecten zijn bivalven en geen brachiopoden.
( zie ook http://www.geologievannederland.nl/foss ... ietersberg )
Van de linker heb ik geen naam.
Ik hoop dat de echte kenners dit kunnen bevestigen.
Peter
[Bewerkt door donckey op 12-07-2013 om 12:05 NL]
[Bewerkt door donckey op 12-07-2013 om 12:49 NL]
Ik heb van vele plaatsen Bivalven en Brachiopoden maar determinatie is niet echt mijn ding

Kan bij beide niet genoeg zien om honderd procent zeker te zijn dat het brachiopoden zijn. Maar de rechter zou zomaar de brachipode "Trigonosemus pectiniformis (VON SCHLOTHEIM 1813)" kunnen zijn. Hij lijkt dus ook een beetje op een Pect vandaar de soortnaam. Als het een Pect zou zijn zou het boven een paar klepjes aan weerzijde hebben en pecten zijn bivalven en geen brachiopoden.
( zie ook http://www.geologievannederland.nl/foss ... ietersberg )
Van de linker heb ik geen naam.
Ik hoop dat de echte kenners dit kunnen bevestigen.
Peter
[Bewerkt door donckey op 12-07-2013 om 12:05 NL]
[Bewerkt door donckey op 12-07-2013 om 12:49 NL]
donckey
- hubertus68
Antw: ’T Rooth brachiopoden?
Hoi Peter,
bedankt voor het antwoort. Ik denk helaas niet dat de rechter een Trigonosemus is. De vorm is anders. "Vleugeltjes", zoals je die bij diverse Pectinidae vind, zijn hier niet te zien.
Groeten
Oliver
bedankt voor het antwoort. Ik denk helaas niet dat de rechter een Trigonosemus is. De vorm is anders. "Vleugeltjes", zoals je die bij diverse Pectinidae vind, zijn hier niet te zien.
Groeten
Oliver