Fossiel ?
Fossiel ?

Vandaag gevonden op een bouwwerf in Antwerpen.
Het lijkt mij een wervel van een groot zoogdier of zeedier. Het lag op zo'n 4 meter onder de straatpas in een gele zandlaag waarin zeer veel schelpen te vinden zijn.
Ik heb zelf weinig kennis van fossielen enz, maar ben wel erg benieuwd naar wat het is. Is het iets waardevol/ unieks of is het iets veel voorkomend? Misschien wel geen fossiel ...
Het is ongeveer 18 x 18 cm groot.
Ik ben benieuwd of iemand weet wat het kan zijn.
Ik kijk uit naar jullie reacties !
Groeten
Ineke
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Fossiel ?
Hallo met dit formaat kan het bijna niets anders zijn dan een Walvis wervel,stak de rest ook niet in het zand
,dit gebeurd wel meer in Antwerpen.
GR

GR
strandjutters
Hallo,
Dit is een wervel van een walvis. Deze worden regelmatig gevonden in het Antwerpse maar ik vind het persoonlijk een zeer mooie vondst, is het gevonden in Antwerpen stad of het havengebied? Heb je ook schelpen meegenomen? Met behulp van deze schelpen kan de ouderdom exacter bepaald worden
Djordy
Dit is een wervel van een walvis. Deze worden regelmatig gevonden in het Antwerpse maar ik vind het persoonlijk een zeer mooie vondst, is het gevonden in Antwerpen stad of het havengebied? Heb je ook schelpen meegenomen? Met behulp van deze schelpen kan de ouderdom exacter bepaald worden
Djordy
Ineke,
Ik zal je wat opweg helpen.
Zoals ze al zeiden, walvisachtige, je kunt er best een etiket bijsteken met de juiste vindplaats en datum, om wat wetenschappellijke waarde te behouden.
Of je hem in-situ of ex-situ hebt gevonden. Stak hij in een bewuste laag of lag hij op een hoop, los etc(in-situ, ex-situ). Met beschrijving laag, diepte.
De kleur van de laag is meestal herwerkt plioceen, maar heb al gemerkt dat er mioceen kan tussen zitten.
Duys
[Bewerkt door Duys op 02-08-2013 om 20:40 NL]
Ik zal je wat opweg helpen.
Zoals ze al zeiden, walvisachtige, je kunt er best een etiket bijsteken met de juiste vindplaats en datum, om wat wetenschappellijke waarde te behouden.
Of je hem in-situ of ex-situ hebt gevonden. Stak hij in een bewuste laag of lag hij op een hoop, los etc(in-situ, ex-situ). Met beschrijving laag, diepte.

De kleur van de laag is meestal herwerkt plioceen, maar heb al gemerkt dat er mioceen kan tussen zitten.
Duys
[Bewerkt door Duys op 02-08-2013 om 20:40 NL]
Bedankt voor jullie reacties!
Het werd gevonden in het centrum van Antwerpen.
Er lagen nog een paar veel kleinere en verbrijzelde, soort gelijke stukken. (waarschijnlijk door de kraan plat gereden) Maar een hele walvis lag er zeker niet
Goed idee om een aantal schelpen op re rapen en hier nog wat foto's van te plaatsen om mogelijk een nog beter idee van de periode te krijgen.
Maandag volgt een nieuwe post met wat schelpen foto's.
Groeten
Ineke
Het werd gevonden in het centrum van Antwerpen.
Er lagen nog een paar veel kleinere en verbrijzelde, soort gelijke stukken. (waarschijnlijk door de kraan plat gereden) Maar een hele walvis lag er zeker niet

Goed idee om een aantal schelpen op re rapen en hier nog wat foto's van te plaatsen om mogelijk een nog beter idee van de periode te krijgen.
Maandag volgt een nieuwe post met wat schelpen foto's.
Groeten
Ineke
Goed idee, ben er benieuwd naar
Vaak zijn er op deze plaatsen ook haaientanden te vinden
Vaak zijn er op deze plaatsen ook haaientanden te vinden