Resteinge 03 08 2013

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Resteinge 03 08 2013

Bericht door strandjutters » 03 aug 2013, 19:01

Hallo iedereen,vandaag een tripje gemaakt naar Resteinge,het was er ontzettend warm en je moest er dan nog werken ook :D.

De vondsten waren goed denk ik ,omdat ik er voor het eerst was,moest nog wat de weg zoeken in de groeve.De vondsten zijn vooral leuke en mooie Brachypoden,groter dan in Couvin en volgens mij ook mooier,verder een grote Gastropode die nog voor een stuk in de steen zit,nog een vreemd fossiel,vrij groot en plantvorm denk ik,ook heel wat grote koralen gevonden die je in Couvin niet ziet van dit formaat.

En last but not least,een paar dingen waar de naam trilo in voorkomt,en dat was de reden voor wat ik daar geen ben gegaan.Het is mij eindelijk gelukt,ik ben er alvast tevreden mee.

Ik moet nog uitpakken en de vondsten bekijken onder de loep,had geen idee dat trilo's echt zo klein kunnen zijn,je ziet er namelijk meestal maar een stukje van als je er dan eindelijk een keertje ééntje vind ,de rest zit dan nog waarschijnlijk een beetje in de matrix,allé dat hoop je toch.

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 03-08-2013 om 19:37 NL]

strandjutters

Gianno
Antw: Resteinge 03 08 2013

Bericht door Gianno » 03 aug 2013, 21:14

strandjutters schreef:
Hallo iedereen,vandaag een tripje gemaakt naar Resteinge,het was er ontzettend warm en je moest er dan nog werken ook :D.

De vondsten waren goed denk ik ,omdat ik er voor het eerst was,moest nog wat de weg zoeken in de groeve.De vondsten zijn vooral leuke en mooie Brachypoden,groter dan in Couvin en volgens mij ook mooier,verder een grote Gastropode die nog voor een stuk in de steen zit,nog een vreemd fossiel,vrij groot en plantvorm denk ik,ook heel wat grote koralen gevonden die je in Couvin niet ziet van dit formaat.

En last but not least,een paar dingen waar de naam trilo in voorkomt,en dat was de reden voor wat ik daar geen ben gegaan.Het is mij eindelijk gelukt,ik ben er alvast tevreden mee.

Ik moet nog uitpakken en de vondsten bekijken onder de loep,had geen idee dat trilo's echt zo klein kunnen zijn,je ziet er namelijk meestal maar een stukje van als je er dan eindelijk een keertje ééntje vind ,de rest zit dan nog waarschijnlijk een beetje in de matrix,allé dat hoop je toch.

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 03-08-2013 om 19:37 NL]

Super! Ik ben benieuwd naar de foto's!

Wie zoekt,die vindt

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 aug 2013, 22:16

Hallo Gianno,ik plaats morgen wat foto's van de vondsten,ben nu een beetje moe,een hele dag hakken en 500 km rijden kruipt wat in je kleren.Wat de trilo's betreft kan ik uitmaken uit de vondsten die op het forum staan in de derterminatie pagina,dat het gaat om een gedeelte van de staart van Dechenella en een staart van een Goldius,de staart van de goldius verdwijnt in de matrix en aan de andere kant van de steen is een stuk van de kop te zien,zo een drie cm van het uiteinde van de staart vandaan,zodat ik kan uitmaken moest het samenhangen het ongeveer drie cm lang zou zijn,ik ken natuurlijk niets van trilo's maar dat is wat ik nu zie,verder nog wat kleine stukjes die net uit de matrix steken en waar ik verder nog niets kan van maken,alleen dat het volgens mij om trilo's gaat.

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 03-08-2013 om 22:17 NL]

strandjutters

ivok

Bericht door ivok » 04 aug 2013, 09:13

Ben erg benieuwd naar de foto's

Helaas is het zo dat in resteigne meestal wel zo is, dat wanneer je en stukje vind het meestal bij en stukje blijft ook al verdwijnt hij in de matrix.
Kan altijd anders als hé geluk hebt uiteraard.

Goldius is erg herkenbaar vind ik zelf en je vind regelmatig stenen met verschillende vervelling resten, soms verschillende staatjes en stukjes van kopjes.
Mocht jij de uitzondering op de regel hebben gevonden.... En complete goldius wordt volgens mij simpelweg ' niet' gevonden
Ik stel voor dat je die voorlopig even niet gaat prepareren, zou me niks verbazen als er nog geen complete is gevonden is vandaar

oeps...

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 aug 2013, 09:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Ivok,hier wat foto's van het stukje.

De eerste foto is een gedeelte van de staart zichtbaar in de matrix.

Foto twee is een gedeelte van deze staart in de negatief van deze steen,stukje passen perfekt op elkaar.

Foto drie is de andere kant van de steen,ik denk hier toch een stukje van de kop te zien.

Ik maak nog een foto waar wat zich juist bevind in de steen.

Ik ken er natuurlijk niets van hé,jullie zullen mij vast kunnen verder helpen.Ik was al blij dat ik er wat heb gevonden.

GR Pascal

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 aug 2013, 09:55

Hey Pascal, het is niet ongewoon om verschillende stukken trilobiet in dezelfde steen te vinden. Complete, gearticuleerde specimens zijn zéér zeldzaam, maar het is niet onmogelijk. Dat kan je vanop foto's moeilijk inschatten. Misschien kan jet stuk meenemen naar de beurs als je komt? Dan kunnen we er eens naar kijken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 aug 2013, 09:56

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Ivok,hier een foto van de steen,op de eerste foto zie je het staartje bijna niet omdat het wat rechop staat richting het stukje aan de andere kant,op foto twee heb ik het wat nat gemaakt.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 aug 2013, 09:59

Hallo Frederik,we waren net samen.

Ik maak nog een paar foto's van de andere stukje .

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 aug 2013, 10:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Iedereen,dit is mijn eerste vondst ooit van een trilo,ik denk Dechenella.Het stuk lag los tussen de rotsen,het stukje is 23 mm breed en heb het wat nat gemaakt,anders is het niet goed te zien in die zwarte stenen.

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 aug 2013, 10:20

Het klopt dat de kop en staart in elkaars verlengde liggen. Van wat ik uit de foto kan opmaken, lijken ze alvast te ver van mekaar te liggen om mooi verbonden te zijn door een thorax. Wellicht gaat het toch om aparte stukjes.

Het pygidium is niet van Dechenella (kenmerkende zoom ontbreekt), wel van Nyterops, een phacopide.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie