Resteinge : Fossiel
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Resteinge : Fossiel

Hallo iedereen,dit fossiel heb ik gisteren gevonden,het is 12 cm lang en dikte van het fossiel zelf is rond de 1 cm;
Iemand enig idee ?
GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Resteinge : Fossiel
Ik ben deze fossielen nog wel tegengekomen, mij is verteld dat dit een spons zou zijn. Misschien dat Tom hier uitsluitsel over kan geven.
Dit is wel een erg fraai exemplaar, vaak is het patroon een stuk minder gedetailleerd.
Nu ik foto 3 nog eens heb bekeken: zie ik daar sponsnaaldjes of is dat maar een gedacht?
[Bewerkt door Frederik op 05-08-2013 om 13:37 NL]
Dit is wel een erg fraai exemplaar, vaak is het patroon een stuk minder gedetailleerd.
Nu ik foto 3 nog eens heb bekeken: zie ik daar sponsnaaldjes of is dat maar een gedacht?
[Bewerkt door Frederik op 05-08-2013 om 13:37 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Peter en Frederik,ik maak eens een foto van de doorsnede,je ziet er allemaal buisjes of staafjes.Tot straks.
GR
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo bij deze de foto's van de doorsnede.
Je ziet aan de onderkant een laagje kristalachtig structuur rond het fossiel overal hetzelfde. Op de eerste foto zie je ook die kleine zwarte staafjes rechtop staan naar de bovenkant van het fossiel.
De dikte van de rand is rond de 10 mm.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 05-08-2013 om 17:59 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 05-08-2013 om 18:01 NL]
strandjutters
Hallo strandjutters,
Het is inderdaad een ZEER fraaie spons.
Als ik het goed heb is dit Receptaculites sp.
Gister zag ik het en herkende het meteen maar kon het niet direct plaatsen. Even nagekeken en net ook nog even op het internet.
Hier vindt je duidelijke voorbeelden.
Groeten,
Cora
Het is inderdaad een ZEER fraaie spons.
Als ik het goed heb is dit Receptaculites sp.
Gister zag ik het en herkende het meteen maar kon het niet direct plaatsen. Even nagekeken en net ook nog even op het internet.
Hier vindt je duidelijke voorbeelden.
Groeten,
Cora
Ik lees net een artikel op internet dat Receptaculites niet meer onder de sponzen zou vallen maar wordt gezien als kalkhoudende algen.
Dit is voor mij ook iets nieuws en of dit inderdaad ook klopt?
Groeten,
Cora
Dit is voor mij ook iets nieuws en of dit inderdaad ook klopt?
Groeten,
Cora
Inderdaad een zeer fraai specimen Pascal! Van een receptaculites zoals hier al aangegeven is. Zo prachtig bewaard heb ik ze nog zelden gezien in Resteigne.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- strandjutters
Hallo Cora en Stijn,bedankt voor de determinatie,heb het terug gevonden onder die naam op het internet.Mijn eerste is alvast een mooie heb ik begrepen,altijd leuk als je ergens voor het eerst komt.
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
Beste Pascal,
Wat je gevonden hebt is inderdaad een mooie receptaculiet. Ik kan niet goed zien hoe groot het stuk is, wat het determineren moeilijker maakt. Ik vermoed dat het Devonisch is, en wel een Receptaculites neptuni Defrance 1827 om de volledige naam te geven.
Van receptaculieten weten we nog steeds niet goed wat het zijn. Inmiddels is duidelijk geworden dat het geen kalkalgen (meer) zijn, maar "metazoa" waar sponsen ook onder vallen. Echter, sponsen zijn het ook niet.
Wat je gevonden hebt is inderdaad een mooie receptaculiet. Ik kan niet goed zien hoe groot het stuk is, wat het determineren moeilijker maakt. Ik vermoed dat het Devonisch is, en wel een Receptaculites neptuni Defrance 1827 om de volledige naam te geven.
Van receptaculieten weten we nog steeds niet goed wat het zijn. Inmiddels is duidelijk geworden dat het geen kalkalgen (meer) zijn, maar "metazoa" waar sponsen ook onder vallen. Echter, sponsen zijn het ook niet.
Geert-Jan Brummer