Psaronius - een aantal onderdelen
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Psaronius - een aantal onderdelen

Omdat veel planten nu eenmaal vrij groot zijn, bestaat het overgrote deel van de plantfossielen uit fragmenten en niet uit complete planten. Hierboven heb ik een aantal "onderdelen" van Psaronius, een boomvaren uit het Carboon een plekje gegeven op een reconstructie van de complete plant (gebaseerd op Morgan 1959 en Stidd 1971). De verschillende fossilisatietoestanden (petrifactie, opvulling/steenkern, afdruk, etc.) geven elk weer andere informatie.
A Pecopteride bladvorm (afdruk)
B idem
C Scolecopteris pinnules (petrifactie)
D Stamdeel met Caulopteris lidtekens (petrifactie)
E Stamdeel (3D bewaring, opvulling)
F Doorsnede Psaronius stam (petrifactie)
Op zoek naar groen in het zwart.
Antw: Psaronius - een aantal onderdelen
Erg mooi die planten fossielen. Ook leuk om te zien van welk stuk van de boomvaren het komt. Vooral de bladeren zijn erg mooi. Zo hoop ik ze ook nog een keer te vinden.
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 21-08-2013 om 21:51 NL]
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 21-08-2013 om 21:51 NL]
Erg leuk inderdaad die plantenfossielen!
Nu nog een complete boom vinden.
Grtz mendel

Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Heel erg mooi zeg! En niet te vergeten, heel educatief!
Plantenfossielen zijn erg interressant, jammer alleen dat ze voor mij nogal lastig te vinden zijn...
Plantenfossielen zijn erg interressant, jammer alleen dat ze voor mij nogal lastig te vinden zijn...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- Carboon
Antw: Antw: Psaronius - een aantal onderdelen
A, B & E: België (Henegouwen)Mega_lo schreef:
Wat een pracht!
waar heeft u deze gevonden?
C: Duitsland (Saksen)
D: Verenigde Staten (Illinois)
F: Brazilië (Babaculandia)
- Carboon
Antw: Antw: Psaronius - een aantal onderdelen
Ha ha, dat is nu juist het mooie. Ik voel totaal geen behoefte om een complete boom te vinden. Begrijp me niet verkeerd, het zou fantastisch zijn, maar het is ook hoogst onrealistisch (zeker ex-situ). De verschillende onderdelen blijven nu eenmaal onder verschillende condities bewaard en daarom zul je ze niet snel allemaal tezamen treffen. Maar eigenlijk vind ik dat vooral rustgevend. Wanneer ik op het strand een mooie schelp vind en er blijkt dan een hoekje uit te zijn, dan is dat jammer. Bij plantfossielen heb ik dat gevoel veel minder.Mendel schreef:
Grtz mendel
Neemt niet weg dan een compleet exemplaar een ontzettend spectaculaire vondst zou zijn (niet te vergeten wetenschappelijk van enorm belang ook).
Antw: Antw: Antw: Psaronius - een aantal onderdelen
Je hebt op Madagaskar toch fossiele boomstammen? Dat komt best dicht bij.Carboon schreef:Ha ha, dat is nu juist het mooie. Ik voel totaal geen behoefte om een complete boom te vinden. Begrijp me niet verkeerd, het zou fantastisch zijn, maar het is ook hoogst onrealistisch (zeker ex-situ). De verschillende onderdelen blijven nu eenmaal onder verschillende condities bewaard en daarom zul je ze niet snel allemaal tezamen treffen. Maar eigenlijk vind ik dat vooral rustgevend. Wanneer ik op het strand een mooie schelp vind en er blijkt dan een hoekje uit te zijn, dan is dat jammer. Bij plantfossielen heb ik dat gevoel veel minder.Mendel schreef:
Grtz mendel
Neemt niet weg dan een compleet exemplaar een ontzettend spectaculaire vondst zou zijn (niet te vergeten wetenschappelijk van enorm belang ook).
Marijn
- Carboon
Antw: Antw: Antw: Antw: Psaronius - een aantal onderdelen
Hoi Marijn,Marijn14 schreef:
Je hebt op Madagaskar toch fossiele boomstammen? Dat komt best dicht bij.
Marijn
Je hebt gelijk dat er op verschillende plekken (erg) grote stukken van planten bewaard gebleven zijn, waarvan complete boomstammen zeker een goed voorbeeld zijn. Echter, het gebladerte bijvoorbeeld, dat ontbreekt. En denk aan wortels, takken, voortplantingsorganen, etc. Plant fossielen kunnen inderdaad heel erg groot zijn, zoals de versteende boomstammen op Madagaskar, maar we hebben het dan nog steeds niet over complete planten...
Er zijn overigens wel complete planten gevonden hoor, maar dit zijn dan meestal kleinere, kruidachtige planten.
Groeten,
Tim
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Psaronius - een aantal onderdelen
De stukjes bladeren uit de steenkolenmijnen van Limburg zijn ook bijzonder mooi. Ik vraag met ook af wat je moet met een complete fossiele boom in je verzameling. Probeer zoiets maar eens een plekje te geven.Carboon schreef:Hoi Marijn,Marijn14 schreef:
Je hebt op Madagaskar toch fossiele boomstammen? Dat komt best dicht bij.
Marijn
Je hebt gelijk dat er op verschillende plekken (erg) grote stukken van planten bewaard gebleven zijn, waarvan complete boomstammen zeker een goed voorbeeld zijn. Echter, het gebladerte bijvoorbeeld, dat ontbreekt. En denk aan wortels, takken, voortplantingsorganen, etc. Plant fossielen kunnen inderdaad heel erg groot zijn, zoals de versteende boomstammen op Madagaskar, maar we hebben het dan nog steeds niet over complete planten...
Er zijn overigens wel complete planten gevonden hoor, maar dit zijn dan meestal kleinere, kruidachtige planten.
Groeten,
Tim
Marijn