Klein maar fijn!
Klein maar fijn!

Hallo allemaal.
Uit een grote hoeveelheid gekregen materiaal uit Whithby (Engeland), waarvoor nog hartelijk dank!, heb ik deze beschadigde Dactylioceras sp. geslepen tot een dwarsdoorsnede. In het woonkamer gedeelte blijkt een zeer juveniel ammonietje te zitten van amper 1,5 mm met luchtkamertjes en zeker al 4 windingen. Kan iemand mij bevestigen of dit ook een Dactylioceras betreft? En hoe oud zou het diertje kunnen zijn geweest ten tijde van overlijden (of vraag ik nu teveel)?
[Bewerkt door adekker op 22-08-2013 om 15:56 NL]
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Antw: Klein maar fijn!
Hallo, ik denk dat je dan een iets betere foto moet plaatsen; afgaande op wat ik nu zie, neig ik naar Hildoceras vanwege de vorm van de kamers, maar het zou net zo makkelijk een juveniel Dactyliocerasje kunnen zijn...
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert

Beter dan zo krijg ik de foto niet, helaas.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Hallo, moeilijk te zeggen zo...
Maar het zou ook kunnen gaan om Dactylioceras delicatum en dan is het geen juveniel; delicatum wordt ervan verdacht de microconch(mannetje) te zijn van deze soort.
Dus mogelijk een koppeltje.
Wat me verder opvalt is dat het kleine exemplaar uitsluitend het phragmocone betreft, de woonruimte is niet zichtbaar.
In een recente franse uitgave; Les Dactylioceratidae du Toarcien inferieur et moyen, une famille cosmopolite, wordt de familie Dactylioceras uit en te na beschreven en het microconch verhaal heb ik dan ook uit dit boek.(ISBN:978-2-917151-50-1)
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 22-08-2013 om 18:29 NL]
[Bewerkt door Elbert op 23-08-2013 om 17:36 NL]
[Bewerkt door Elbert op 23-08-2013 om 17:37 NL]
Maar het zou ook kunnen gaan om Dactylioceras delicatum en dan is het geen juveniel; delicatum wordt ervan verdacht de microconch(mannetje) te zijn van deze soort.
Dus mogelijk een koppeltje.
Wat me verder opvalt is dat het kleine exemplaar uitsluitend het phragmocone betreft, de woonruimte is niet zichtbaar.
In een recente franse uitgave; Les Dactylioceratidae du Toarcien inferieur et moyen, une famille cosmopolite, wordt de familie Dactylioceras uit en te na beschreven en het microconch verhaal heb ik dan ook uit dit boek.(ISBN:978-2-917151-50-1)
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 22-08-2013 om 18:29 NL]
[Bewerkt door Elbert op 23-08-2013 om 17:36 NL]
[Bewerkt door Elbert op 23-08-2013 om 17:37 NL]
Elbert